REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje składane przy prywatyzacji mienia komunalnego

Wojciech Bugajski

REKLAMA

Mienie komunalne zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym to własność gminy (miasta) oraz inne prawa majątkowe należące do gminy (miasta), związków do których należy dana gmina (miasto) oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Nabywanie mienia komunalnego przez gminę (miasto) następuje:

REKLAMA

1.    Na podstawie ustawy.

2.    Przez przekazanie gminie (miastu) mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy (miasta).

3.    W wyniku przekazania przez administrację rządową – w drodze rozporządzenia.

4.    W wyniku własnej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5.    Przez inne czynności prawne.

6.    W innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

Zakres oraz tryb składania informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego odnajdziemy w rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U. Nr 206, poz. 2004).

W ww. rozporządzeniu bardzo ciekawie zdefiniowano pojęcie przekształcenia. I tak zgodnie z §1 Pkt. 3 przekształcenie rozumiane jest jako każda niebędąca prywatyzacją zmiana stanu organizacyjno-prawnego lub własnościowego jednostki organizacyjnej, w szczególności połączenie, podział, rozwiązanie, likwidacja, upadłość, wystąpienie z jednostki organizacyjnej, przekształcenie w inną formę prawną, w tym komercjalizację oraz zmianę struktury własności akcji lub udziałów w spółkach prawa handlowego.

Czytaj także: Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu>>

Informacja dotycząca przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego

Zgodnie z §2 ww. rozporządzenia informacja dotycząca przekształceń własnościowych w zakresie mienia komunalnego obejmuje:

1.    Dane identyfikacyjne jednostki samorządu terytorialnego, której informacja dotyczy, jak również osoby sporządzające informację.

2.    Wykaz jednostek organizacyjnych według stanu na koniec roku poprzedzającego rok objęty informacją.

3.    Wykaz jednostek organizacyjnych przekształcanych lub prywatyzowanych w roku objętym informacją.

REKLAMA

4.    Wykaz jednostek organizacyjnych, które zostały utworzone lub które zaczęły podlegać jednostce samorządu terytorialnego lub zaczęły być przez nią nadzorowane, bądź do których jednostka samorządu terytorialnego, samorządowa osoba prawna lub spółka z udziałem kapitału jednostki samorządu terytorialnego przystąpiły w roku objętym informacją.

Należy zwrócić uwagę, na nowe regulacje wprowadzone rozporządzeniem z dnia 30 maja 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu i trybu składania informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego (Dz. U. Nr 128, poz. 727)

Zgodnie ze zmianą zawartą w rozporządzeniu z 30 maja 2011 r. do Informacji należy dołączyć informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jaka to ma być informacja? Generalnie chodzi o przekazanie informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, która powinna zawierać:

a) dane dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności,

b) dane dotyczące:

– innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,

– posiadania,

c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w lit. a i b, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia jednostki samorządu terytorialnego.

Czytaj także: Zasady zarządzania gospodarką komunalną i mieniem samorządu>>

REKLAMA

Kolejną ważną zmianą wprowadzoną rozporządzeniem z 30 maja 2011 r. est §3, w którym czytamy, iż Informację sporządza się za rok kalendarzowy oraz przekazuje w formie druku ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa i do wiadomości właściwemu wojewodzie w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku objętym informacją.

Zmiana w tym paragrafie dotyczy terminu oraz formy przekazanej informacji. Do tej pory taką informację można było przekazać np. w formie zapisu elektronicznego (teraz już nie) i w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku objętym informacją (teraz ten czas przedłużono o miesiąc).

Wojciech Bugajski

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA