| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Informacje składane przy prywatyzacji mienia komunalnego

Informacje składane przy prywatyzacji mienia komunalnego

Mienie komunalne zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym to własność gminy (miasta) oraz inne prawa majątkowe należące do gminy (miasta), związków do których należy dana gmina (miasto) oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Nabywanie mienia komunalnego przez gminę (miasto) następuje:

1.    Na podstawie ustawy.

2.    Przez przekazanie gminie (miastu) mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy (miasta).

3.    W wyniku przekazania przez administrację rządową – w drodze rozporządzenia.

4.    W wyniku własnej działalności gospodarczej.

5.    Przez inne czynności prawne.

6.    W innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

Zakres oraz tryb składania informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego odnajdziemy w rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U. Nr 206, poz. 2004).

W ww. rozporządzeniu bardzo ciekawie zdefiniowano pojęcie przekształcenia. I tak zgodnie z §1 Pkt. 3 przekształcenie rozumiane jest jako każda niebędąca prywatyzacją zmiana stanu organizacyjno-prawnego lub własnościowego jednostki organizacyjnej, w szczególności połączenie, podział, rozwiązanie, likwidacja, upadłość, wystąpienie z jednostki organizacyjnej, przekształcenie w inną formę prawną, w tym komercjalizację oraz zmianę struktury własności akcji lub udziałów w spółkach prawa handlowego.

Czytaj także: Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu>>

Informacja dotycząca przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego

Zgodnie z §2 ww. rozporządzenia informacja dotycząca przekształceń własnościowych w zakresie mienia komunalnego obejmuje:

1.    Dane identyfikacyjne jednostki samorządu terytorialnego, której informacja dotyczy, jak również osoby sporządzające informację.

2.    Wykaz jednostek organizacyjnych według stanu na koniec roku poprzedzającego rok objęty informacją.

3.    Wykaz jednostek organizacyjnych przekształcanych lub prywatyzowanych w roku objętym informacją.

4.    Wykaz jednostek organizacyjnych, które zostały utworzone lub które zaczęły podlegać jednostce samorządu terytorialnego lub zaczęły być przez nią nadzorowane, bądź do których jednostka samorządu terytorialnego, samorządowa osoba prawna lub spółka z udziałem kapitału jednostki samorządu terytorialnego przystąpiły w roku objętym informacją.

Należy zwrócić uwagę, na nowe regulacje wprowadzone rozporządzeniem z dnia 30 maja 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu i trybu składania informacji dotyczących przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego (Dz. U. Nr 128, poz. 727)

Zgodnie ze zmianą zawartą w rozporządzeniu z 30 maja 2011 r. do Informacji należy dołączyć informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jaka to ma być informacja? Generalnie chodzi o przekazanie informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, która powinna zawierać:

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »