REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział subwencji oświatowej w 2010 r.

Renata Maciejczak

REKLAMA

W tym roku o 1,6 mld zł wzrośnie subwencja oświatowa dla samorządów m.in. w związku z podwyżkami dla nauczycieli. Nie zabraknie też środków na realizację rządowego programu „Radosna szkoła”, na którą przewidziano w rezerwach celowych 150 mln zł.

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2010 (dalej: rozporządzenie o subwencji oświatowej). Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) na rok 2010 wynosi 35 009 597 tys. zł i jest o 4,8% wyższa od kwoty części oświatowej subwencji ogólnej określonej w ustawie budżetowej na rok 2009.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Edukacji Narodowej (dalej: MEN), Katarzyna Hall podpisując rozporządzenie o subwencji oświatowej zwróciła uwagę na zastosowanie zasady, że „pieniądz idzie za uczniem”, co oznacza, że subwencja jest wyliczana na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół i placówek oświatowych prowadzonych bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i samorządy województw.

Czytaj także: Podział części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2011>>

Szczegóły podziału

Zwiększenie w stosunku do roku 2009 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej związane jest m.in. ze skutkami podwyżki wynagrodzeń z roku 2009 przechodzącymi na rok 2010 oraz planowaną podwyżką wynagrodzeń dla nauczycieli o 7% od września 2010 r., a także ze zmianami w strukturze awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez JST.

REKLAMA

Na podstawie danych statystycznych o liczbie uczniów (wychowanków) oraz etatów nauczycieli przyjętych do naliczenia wstępnych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2010 szacuje się, że podział kwoty 35 009 597 tys. zł na poszczególne rodzaje JST ukształtuje się następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● gminy – 20 796 989 tys. zł,

● powiaty – 13 298 391 tys. zł,

● samorządy województw – 704 158 tys. zł.

Kwota części oświatowej subwencji ogólnej przypadająca na jednego ucznia przeliczeniowego w poszczególnych szczeblach samorządów wzrośnie w porównaniu z rokiem 2009 średnio o około 8,0%.

Analizy te mogą ulec weryfikacji w przypadku zmiany danych o liczbie uczniów (wychowanków) oraz liczbie nauczycieli posiadających poszczególne stopnie awansu zawodowego w porównaniu z danymi przyjętymi do naliczenia wstępnych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2010.

Z podziału ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej w 2010 r. wyłączona została ustawowa 0,6% rezerwa w wysokości 210 057,582 tys. zł, która została powiększona o kwotę 1485 zł wynikającą z zaokrągleń.

Przy podziale części oświatowej subwencji ogólnej uwzględniono nowe zadania, m.in. finansowanie wynagrodzeń nauczycieli przeprowadzających część ustną egzaminu maturalnego oraz dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego dla uczniów niebędących obywatelami polskimi.

W rozporządzeniu o subwencji oświatowej wprowadzono kilka zmian w porównaniu z rozporządzeniem obowiązującym w roku 2009.

1. Wykreślono wyrazy „szkół ponadpodstawowych”, gdyż od roku szkolnego 2009/2010 w systemie oświaty nie funkcjonują szkoły ponadpodstawowe.

2. Zmieniono źródło gromadzenia danych o etatach nauczycieli przez zastąpienie sprawozdania EN-3 danymi systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na 30 września 2009 r. i 10 października 2009 r. (zmiana ta wynika z rezygnacji od 2009 r. ze zbierania danych o zatrudnieniu nauczycieli według formularza EN-3).

3. Doprecyzowano za pomocą wzoru zapisy dotyczące określania statystycznej liczby uczniów.

4. Podwyższono wartości następujących wag (określone symbolem P):

● P7, dotyczącej uczniów szkół ponadgimnazjalnych – z 0,08 do 0,082 (zmiana ta związana jest z potrzebą uwzględnienia w podziale części oświatowej subwencji ogólnej nowego zadania związanego z koniecznością zapewnienia JST środków na finansowanie wynagrodzeń nauczycieli biorących udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego);

● P8, dotyczącej uczniów szkół zawodowych – z 0,17 do 0,19 (zmiana ta wynika z wysokich kosztów kształcenia w tych szkołach); w procesie kształcenia zawodowego wdrażane są obecnie modułowe programy nauczania, co umożliwia prowadzenie nauczania nowoczesnego, dostosowanego do indywidualnych możliwości ucznia oraz do rzeczywistego rynku pracy, przy czym realizacja kształcenia modułowego jest znacznie kosztowniejsza, gdyż wymaga między innymi pracy w kilkuosobowych grupach i spełnienia standardów wyposażenia techno-dydaktycznego poszczególnych stanowisk do nauki;

Czytaj także: Subwencje dla samorządów w 2012 r. wzrosną o 3,9 proc.>>

5. Zmieniono opisy wag:

● P9 = 0,20 i P10 = 1,50 (dotyczy rozszerzenia opisów wag o uczniów niebędących obywatelami polskimi, którzy korzystają z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego – art. 94a ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty);

● P24 = 0,60, dotyczącej uczniów klas terapeutycznych i wyrównawczych przez doprecyzowanie, że waga ta odnosi się do „ogólnodostępnych lub integracyjnych” szkół podstawowych i gimnazjów;

● P28 = 4,000, dotyczącej dzieci objętych wychowaniem i kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, a także w innych formach wychowania przedszkolnego przez wykreślenie wyrazów „z zaburzeniami psychicznymi, z chorobami przewlekłymi”.

6. Zmieniono ust. 8 załącznika do rozporządzenia o subwencji oświatowej, tak aby możliwe było uwzględnienie liczby dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą – w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, w ogólnej liczbie uczniów szkoły (dotyczy szkoły, której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki) oraz przeliczanej poszczególnymi wagami z wyjątkiem liczebności uczniów (N5,i) przeliczanych wagą P5 = 9,50.

Liczba dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, przeliczana będzie tak jak dotychczas wagą P36 = 9,500 dla wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych. Koszty specjalistycznych zajęć edukacyjnych dla wspomnianej grupy uczniów – mających na celu zaspokojenie specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z niepełnosprawności sprzężonej – ponoszą nie szkoły, lecz ośrodki, w których ci uczniowie spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

Czytaj także: Kryteria podziału 0.6 proc. rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w 2011 r.>>

Będą środki na „Radosną szkołę”

Program rządowy „Radosna szkoła”, zakłada wsparcie finansowe dla JST, które są organami prowadzącymi szkoły podstawowe i szkoły muzyczne pierwszego stopnia. Środki można przeznaczyć na zakup – lub zwrot kosztów zakupu – pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkole i na urządzenie – lub zwrot kosztów urządzenia – szkolnego placu zabaw.

Koszt całego programu, który ma trwać do 2014 r., wynieść ma 2438 mln zł, z czego 1278 mln zł pochodzić będzie z budżetu państwa, a 1160 mln zł stanowić będzie finansowy wkład własny organów prowadzących. W rozpoczynającej się obecnie edycji programu na 2010 r. zaplanowano kwotę 150 mln zł.

Podstawy prawne:

● Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 219, poz. 1705)

● Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2010 (Dz.U. nr 222, poz. 1756)

● Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 grudnia 2008 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2009 (Dz.U. nr 235, poz. 1588) – nie obowiązuje

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA