Podział części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2011
REKLAMA
REKLAMA
Minister Edukacji Narodowej, korzystając z zapisów delegacji ustawowej wynikającej z art. 28 ust. 6 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, 16 grudnia 2010 r. wydał rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011 (dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu podziału subwencji). Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2011 r. Przyjęte regulacje obejmują rozwiązania dotychczasowe i polegają na zastosowaniu zasady „pieniądz idzie za uczniem” – oznacza to naliczanie subwencji na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół i placówek oświatowych prowadzonych bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i samorządy województw.
REKLAMA
W celu doprecyzowania sposobu mierzenia skali zadań oświatowych i dostosowania do nich wysokości subwencji, rozporządzenie w sprawie sposobu podziału subwencji uzależnia tę wysokość od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag dla wybranych kategorii uczniów (wychowanków) i określonych typów i rodzajów szkół oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego stopnie awansu zawodowego nauczycieli.
Część oświatowa subwencji ogólnej jest jedną z części składowych subwencji ogólnej dla JST i jest ona dzielona między poszczególne JST z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez nie zadań oświatowych. Zadania oświatowe, w tym zadania szkolne i pozaszkolne, są określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
W tabeli przedstawiamy wyjaśnienia pojęć użytych w rozporządzeniu w sprawie sposobu podziału subwencji. Do zadań pozaszkolnych dodano zadania związane z prowadzeniem oddziałów przedszkoli specjalnych zorganizowanych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i specjalnych. Uwagę należy również zwrócić na objaśnienie do pojęcia „etat”, w którym dodano zapis „...z wyłączeniem liczby nauczycieli na urlopach wychowawczych i urlopach bezpłatnych”.
Czytaj także: MEN: jest szansa na finansowanie przedszkoli z subwencji oświatowej>>
Podział części oświatowej subwencji ogólnej dla JST jest dokonywany przede wszystkim z uwzględnieniem:
● finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek, które realizują zadania szkolne i pozaszkolne wymienione w omawianym rozporządzeniu, a są prowadzone przez JST,
● dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, które realizują zadania szkolne i pozaszkolne wymienione w omawianym rozporządzeniu, a są prowadzone przez osoby prawne inne niż JST oraz przez osoby fizyczne,
● finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem doradztwa metodycznego (w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębniane są środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, z zaznaczeniem, że nie obejmuje to finansowania publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego),
● finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem,
● dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom zatrudnionym na podstawie mianowania, z którymi rozwiązano stosunek pracy z przyczyn całkowitej likwidacji szkoły lub częściowej likwidacji szkoły, albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć oraz udzielaniem nauczycielom urlopów dla poratowania zdrowia,
● dofinansowania kształcenia uczniów niebędących obywatelami polskimi,
● finansowania dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych,
● finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami,
● finansowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, które prowadzone jest bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole (wczesne wspomaganie rozwoju dzieci może być tworzone w przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także w ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych),
● finansowania wynagrodzeń nauczycieli biorących udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego.
TABELA. Objaśnienie pojęć użytych w rozporządzeniu w sprawie sposobu podziału subwencji
@RY1@i40/2011/003/i40.2011.003.009.0002.102.jpg@RY2@
Po odliczeniu 0,6% rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, podział części oświatowej następuje według algorytmu. Algorytm określony został w załączniku do rozporządzenia w sprawie sposobu podziału subwencji.
Czytaj także: Ile środków dostaną samorządy w 2011 r.>>
PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526; ost.zm. z 2010 r. Dz.U. Nr 127, poz. 857)
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 148, poz. 991)
• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011 (Dz.U. Nr 249, poz. 1659)
REKLAMA
REKLAMA