REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak odwołać dyrektora szkoły
Jak odwołać dyrektora szkoły
Marcin Glowacki

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie dyrektora szkoły może nastąpić jedynie z przyczyn wskazanych w przepisach prawa. Wniosek o odwołanie musi spełniać określone wymogi formalne. Akt odwołania traktowany jest jako zarządzenie organu gminy.

Zarówno powołanie jak i odwołanie dyrektora szkoły jest ściśle określone przepisami prawa. W stosunku do odwołania zastosowanie będą miały głównie przepisy ustawy o systemie oświaty (Dz.U.2004.256.2572) jak również przepisy Karty Nauczyciela (Dz.U.2006.97.674). Art. 38 ustawy o systemie oświaty zawiera wyczerpujący katalog powodów odwołania dyrektora przez organ powierzający stanowisko. Oznacza to, iż odwołanie z innego powodu niż wskazane w ustawie jest niewłaściwe i stanowi naruszenie prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Powody odwołania dyrektora

Na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o systemie oświaty dyrektora można odwołać z powodu:

- złożenia przez dyrektora szkoły rezygnacji za trzymiesięcznym wypowiedzeniem co oznacza, iż złożone oświadczenie woli przez dyrektora stanowi podstawę natomiast decyzja organu w tej kwestii ma charakter uzupełniający,

- ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny powierzonych zadań, w tym nieodpowiedniego rozporządzania funduszami i mieniem placówki czy nieprzestrzegania przepisów BHP,

REKLAMA

- niewykonanie przez dyrektora szkoły polecenia kuratora oświaty usunięcia uchybień związanych z nieprzestrzeganiem przepisów ustawy systemowej, nieopracowanie lub niewdrożenie w określonych w harmonogramie terminach programu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania albo nieuwzględnienie w tym programie zgłoszonych uwag i wniosków, wówczas kurator składa wniosek od odwołanie dyrektora z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wystąpienia przypadków szczególnie uzasadnionych – zawinionych przez dyrektora oraz w sytuacjach, gdy jest to konieczne ze względu na funkcjonowanie placówki. Użycie przez ustawodawcę w art. 38 ust. 1 pkt. 2 u.s.o. nieostrego sformułowania "przypadki szczególnie uzasadnione" daje organowi prowadzącemu pewną swobodę w ocenach, jednak swoboda ta nie może być utożsamiana z uznaniem administracyjnym i nie może oznaczać całkowitej dowolności, skoro wkracza w stabilność wykonywania funkcji dyrektora (wyr. WSA w Opolu z dnia 9 sierpnia 2012 r. II SA/Op 322/12).

Użycie przez ustawodawcę w art. 38 ust. 1 pkt. 2 u.s.o. nieostrego sformułowania "przypadki szczególnie uzasadnione" daje organowi prowadzącemu pewną swobodę w ocenach, jednak swoboda ta nie może być utożsamiana z uznaniem administracyjnym i nie może oznaczać całkowitej dowolności, skoro wkracza w stabilność wykonywania funkcji dyrektora (wyr. WSA w Opolu z dnia 9 sierpnia 2012 r. II SA/Op 322/12).

Zobacz również: Dyrektora szkoły powołuje się w drodze konkursu

Uprawnienia w przypadku odwołania

Termin wypowiedzenia oblicza się z odpowiednim uwzględnieniem przepisów kodeksu pracy, a więc art. 30 § 21, który stanowi się, że okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność i kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca. Odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły jest zatem czynnością prawa pracy, zmieniającą treść stosunku pracy. Jednakże nauczyciel na stanowisku kierowniczym zarządza jednostką na poziomie administracji publicznej co oznacza, ze akt odwołania nie ma charakteru prywatnoprawnego. Brak uzasadnienia aktu odwołania dyrektora szkoły nie pozwala na ocenę zachowania odwołanego dyrektora w określonych ustawowo przypadkach, ponieważ sąd nie jest wówczas w stanie dokonać kontroli jego zgodności z wymogami przewidzianymi w ustawie, a w szczególności oceny jego pracy (wyr. WSA w Krakowie z dnia 20 listopada 2012 r. III SA/Kr 876/12).
Wobec tego nauczyciel, odwołany aktem administracyjnym ze stanowiska dyrektora szkoły może dochodzić interesu własnego na drodze sądowej, ale nie może interesu własnego utożsamiać z interesem publicznym mimo, iż akt odwołania nie ma charakteru prywatnoprawnego. Procedura odwołania dyrektora należy do spraw z zakresu administracji publicznej, jednakże nie jest to indywidualna decyzja administracyjna. Wobec czego odwołanie podlega ocenie zgodności z prawem w trybie nadzoru nad działalnością jednostki samorządu terytorialnego, a nie w zwykłym trybie odwoławczym. 

Zadaj pytanie na forum: Samorząd - Oświata

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA