REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrzymanie czystości i porządku w gminach - rozmowa z Martą Dobrzycką

Marta Dobrzycka
Wykładowca Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży, gdzie prowadzi zajęcia z autorskiego przedmiotu “Dyplomacja w służbach publicznych”
Utrzymanie czystości i porządku w gminach - rozmowa z Martą Dobrzycką./ fot. Shutterstock
Utrzymanie czystości i porządku w gminach - rozmowa z Martą Dobrzycką./ fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany, które przewiduje nowelizacja przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oznaczają tak naprawdę zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej wobec mieszkańców nieruchomości. Może bowiem zdarzyć się tak, że kilku z nich nie będzie segregować odpadów, notorycznie umieszczając w pojemnikach na odpady zmieszane odpady, które powinny być gromadzone selektywnie w pojemnikach na papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady ulegające biodegradacji.

Marta Pawłowska: Rada Ministrów 28 maja 2019 r. przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Rada Ministrów 28 maja 2019 r. przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska. Jaki jest cel projektowanej ustawy?

REKLAMA

REKLAMA

Marta Dobrzycka: Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma dwa zasadnicze cele. Po pierwsze, ma stworzyć zachęty dla mieszkańców do selektywnego zbierania odpadów. Niestety często sama świadomość proekologiczna nie wystarcza. Zazwyczaj argumentem motywującym ludzi do segregacji odpadów są oszczędności z tego wynikające. Dlatego też nowelizacja wprowadza podwójna stawkę opłaty za wywóz odpadów zmieszanych. Po drugie, zmiany przepisów mają ułatwić gminom kontrolę nad odpadami odbieranymi od przedsiębiorców.

M.P.: Czy może wymienić Pani najważniejsze propozycje/zmiany?

REKLAMA

M.D.: Zmiany, o których rozmawiamy dotykają wielu aspektów gospodarki odpadami. Jednak najważniejsze z nich dotyczą zaostrzenia kar za brak segregacji odpadów lub segregację odpadów niezgodną z przepisami, wprowadzenia odpowiedzialności zbiorowej za brak selektywnej zbiórki odpadów przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych przez mieszkańców, czy też wprowadzenia podwójnej opłaty od odbioru odpadów zmieszanych. Nowelizacja zakłada także ulgi dla osób posiadających przydomowe kompostowniki na bioodpady oraz ostrzejsze egzekwowanie zasady “zanieczyszczający płaci”, prowadzące do ułatwienia usuwania odpadów zagrażających życiu lub zdrowiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

M.P.: Czy i jak zmienią się opłaty za gospodarowanie opłatami komunalnymi?

M.D.: Jak wspomniałam, wzrosną opłaty za wywożenie niesegregowanych odpadów. I to dwukrotnie w stosunku do opłat za gospodarowanie odpadami zbieranymi selektywnie, zgodnie z proponowanym podziałem tych odpadów na tzw. frakcje, czyli: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło i opakowannia wielomateriałowe oraz odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji.

Zobacz: Środowisko

M.P.: Zaostrzone zostaną kary za gospodarowanie odpadami niezgodne z przepisami. Jaki system kar został przewidziany? W jakiej wysokości będą to kary? Jaka będzie procedura nakładania kar?

M.D.: Ponieważ kary finansowe wydają się skutecznym narzędziem walki z brakiem segregacji odpadów, ustawodawca postanowił wprowadzić sankcje za nieselektywną zbiórkę odpadów zarówno w stosunku do gmin, które nie dopełnią tego obowiązku, jak również w odniesieniu do mieszkańców nieruchomości, którzy nie segregują odpadów.

Niedopełnienie przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych będzie skutkowało zgłoszeniem tego faktu przez podmiot odbierający odpady komunalne do wójta, burmistrza lub prezydenta. Organy te będą mogły wszcząć postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a następnie, w drodze decyzji, określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując, wspomnianą już, podwójną wysokość stawki podstawowej.

Proszę pamiętać, że do tej pory wysokość opłat za selektywną i nieselektywną zbiórkę odpadów ustalana była przez gminy, w związku z czym stawki te często nie różniły się znacząco, co nie motywowało mieszkańców do segregacji odpadów. Proponowana zmiana przepisów ma więc na celu zachęcenie mieszkańców do segregowania odpadów, poprzez ustalanie wspomnianej, dwukrotnie wyższej, opłaty za wywóz odpadów niesegregowanych.

Zmiany, które przewiduje nowelizacja przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oznaczają tak naprawdę zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej wobec mieszkańców nieruchomości. Może bowiem zdarzyć się tak, że kilku z nich nie będzie segregować odpadów, notorycznie umieszczając w pojemnikach na odpady zmieszane odpady, które powinny być gromadzone selektywnie w pojemnikach na papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady ulegające biodegradacji. Za ich zachowanie konsekwencje poniosą wszyscy mieszkańcy, płacąc wyższe stawki za odbiór niesegregowanych odpadów.

Jeśli zaś chodzi o gminy, wysokość kary za nieselektywną zbiórkę odpadów obliczana będzie w zależności od poziomu recyklingu i przygotowania odpadów komunalnych do ponownego użycia. Kary te będzie nakładał na gminę wojewódzki inspektor ochrony środowiska.

M.P.: Wprowadzone zostały również sankcje za składanie nieprawdziwych oświadczeń o spełnianiu warunków prowadzenia działalności przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli, w momencie składania wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej. Czy może Pani przybliżyć te zmiany?

M.D.: Zmiany te mają na celu przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji podmiotów ubiegających się o zamówienia publiczne z zakresu odbierania odpadów komunalnych. W nowelizacji zaproponowano wprowadzenie kar pieniężnych w wysokości 10 000 zł za podanie w oświadczeniach o spełnianiu warunków wymaganych do prowadzenia działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, składanych z wnioskiem o wpis do rejestru działalności regulowanej, nieprawdziwych danych.

M.P.: Jak samorządy powinny przygotować się do wejścia w życie nowych przepisów?

M.D.: Przede wszystkim samorządy powinny rozstrzygnąć, czy potrzebują dodatkowych pracowników do przeprowadzania kontroli prawidłowości prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Ponadto powinny zwrócić uwagę na ciążący na nich obowiązek zapewnienia pojemników lub worków do selektywnej zbiórki odpadów. Warto także zwrócić uwagę na to, że do 2020 r. gminy muszą osiągnąć poziom recyklingu odpadów komunalnych typu papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło w wysokości 50 proc. Na gminy, które nie dopełnią tych obowiązków nakładane będą kary pieniężne. Aby uniknąć kar gminy powinny zatem na swoim obszarze zapewnić selektywną zbiórkę odpadów w jak najszerszym zakresie, zwłaszcza w odniesieniu do właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Myślę, że w tym kontekście, warto przede wszystkim postawić na edukację mieszkańców w zakresie korzyści płynących z segregacji odpadów, jak również informować ich, jak ją prawidłowo realizować.

Dziękuję za rozmowę 

Marta Pawłowska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

REKLAMA

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

REKLAMA

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA