Kategorie

Obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Michał Kaczmarek
Prawo, decyzja administracyjna/ Fot. Fotolia
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest konieczne dla przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o ile decyzja ta poprzedzać będzie wydanie innej decyzji określonej w przepisach prawnych.

Zobacz aktualny: Ochrona przyrody - zmiany 2017 r.

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzji środowiskowej) jest konieczne jeśli łącznie spełnione są warunki określone w art. 71 ust. 2 i art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa).

Art. 71 ust. 2 ustawy wprowadza dwie kategorie przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, art. 72 ust. 1 ustawy stanowi zaś, iż wydanie decyzji środowiskowej konieczne jest dla uzyskania enumeratywnie wymienionych w tym przepisie decyzji (tzw. decyzji inwestycyjnych).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

„Przedsięwzięcie” w rozumieniu ustawy

Reklama

W art. 72 ust. 1 ustawy wprowadzono zamknięty katalog decyzji, dla których wydania konieczne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Tak więc podmiot, który zamierza wystąpić o jedną z decyzji inwestycyjnych lub też dokonać zgłoszenia budowy, wykonania robót budowlanych lub zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego bądź jego części, musi uzyskać w pierwszej kolejności decyzję środowiskową.

Przedsięwzięcie podejmowane przez dany podmiot musi być zaliczone do kategorii mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Reklama

Przedsięwzięcie - zgodnie z definicją zawartą w ustawie - to zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin. Przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie także, jeśli są realizowane przez różne podmioty.

Warto w tym miejscu sięgnąć do definicji przedsięwzięcia zawartej w uchylonym już art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. W wyroku z dnia 7 października 2005 r. (sygn. akt II OSK 89/05) NSA uznał, że przedsięwzięcie zdefiniowane w jako ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie zagospodarowania terenu, jest tożsame ze zmianą sposobu zagospodarowania terenu wymagającą ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w rozumieniu art. 39 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Biorąc pod uwagę, że poprzednia i obecna definicja przedsięwzięcia są do siebie zbliżone, a w zakresie rozwiązań z zakresu planowania przestrzennego nie zaszły istotne zmiany, to należy przyjąć, że pogląd zaprezentowany w orzecznictwie nie stracił na aktualności. Takie określenie przedsięwzięcia nie rozwiązuje jednak wszystkich problemów, gdyż nie pozwala ustalić precyzyjnie, kiedy występuje jedno przedsięwzięcie, kiedy kilka.

Pojęcie „zamierzenia budowlanego”, nie zostało w ustawie zdefiniowane, występuje jednakże w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (dalej: prawo budowlane). Przykładowo, w świetle art. 33 prawa budowlanego, pozwolenie budowlane dotyczy całego zamierzenia budowlanego. W literaturze podnosi się, że przez zamierzenie budowlane należy rozumieć zamiar realizacji obiektu budowlanego. Obiekt budowlany to z kolei albo budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, albo budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, bądź też obiekt małej architektury.

Znaczenie trudniej ustalić, jak należy interpretować pojęcie „innej ingerencji w środowisko polegającej na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu”. Ustawodawca nie daje tutaj żadnych wyjaśnień, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że chodzi również o wydobywanie kopalin.

Podejmując próbę zdefiniowania przedsięwzięcia, można także sięgnąć do art. 72 ust. 1 ustawy zawierającego katalog decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięć, a zatem pod pojęciem tego ostatniego można więc rozumieć między innymi realizację zamierzenia budowlanego, poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, inwestycje infrastrukturalne polegające między innymi na budowie dróg i autostrad, linii kolejowych, lotnisk użytku publicznego, przedsięwzięć związanych z Euro 2012, terminalu gazu skroplonego i sieci szerokopasmowych itd. Zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy, za przedsięwzięcia mogą być także uznane zmiany w obiektach.

Czytaj także: Oceny środowiskowe na zmienionych zasadach

Przedsięwzięcia mogące zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć:

- mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (ocena oddziaływania na środowisko jest dokonywana obligatoryjnie)

- mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (ocena oddziaływania na środowisko ma miejsce, jeśli obowiązek taki zostanie stwierdzony).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wylicza bardzo szczegółowo rodzaje przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko obejmują 51 kategorii. Wykaz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zawiera z kolei 107 kategorii inwestycji. Częściowo są to przedsięwzięcia tego samego rodzaju, co zaliczone do pierwszej grupy, jednakże charakteryzujące się innymi, mniejszymi parametrami. Warto zwrócić uwagę na fakt, że za przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko mogą być uznane zmiany już istniejących.

W praktyce pojawiają się wątpliwości interpretacyjne związane z ustaleniem zakresu przedmiotowego przedsięwzięć, których realizacja musi być poprzedzona wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak jest jednoznacznych rozwiązań odnoszących się do tego obowiązku w przypadku przedsięwzięć wzajemnie powiązanych lub realizowanych etapowo.

Obowiązujące przepisy zasadniczo odnoszą się do przedsięwzięć wprost zakwalifikowanych do grupy mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Nie odnoszą się one natomiast bezpośrednio do tych, które mogą być źródłem takiego oddziaływania jako element większej całości lub wtedy, gdy liczba obiektów oddziałujących na środowisko na danym terenie jest bardzo duża.


Poza wskazanymi powyżej kategoriami przedsięwzięć można jeszcze wyróżnić grupę przedsięwzięć nieobjętych rozporządzeniem.

Działania te mogą wymagać uzyskania określonych decyzji inwestycyjnych, jednakże jeśli nie zostały zaliczone do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (zawsze lub potencjalnie), nie wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Jeśli postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej zostało w takiej sytuacji wszczęte, organ zaś uzna, że konkretne przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do określenia uwarunkowań środowiskowych jego realizacji, z punktu widzenia procesowego uzasadnione może być umorzenie postępowania na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: kpa), jako bezprzedmiotowego. Wydanie zaś decyzji w tych przypadkach, gdy nie jest ona wymagana, skutkować będzie tym, że obarczona będzie wadą nieważności wymienioną w art. 156 § 1 pkt 2 kpa., jako wydana bez podstawy prawnej (wyrok WSA w Kielcach z dnia 27 października 2010 r., sygn. akt II SA/Ke 493/10).

Czytaj także: Można przenosić decyzje środowiskowe

Decyzje inwestycyjne. Wielość decyzji i ich zmiana

W świetle art. 72 ust. 1 ustawy wydanie decyzji środowiskowej następuje zasadniczo przed uzyskaniem wyliczonych enumeratywnie decyzji inwestycyjnych. Są to przykładowo decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, koncesja na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wydanie decyzji środowiskowej może także nastąpić m.in. przed dokonaniem zgłoszenia budowy. Jeśli realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać innej decyzji niż wymienione w art. 72 ust. 1 ustawy, wówczas uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie będzie konieczne.

Dokonując analizy obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warto zwrócić uwagę na problem wielości decyzji inwestycyjnych. Realizacja przedsięwzięcia może wymagać uzyskania więcej niż jednej decyzji inwestycyjnej. Zgodnie  z art. 72 ust. 5 ustawy jedną decyzję środowiskową wydaje się także w przypadku, gdy dla danego przedsięwzięcia jest wymagane uzyskanie więcej niż jednej decyzji inwestycyjnej lub gdy wnioskodawca uzyskuje odrębnie decyzje dla poszczególnych etapów realizacji przedsięwzięcia. Niezależnie zatem od ilości koniecznych do uzyskania decyzji inwestycyjnych, decyzja środowiskowa wydawana jest jednokrotnie i powinno to nastąpić przed wystąpieniem o pierwszą z decyzji inwestycyjnych.

Co do zasady zmiana decyzji inwestycyjnej powinna być poprzedzona uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Art. 72 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że wymogu uzyskania decyzji środowiskowej nie stosuje się jednak w przypadku zmiany wszystkich decyzji inwestycyjnych w zakresie ustalenia lub zmiany formy lub wielkości zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania działalności  objętej decyzją oraz zmiany danych wnioskodawcy (tego samego podmiotu).

Czytaj także: Nowa lista przedsięwzięć o znaczącym oddziaływaniu na środowisko

Drugi przypadek zwolnienia z obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczy modyfikacji pozwolenia na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Wyłączenie będzie dotyczyło przypadków polegających na odstąpieniu od zatwierdzonego projektu budowlanego dotyczących charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji lub zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, które nie spowodują zmian uwarunkowań określonych w decyzji środowiskowej (art. 72 ust. 2 pkt 1a ustawy).

Art. 72 ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi, iż wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie stosuje się także w przypadku zmiany koncesji regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego oraz decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopalin. W odniesieniu do tych aktów decyzja środowiskowa nie będzie wymagana w razie zmniejszenia powierzchni, w granicach której ma być prowadzona działalność, a także w sytuacji przeniesienia decyzji na inny podmiot.

Każda inna zmiana decyzji inwestycyjnej będzie wymagała wydania decyzji środowiskowej. Rozwiązanie takie należy uznać za wątpliwe, w szczególności gdy zmiana decyzji nie wpłynie na wielkość oddziaływania na środowisko.

Michał Kaczmarek

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Lektury w szkole podstawowej – proponowane zmiany

    Lektury w szkole podstawowej – zmiany. Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycję zmian w liście lektur szkolnych. Jakie książki zostaną usunięte z wykazu a jakie dodane?

    Lista lektur w liceum i technikum – proponowane zmiany

    Lektury w liceum i technikum – jakie zmiany proponuje Ministerstwo Edukacji i Nauki? Skreślone z wykazu lektur mają być m.in. wiersze Marcina Świetlickiego oraz „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego. Zamiast tego uczniowie mają czytać m.in. dzieła filozoficzne i egzystencjalne Jana Pawła II.

    Dopłaty z gmin za odpady, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody

    Dopłaty z gmin, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody - szykują się spore zmiany w gospodarce odpadami. Co zawiera rządowy projekt zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

    Komunikacja w Compliance

    Komunikacja w Compliance. W najbliższym czasie sektor publiczny, ale i sektor prywatny (zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa) czeka wdrażanie systemów Compliance. Kluczem do udanego wdrożenia, a potem utrzymania systemów Compliance jest komunikacja.

    Leśna szkoła z klimatem - ruszają ekolekcje

    Leśna szkoła z klimatem to program opracowany we współpracy Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, który służy inspirowaniu uczniów i nauczycieli do działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu. W program zaangażowane są też Lasy Państwowe, które m.in. przygotowują służące grom plenerowym ścieżki i organizują prelekcje.

    Dzień Ojca - gra miejska "Przygoda z Tatą"

    Dzień Ojca - MRiPS zaprasza do zapisów na grę miejską "Przygoda z Tatą". Gra odbędzie się w Warszawie.

    Praca zdalna urzędników - ekwiwalent

    Praca zdalna urzędników - po zmianie przepisów pracodawca będzie musiał zagwarantować ekwiwalent. Czy wygasi to pracę zdalną urzędników?

    Obowiązek zgłoszenia, czym ogrzewamy domy od 1 lipca 2021 r.

    Obowiązek zgłoszenia czym ogrzewamy domy - 1 lipca 2021 roku rusza zbieranie danych do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Do kiedy będzie trzeba zgłosić urządzenia? Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Euro 2021: Narodowa Strefa Kibica na mecz Polski z Hiszpanią

    Euro 2021 - Strefa Kibica na Stadionie Narodowym. 19 czerwca 2021 roku na Stadionie Narodowym będzie można oglądać mecz reprezentacji Polski z Hiszpanią na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej. Jakie będą zasady? Ile osób będzie mogło wejść na stadion?

    MEiN proponuje zmiany w liście lektur

    Zmiany w liście lektur - Ministerstwo Edukacji i Nauki rozpoczyna konsultacje społeczne. Potrwają do 8 lipca.

    Narodowy Spis Powszechny - jak powinni się spisać studenci?

    Narodowy Spis Powszechny - studenci mogą nie mieć świadomości, że ciąży na nich obowiązek spisowy. Nigdy nie brali udziału w spisie - ostatni był 10 lat temu, gdy byli jeszcze dziećmi. Mogą też myśleć, że zrobią to za nich rodzice lub dom studencki. Najlepiej jednak wziąć odpowiedzialność we własne ręce i spisać się samodzielnie! Tym bardziej, jeśli nie mieszka się z rodzicami lub w akademiku.

    Strajk Pielęgniarek: Czujemy się oszukane przez rząd [PODCAST]

    11 manifestacji w centralnych miejscach miast wojewódzkich, 4000 uczestników: pielęgniarki, pielęgniarze, położne - tak wyglądał strajk ostrzegawczy pielęgniarek i położnych. Czy będzie strajk generalny? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Do kiedy wystawienie ocen 2021?

    Do kiedy wystawienie ocen 2021? Ile czasu mają uczniowie na poprawienie ocen końcowych? Kiedy jest zakończenie roku szkolnego?

    Polski Ład: czy stracą seniorzy i osoby wymagające opieki?

    Polski Ład: czy stracą seniorzy i osoby wymagające opieki? W ramach Polskiego Ładu rząd przedstawił plan 10 ustaw do przygotowania w ciągu 100 najbliższych dni. W pakiecie tym niemal nie przewidziano działań zawartych w części „Złota jesień życia”. Wyjątkiem są emerytury bez podatku, ale ta planowana zmiana, bez równoległych korekt w innych obszarach wsparcia, niesie również skutki uboczne dla części osób starszych – zwłaszcza niesprawnych, wymagających opieki i ich rodzin.

    Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.

    Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?

    Certyfikat COVID na telefonie

    Certyfikat COVID na telefonie - od kiedy? Odpowiadamy na pytania - gdzie go teraz szukać i kiedy paszport covidowy pojawi się w aplikacji mObywatel.

    Szczepienia na COVID-19 młodzieży w wieku 12-15 lat od 7 czerwca 2021

    Szczepienia na COVID-19 młodzieży w wieku 12-15 lat ruszyły. Jak młodzież może zapisać się na szczepienie? Czy konieczna jest zgoda i obecność rodziców?

    Czyste Powietrze - zachęty dla gmin, dodatkowe terminy

    Czyste Powietrze - zachęty dla gmin, dodatkowe terminy. Do 15 czerwca 2021 r. jest czas na zgłoszenia nowych gmin do programu „Czyste Powietrze”, a do 15 lipca br. wydłużono termin podpisywania porozumień i aneksów przez gminy, które już wcześniej wyraziły chęć skorzystania z finansowych bonusów.

    Paszport covidowy - co daje, jak wygląda?

    Paszport covidowy - co daje, jak wygląda? Przedstawiamy najważniejsze informacje o unijnym certyfikacie COVID.

    Zgromadzenia spontaniczne - zniesienie zakazu prawdopodobne pod koniec czerwca

    Zgromadzenia spontaniczne - zniesienie zakazu prawdopodobne pod koniec czerwca - poinformował w poniedziałek szef KPRM, pełnomocnik rządu ds. szczepień Michał Dworczyk. Wtedy planowane jest kolejne luzowanie obostrzeń dotyczących COVID-19.

    Zgromadzenia spontaniczne - czy są legalne?

    Zgromadzenia spontaniczne - czy są legalne? Rząd łagodzi obostrzenia covidowe, ale utrzymuje całkowity zakaz zgromadzeń spontanicznych. RPO przesłał swoje stanowisko do premiera Mateusza Morawieckiego.

    Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów 

    Najwyższe kierownictwo - rola we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii, zwaną potocznie dyrektywą o sygnalistach, pozostało 6 i pół miesiąca, aby sektor publiczny oraz duże przedsiębiorstwa wdrożyły systemy dla sygnalistów. Odpowiedzialność za to ponosi najwyższe kierownictwo.

    Program "Sportowe Wakacje+" w 2021 roku

    "Sportowe Wakacje+". Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wraz z Fundacją Lotto im. Haliny Konopackiej przeznaczyły 30 milionów złotych na drugą edycję programu "Sportowe Wakacje+" - poinformował szef resortu, wicepremier Piotr Gliński.

    Polski Ład - utrata dochodów samorządów

    Polski Ład - w dużej mierze zapłacą za niego samorządy. Z szacunków Ministerstwa Finansów wynika, że ich dochody mają spaść o ok. 10–11 mld zł, ale rząd obiecuje, że ten ubytek pokryje specjalna subwencja inwestycyjna. Według ekspertów może ona jednak się okazać niewystarczająca.

    Młodzieżowe rady gmin, powiatu i sejmiki województwa

    Młodzieżowe rady gmin, powiatu i sejmiki województwa - Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację przepisów dotyczących samorządów lokalnych. Dzięki nowym rozwiązaniom, młode osoby będą miały szersze możliwości do angażowania się w życie publiczne i obywatelskie.