REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przebudowa budynku wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zasadą wolności zagospodarowania terenu, decyzje administracyjne poprzedzające rozpoczęcie prac budowlanych, w tym decyzja o warunkach zabudowy, mogą być wymagane tylko w przypadku, gdy wymóg taki wynika z przepisów prawa. Analiza przepisów wykazuje, iż przebudowa budynku do takich właśnie przypadków należy.

Jedną z podstawowych zasad regulujących proces budowlany i wpływających na sposób interpretacji norm prawnych jest wspomniana zasada wolności zagospodarowania terenu, w tym jego zabudowy (art. 6 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; dalej: ustawa o planowaniu).

REKLAMA

Choć decyzja o ustaleniu warunków zabudowy uregulowana została w ustawie o planowaniu, to dla pełnego określenia jej zastosowania konieczne jest odwołanie się również do ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (dalej: Prawo budowlane), ponieważ właśnie te ustawy tworzą pewną funkcjonalną całość normującą proces inwestycyjny.

Decyzja o warunkach zabudowy wymagana jest w sytuacji zmiany:

• zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego,

• sposobu użytkowania obiektu lub jego części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Konieczność wystąpienia ze stosownym wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy stanie się aktualna tylko wtedy, jeśli skutkiem planowanej budowy obiektu budowlanego lub innych prac budowlanych będą zmiany zagospodarowania terenu albo sposobu użytkowania obiektu.

Ustawodawca w ustawie o planowaniu nie zdefiniował pojęcia innych niż budowa robót budowlanych. Natomiast definicja budowy zawarta została w art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego, zgodnie z którym do robót budowlanych zalicza się budowę oraz prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Prace polegające np. na wybiciu otworu drzwi określić można więc mianem przebudowy, która definiowana jest jako wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych paramentów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość lub liczba kondygnacji (art. 3 pkt 7a Prawa budowlanego).

REKLAMA

Przed określeniem, czy dana inwestycja wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, należy także rozważyć wzajemną zależność obowiązku uzyskania decyzji ustalającej warunki zabudowy i decyzji pozwolenia na budowę. Zależność ta przejawia się w tym, że w każdym przypadku, gdzie przepisy Prawa budowlanego wymagają pozwolenia na budowę, konieczne będzie wcześniejsze uzyskanie ustalenia warunków zabudowy.

Natomiast tylko w odniesieniu do niektórych inwestycji (np. boiska szkolne) wymagane jest uzyskanie decyzji ustalającej warunki zabudowy, mimo braku wymogu uzyskania pozwolenia na budowę (por. Z. Niewiadomski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Warszawa 2004, s. 471–474).

To stanowisko potwierdza częściowo również treść art. 50 ust. 2 ustawy o planowaniu, z którego wynika, że nie jest wymagane uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy m.in. w przypadkach, kiedy stosowne przepisy nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Dla przykładu, prace takie jak: wykonanie otworu drzwi lub poszerzenie otworu istniejącego wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, a więc w konsekwencji konieczne jest wcześniejsze uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy.

Choć zaprezentowana zasada przedstawiająca zależność pomiędzy obowiązkiem uzyskania obu typów decyzji jest dyskusyjna i nie w każdym przypadku stosowana jest przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, to w przypadku inwestycji polegającej np. na wybudowaniu schodów betonowych, bez względu na fakt wybicia otworu drzwi zewnętrznych, należy uznać, że dochodzi do zmiany zagospodarowania terenu, co stanowi samodzielną przesłankę do przyjęcia, że decyzja o warunkach zabudowy jest obligatoryjna. Oczywiście decyzja taka nie będzie konieczna, jeżeli teren inwestycji znajduje się w granicach obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Z ORZECZNICTWA

Nawet wybicie okna w miejscu, gdzie okno to pierwotnie istniało i następnie zostało zamurowane, należy traktować jako przebudowę obiektu budowlanego, która wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.

Wyrok NSA z 29 czerwca 2000 r., sygn. akt II SA/Gd 414/98

Kazimierz Pawlik

Podstawy prawne:

• Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717, ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 220, poz. 1413)

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118, ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 31, poz. 206)

 

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA