REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie kosztowne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie kosztowne? /fot. shutterstock
Rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie kosztowne? /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie, ze względu na epidemię koronawirusa, wiele osób zastanawia się, czy zerwanie umowy deweloperskiej jest możliwe. Warto zdawać sobie sprawę, że takie rozwiązanie kontraktu zwykle będzie wymagało zgody dewelopera.

Gospodarcze konsekwencje epidemii koronawirusa zwiększyły niepewność nie tylko wśród osób, które dopiero rozważają zakup mieszkania od firmy deweloperskiej. O stan swoich finansów w najbliższej przyszłości obawiają się również osoby, które niedawno zawarły umowę dotyczącą lokum budowanego przez dewelopera. Część takich klientów firm deweloperskich może zastanawiać się nad rozwiązaniem umowy podpisanej z inwestorem i przesunięciem planów zakupu nowego domu lub lokalu. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, czy taka rezygnacja z niewybudowanego mieszkania w ogóle jest możliwa. Kolejną ważną kwestią są ewentualne koszty zerwania umowy deweloperskiej.

REKLAMA

Obowiązujące przepisy nie mówią nic o koronawirusie

W pierwszej kolejności, warto przypomnieć, że zakup nowego lokum od dewelopera został objęty szczególnymi regulacjami. Mają one pierwszeństwo w stosunku do bardziej ogólnych przepisów, które regulują tę samą kwestię. Właśnie dlatego ustawa deweloperska (ustawa z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego - Dz.U. 2011 nr 232 poz. 1377) jest kluczowa w kontekście ewentualnej rezygnacji z nowego domu lub lokalu (na skutek epidemii koronawirusa).

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

Wspomniany akt prawny nie przewiduje przesłanek do odstąpienia od umowy deweloperskiej, które byłyby bezpośrednio związane z obawami klienta o swoją przyszłą sytuację finansową. Warto również zwrócić uwagę, że ustawa deweloperska chroni obydwie strony zawartego kontraktu przed możliwością jego zbyt łatwego zerwania. Właśnie dlatego sytuacje, w których klient dewelopera może zrezygnować z zakupu domu lub lokalu zostały dokładnie wymienione (patrz art. 29 ustawy z dnia 16 września 2011 r.). Takiego katalogu sytuacji określonych przez ustawę nie można rozszerzać. Warto również nadmienić, że ustawa deweloperska nie wspomina nic o możliwości wypowiedzenia umowy wcześniej zawartej z deweloperem.

Najlepszą opcją będzie porozumienie z inwestorem …

W związku z powyższym, najlepszym wariantem wydaje się rozwiązanie umowy deweloperskiej za porozumieniem stron. Ustawa deweloperska dopuszcza taką opcję. Potwierdzenie stanowi artykuł 14 ustęp 1 ustawy deweloperskiej. Mówi on, że: „w przypadku rozwiązania umowy deweloperskiej, innego niż na podstawie art. 29, strony przedstawią zgodne oświadczenia woli o sposobie podziału środków pieniężnych zgromadzonych przez nabywcę na mieszkaniowym rachunku powierniczym”. Warto zdawać sobie sprawę, że polubowne rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie wymagało formy aktu notarialnego, co wygeneruje dodatkowe koszty. Ważniejsza wydaje się jednak kwestia zadatku, który najprawdopodobniej utraci niedoszły nabywca mieszkania. Deweloper w zamian za zgodę na rozwiązanie umowy, prawdopodobnie będzie chciał zatrzymać równowartość zadatku - pomimo że fiasko transakcji nie jest konsekwencją zaniedbań klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepowodzenie ewentualnych negocjacji z deweloperem, może skłonić niektóre osoby do próby sądowego podważenia umowy na podstawie artykułu 357(1) kodeksu cywilnego. Wspomniany artykuł mówi, że sąd może rozwiązać umowę jeśli doszło do nadzwyczajnej zmiany stosunków gospodarczych. Na razie nie wiadomo jednak, jak sądy będą pochodzić do tzw. klauzuli rebus sic stantibus w kontekście zawartych umów deweloperskich. Kolejnym problemem może być przewlekłość sporu sądowego z deweloperem oraz koszt takiej konfrontacji na wokandzie.

Znalezienie chętnego na cesję też rozwiązuje problem

W ramach podsumowania, eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę na jeszcze jeden sposób rozwiązania problemu, który dotyczy zawartej i „niechcianej” umowy deweloperskiej. Mowa o sprzedaży prawa zakupu budowanego domu lub lokalu w drodze cesji. Rynek deweloperskich cesji dobrze prosperował przed epidemią koronawirusa. Obecnie jego skala działania na pewno jest mniejsza niż w 2019 roku. Tym niemniej, może się okazać, że znalezienie osoby chętnej na cesję praw wynikających z umowy deweloperskiej będzie możliwe. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że takie zbycie cesji, może w obecnych warunkach skutkować finansową stratą dla byłego klienta firmy deweloperskiej.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA