REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie kosztowne?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie kosztowne? /fot. shutterstock
Rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie kosztowne? /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie, ze względu na epidemię koronawirusa, wiele osób zastanawia się, czy zerwanie umowy deweloperskiej jest możliwe. Warto zdawać sobie sprawę, że takie rozwiązanie kontraktu zwykle będzie wymagało zgody dewelopera.

Gospodarcze konsekwencje epidemii koronawirusa zwiększyły niepewność nie tylko wśród osób, które dopiero rozważają zakup mieszkania od firmy deweloperskiej. O stan swoich finansów w najbliższej przyszłości obawiają się również osoby, które niedawno zawarły umowę dotyczącą lokum budowanego przez dewelopera. Część takich klientów firm deweloperskich może zastanawiać się nad rozwiązaniem umowy podpisanej z inwestorem i przesunięciem planów zakupu nowego domu lub lokalu. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, czy taka rezygnacja z niewybudowanego mieszkania w ogóle jest możliwa. Kolejną ważną kwestią są ewentualne koszty zerwania umowy deweloperskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy nie mówią nic o koronawirusie

W pierwszej kolejności, warto przypomnieć, że zakup nowego lokum od dewelopera został objęty szczególnymi regulacjami. Mają one pierwszeństwo w stosunku do bardziej ogólnych przepisów, które regulują tę samą kwestię. Właśnie dlatego ustawa deweloperska (ustawa z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego - Dz.U. 2011 nr 232 poz. 1377) jest kluczowa w kontekście ewentualnej rezygnacji z nowego domu lub lokalu (na skutek epidemii koronawirusa).

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

Wspomniany akt prawny nie przewiduje przesłanek do odstąpienia od umowy deweloperskiej, które byłyby bezpośrednio związane z obawami klienta o swoją przyszłą sytuację finansową. Warto również zwrócić uwagę, że ustawa deweloperska chroni obydwie strony zawartego kontraktu przed możliwością jego zbyt łatwego zerwania. Właśnie dlatego sytuacje, w których klient dewelopera może zrezygnować z zakupu domu lub lokalu zostały dokładnie wymienione (patrz art. 29 ustawy z dnia 16 września 2011 r.). Takiego katalogu sytuacji określonych przez ustawę nie można rozszerzać. Warto również nadmienić, że ustawa deweloperska nie wspomina nic o możliwości wypowiedzenia umowy wcześniej zawartej z deweloperem.

REKLAMA

Najlepszą opcją będzie porozumienie z inwestorem …

W związku z powyższym, najlepszym wariantem wydaje się rozwiązanie umowy deweloperskiej za porozumieniem stron. Ustawa deweloperska dopuszcza taką opcję. Potwierdzenie stanowi artykuł 14 ustęp 1 ustawy deweloperskiej. Mówi on, że: „w przypadku rozwiązania umowy deweloperskiej, innego niż na podstawie art. 29, strony przedstawią zgodne oświadczenia woli o sposobie podziału środków pieniężnych zgromadzonych przez nabywcę na mieszkaniowym rachunku powierniczym”. Warto zdawać sobie sprawę, że polubowne rozwiązanie umowy deweloperskiej będzie wymagało formy aktu notarialnego, co wygeneruje dodatkowe koszty. Ważniejsza wydaje się jednak kwestia zadatku, który najprawdopodobniej utraci niedoszły nabywca mieszkania. Deweloper w zamian za zgodę na rozwiązanie umowy, prawdopodobnie będzie chciał zatrzymać równowartość zadatku - pomimo że fiasko transakcji nie jest konsekwencją zaniedbań klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepowodzenie ewentualnych negocjacji z deweloperem, może skłonić niektóre osoby do próby sądowego podważenia umowy na podstawie artykułu 357(1) kodeksu cywilnego. Wspomniany artykuł mówi, że sąd może rozwiązać umowę jeśli doszło do nadzwyczajnej zmiany stosunków gospodarczych. Na razie nie wiadomo jednak, jak sądy będą pochodzić do tzw. klauzuli rebus sic stantibus w kontekście zawartych umów deweloperskich. Kolejnym problemem może być przewlekłość sporu sądowego z deweloperem oraz koszt takiej konfrontacji na wokandzie.

Znalezienie chętnego na cesję też rozwiązuje problem

W ramach podsumowania, eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę na jeszcze jeden sposób rozwiązania problemu, który dotyczy zawartej i „niechcianej” umowy deweloperskiej. Mowa o sprzedaży prawa zakupu budowanego domu lub lokalu w drodze cesji. Rynek deweloperskich cesji dobrze prosperował przed epidemią koronawirusa. Obecnie jego skala działania na pewno jest mniejsza niż w 2019 roku. Tym niemniej, może się okazać, że znalezienie osoby chętnej na cesję praw wynikających z umowy deweloperskiej będzie możliwe. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że takie zbycie cesji, może w obecnych warunkach skutkować finansową stratą dla byłego klienta firmy deweloperskiej.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA