REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - czym grozi spóźnienie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Podatek od nieruchomości - czym grozi spóźnienie? /Fot. Fotolia
Podatek od nieruchomości - czym grozi spóźnienie? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minął już termin płatności pierwszej raty nieruchomościowego podatku za 2020 r. Wyjaśniamy, jakie konsekwencje grożą osobom niepłacącym terminowo wspomnianej daniny.

Połowa marca to termin, który jest bardzo ważny w kontekście podatku od nieruchomości. Pierwsza rata takiej daniny powinna zostać zapłacona przez osoby fizyczne właśnie do 15 marca. Prywatni właściciele nieruchomości, którzy mają do zapłaty nie więcej niż 100,00 zł, muszą w połowie marca uregulować wszystkie swoje roczne zobowiązania podatkowe. Przedsiębiorstwa mogą opłacać podatek od nieruchomości miesięcznie, ale to stanowi niewielkie pocieszenie, bo stawki dotyczące 1 mkw. budynków i gruntów firmowych są relatywnie wysokie. Wszystkim właścicielom nieruchomości (m.in. osobom prywatnym, przedsiębiorcom i spółkom) zdarzają się spóźnienia w zapłacie omawianego podatku. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili wyjaśnić, jakie w praktyce będą konsekwencje takiego podatkowego spóźnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Podatnik nie odpowiada za późne doręczenie decyzji

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, że termin 15 marca dotyczący pierwszej raty lub całości podatku od nieruchomości osób fizycznych nie jest bezwarunkowy. To ważna kwestia, ponieważ w 2020 r. częściej zdarzają się przypadki opóźnień związanych z dostarczaniem decyzji określających wymiar podatku (tzw. decyzji wymiarowych). Wspomniane problemy wynikają między innymi z epidemii koronawirusa (czy koronawirus uderzy w deweloperów?), która utrudnia osobiste przekazywanie decyzji wymiarowych podatnikom. Na całe szczęście, ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926) przewidziała pewne rozwiązanie, które chroni podatnika przed skutkami spóźnienia urzędników. Artykuł 47 paragraf 1 tej ustawy mówi, że termin płatności podatku powinien wynosić 14 dni od daty doręczenia decyzji ustalającej wymiar zobowiązania podatkowego.

Artykuł 6 ustęp 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31) wskazuje natomiast, że osoby fizyczne w przeciwieństwie na przykład do przedsiębiorstw, nie mogą samodzielnie obliczać wysokości podatku od nieruchomości. Tacy prywatni właściciele lokali, domów i gruntów muszą czekać na decyzję wymiarową. Jeżeli wspomniana decyzja nie została doręczona przynajmniej na 14 dni przed terminem płatności pierwszej raty podatku lub całości podatku nieprzekraczającego 100,00 zł, to zobowiązanie wobec gminy trzeba uregulować w ciągu 14 dni. Ten dwutygodniowy termin jest naliczany od daty otrzymania decyzji wymiarowej.

REKLAMA

Opisaną powyżej interpretację przepisów potwierdza między innymi Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z 6 listopada 2006 r. (sygnatura: SKO 4011/4821/02) oraz pismo Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. (oznaczenie: SP2-121/063-18/273/05/MK). W ramach uzupełnienia warto dodać, że decyzja wymiarowa w ogóle nie jest doręczana jeśli podatek od nieruchomości miałby kwotę nieprzekraczającą najniższych kosztów doręczenia listu poleconego za potwierdzeniem odbioru (z 1 stycznia roku podatkowego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karne odsetki to nie jedyna konsekwencja opóźnienia

W praktyce problemy finansowe związane z płatnością podatku od nieruchomości mają zwykle przedsiębiorcy i spółki, których dotyczą znacznie wyższe stawki za 1 mkw. gruntu lub budynku. Jeżeli chodzi o osoby fizyczne, to ich zaległości częściej są po prostu efektem przeoczenia. Niezależnie od statusu prawnego podatnika, za opóźnienie będą mu groziły sankcje finansowe. Wspomniana już wcześniej ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa w artykule 53 mówi, że od zaległości podatkowych (m.in. z tytułu podatku od nieruchomości) powinny być naliczane odsetki za zwłokę. Stawka takich odsetek za zwłokę wynosi dwukrotność stopy lombardowej NBP powiększoną o 2,00 punkty procentowe, ale nie mniej niż 8,00% rocznie. Po obniżce stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego z 18 marca 2020 roku, stopa lombardowa to tylko 1,50%. Dlatego ostatnia zmiana nie wpłynęła na wysokość podatkowych odsetek za zwłokę.

Warto również nadmienić, że do egzekucji zaległości z tytułu podatku od nieruchomości znajduje zastosowanie ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. 1966 Nr 24 poz. 151). W zależności od lokalizacji danej nieruchomości, organem egzekucyjnym będzie naczelnik urzędu skarbowego albo prezydent miasta. Wspomniana ustawa przewiduje cały katalog środków egzekucyjnych, które mogą być stosowane wobec nierzetelnego dłużnika. W przypadku niezapłaconego podatku od nieruchomości, dłużników zwykle dyscyplinuje samo upomnienie. Często nie ma zatem konieczności wystawiania tytułu wykonawczego i stosowania takich rozwiązań jak np. egzekucja z wynagrodzenia lub rachunku bankowego dłużnika.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA