REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co obejmie?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co obejmie?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co obejmie?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) niebawem ruszy. Co będzie zawierał nowy rejestr?

Nasi rodacy są raczej sceptycznie nastawieni do przekazywania informacji państwu. Trudno się zatem dziwić, że pomysł utworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wywołał negatywne komentarze. Niektóre osoby obawiają się, że informacje zebrane w ramach tej ewidencji, które dotyczą np. mało ekologicznego wariantu ogrzewania domu, później będą stanowiły podstawę do jakichś sankcji finansowych (np. dodatkowego podatku). Właśnie dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili wyjaśnić, jaki jest cel utworzenia wspomnianej ewidencji CEEB. Warto również zaprezentować praktyczne informacje o obowiązkach związanych z rejestracją budynków w CEEB. To kolejna ważna kwestia, bo w opisywanej ewidencji znajdą się dane na temat bardzo dużej liczby domów, bloków i kamienic.

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - co obejmie?

W ramach odpowiedzi na ważne pytania związane z nową ewidencją, na pewno warto sięgnąć do podstawy prawnej jej utworzenia. Mowa o ustawie z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2127). Ten akt prawny mówi, że prowadzeniem Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków zajmie się minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Trzeba podkreślić, że ewidencja CEEB zgromadzi nie tylko informacje o sposobie ogrzewania domów i bloków. W tym rejestrze znajdzie się więcej cennych danych. Wedle ustawy z dnia 28 października 2020 roku, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków będzie zawierała informacje dotyczące między innymi:

  • źródła ciepła przeznaczonego do ogrzewania budynku lub lokalu
  • pieca/kotła o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW
  • źródła energii elektrycznej używanego do ogrzewania i/lub przygotowywania ciepłej wody
  • wyników różnorakich kontroli związanych z ogrzewaniem i stanem przewodów kominowych
  • przekazanej właścicielowi budynku premii termomodernizacyjnej lub premii remontowej
  • ewentualnego skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w podatku PIT
  • udzielonego dofinansowania w związku z termomodernizacją, remontem, ochroną powietrza oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii
  • pobierania dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego i zasiłku celowego na ogrzewanie
  • danych personalnych właścicieli/zarządców budynków i lokali

Wszystkie powyższe informacje na pewno okażą się przydatne - między innymi do planowania polityki państwa związanej z poprawa jakości powietrza i wsparciem wymiany starych pieców. Można jednak obawiać się, że właściciele budynków jednorodzinnych dość często podadzą nieprecyzyjne albo niekompletne informacje. Rodzi się też pytanie, czy zmiany związane z wymianą pieców w domach będą odpowiednio raportowane. Co ciekawe, nowe przepisy przewidują karę grzywny (zwykle 500 zł) tylko dla osoby, która w terminie nie przekaże wymaganych informacji. Nie ma natomiast nowy o sankcjach za niedokładne lub błędne dane, które zostaną uwzględnione w ewidencji CEEB. Co ważne, ustawowej karze nie będzie podlegała osoba wysyłająca informacje przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta dowiedziałby się o popełnieniu wykroczenia.

Kto przygotowuje CEEB?

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę, że stworzeniem opisywanego rejestru zajmuje się Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, czyli ta sama instytucja, która odpowiada również za informatyzację procedur związanych np. z pozwoleniem budowlanym. GUNB już potwierdził, że deklaracje w ramach rejestru CEEB będzie można składać od 1 lipca 2021 roku. Wspomniana instytucja przypomina, że oprócz wariantu online będzie dostępna możliwość złożenia odpowiedniego formularza w formie papierowej lub wysłania go pocztą. Zgodnie z ustawą uchwaloną 28 października 2020 roku, właściciele lub zarządcy nowych budynków będą mieli 14 dni na wypełnienie obowiązku sprawozdawczego (licząc od daty uruchomienia nowego źródła ciepła lub pieca). W przypadku wcześniej istniejących budynków, przewidziano dwunastomiesięczny termin na przekazanie wymaganych informacji. Właściciele domów jednorodzinnych będą musieli sami wypełnić urzędowy formularz.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA