REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co obejmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co obejmie?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co obejmie?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) niebawem ruszy. Co będzie zawierał nowy rejestr?

Nasi rodacy są raczej sceptycznie nastawieni do przekazywania informacji państwu. Trudno się zatem dziwić, że pomysł utworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wywołał negatywne komentarze. Niektóre osoby obawiają się, że informacje zebrane w ramach tej ewidencji, które dotyczą np. mało ekologicznego wariantu ogrzewania domu, później będą stanowiły podstawę do jakichś sankcji finansowych (np. dodatkowego podatku). Właśnie dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili wyjaśnić, jaki jest cel utworzenia wspomnianej ewidencji CEEB. Warto również zaprezentować praktyczne informacje o obowiązkach związanych z rejestracją budynków w CEEB. To kolejna ważna kwestia, bo w opisywanej ewidencji znajdą się dane na temat bardzo dużej liczby domów, bloków i kamienic.

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków - co obejmie?

W ramach odpowiedzi na ważne pytania związane z nową ewidencją, na pewno warto sięgnąć do podstawy prawnej jej utworzenia. Mowa o ustawie z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2127). Ten akt prawny mówi, że prowadzeniem Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków zajmie się minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Trzeba podkreślić, że ewidencja CEEB zgromadzi nie tylko informacje o sposobie ogrzewania domów i bloków. W tym rejestrze znajdzie się więcej cennych danych. Wedle ustawy z dnia 28 października 2020 roku, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków będzie zawierała informacje dotyczące między innymi:

  • źródła ciepła przeznaczonego do ogrzewania budynku lub lokalu
  • pieca/kotła o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW
  • źródła energii elektrycznej używanego do ogrzewania i/lub przygotowywania ciepłej wody
  • wyników różnorakich kontroli związanych z ogrzewaniem i stanem przewodów kominowych
  • przekazanej właścicielowi budynku premii termomodernizacyjnej lub premii remontowej
  • ewentualnego skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w podatku PIT
  • udzielonego dofinansowania w związku z termomodernizacją, remontem, ochroną powietrza oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii
  • pobierania dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego i zasiłku celowego na ogrzewanie
  • danych personalnych właścicieli/zarządców budynków i lokali

Wszystkie powyższe informacje na pewno okażą się przydatne - między innymi do planowania polityki państwa związanej z poprawa jakości powietrza i wsparciem wymiany starych pieców. Można jednak obawiać się, że właściciele budynków jednorodzinnych dość często podadzą nieprecyzyjne albo niekompletne informacje. Rodzi się też pytanie, czy zmiany związane z wymianą pieców w domach będą odpowiednio raportowane. Co ciekawe, nowe przepisy przewidują karę grzywny (zwykle 500 zł) tylko dla osoby, która w terminie nie przekaże wymaganych informacji. Nie ma natomiast nowy o sankcjach za niedokładne lub błędne dane, które zostaną uwzględnione w ewidencji CEEB. Co ważne, ustawowej karze nie będzie podlegała osoba wysyłająca informacje przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta dowiedziałby się o popełnieniu wykroczenia.

Kto przygotowuje CEEB?

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę, że stworzeniem opisywanego rejestru zajmuje się Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, czyli ta sama instytucja, która odpowiada również za informatyzację procedur związanych np. z pozwoleniem budowlanym. GUNB już potwierdził, że deklaracje w ramach rejestru CEEB będzie można składać od 1 lipca 2021 roku. Wspomniana instytucja przypomina, że oprócz wariantu online będzie dostępna możliwość złożenia odpowiedniego formularza w formie papierowej lub wysłania go pocztą. Zgodnie z ustawą uchwaloną 28 października 2020 roku, właściciele lub zarządcy nowych budynków będą mieli 14 dni na wypełnienie obowiązku sprawozdawczego (licząc od daty uruchomienia nowego źródła ciepła lub pieca). W przypadku wcześniej istniejących budynków, przewidziano dwunastomiesięczny termin na przekazanie wymaganych informacji. Właściciele domów jednorodzinnych będą musieli sami wypełnić urzędowy formularz.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA