Strategia Centrum e-Zdrowia na lata 2023-2027 – ważne zmiany w ochronie zdrowia
REKLAMA
REKLAMA
- Jeszcze lepsze e-usługi
- Digitalizacja rynku zdrowia
- Co najważniejszego w strategii Centrum e-Zdrowia
- Misja, wizja i rozwiązania IT dostarczane przez Centrum e-Zdrowia
- Najważniejsze cele Centrum e-Zdrowia
- Rozwój systemów i elementów e-zdrowia
- Wdrażanie strategii
Jeszcze lepsze e-usługi
Przyjęta strategia w opinii przedstawicieli Centrum e-Zdrowia, ma pomóc wykorzystywać swoje mocne strony, pracować nad słabymi, optymalizować działania i rozwijać się. Te wszystkie czynniki wpłyną na tworzenie jeszcze lepszych e-usług, które będą odpowiadały potrzebom wszystkich interesariuszy: pacjentów, podmiotów leczniczych i farmaceutycznych, dostawców oprogramowania medycznego oraz organów administracji publicznej.
REKLAMA
Digitalizacja rynku zdrowia
Strategia określa długofalowe cele digitalizacji rynku zdrowia w Polsce. Jak wskazują eksperci ma to wpłynąć na uporządkowanie działania Centrum e-Zdrowia i utrzymać trend rozwoju digitalizacji. Dokument opisuje misję, cele strategiczne CeZ, sposoby wdrażania projektów, jak i monitorowania efektów. Ponadto wyznacza ramy działania Centrum e-Zdrowia, jako instytucji, a także przedstawia planowane projekty e-zdrowia w Polsce.
Co najważniejszego w strategii Centrum e-Zdrowia
Wprowadzane zmiany mają się opierać na otwartości na nowe potrzeby interesariuszy, technologie – zarówno organizacyjne, jak i zewnętrzne. Katalizatorem zmian ma być wykorzystanie w najbliższym czasie, w e-zdrowiu Big Data oraz sztucznej inteligencji. Przedstawiciele Centrum e-Zdrowia kładą nacisk na wzmocnienie zasobów w obszarze wymienionych technologii. W związku z tym planowane jest utworzenie w strukturach instytucji wyspecjalizowanego zespołu AI, który będzie zajmował się tworzeniem modeli sztucznej inteligencji, wykorzystując do tego posiadane i przyszłe zbiory danych. Ważne też będzie śledzenie globalnych trendów w obszarze IT, między innymi analizy danych i zastosowanie ich w obszarze e-zdrowia.
Misja, wizja i rozwiązania IT dostarczane przez Centrum e-Zdrowia
Centrum e-Zdrowia realizując cele oraz priorytety e-zdrowia tworzy, dostarcza, rozwija i utrzymuje bezpieczne rozwiązania informatyczne dla systemu ochrony zdrowia, odpowiadające na potrzeby użytkowników. Jest liderem w kreowaniu i dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań dla systemu ochrony zdrowia. To dostawca kluczowych e-usług, postrzeganych przez pacjentów i innych uczestników systemu ochrony zdrowia, jako adekwatne do potrzeb, niezawodne i przede wszystkim bezpieczne. Pomaga wspierać procesy z obszaru zdrowia publicznego, jak i kształtowania polityki zdrowotnej. Mowa tutaj o:
- promocji zdrowia i profilaktyki;
- diagnostyki, leczenia, rehabilitacji;
- kształcenia kadr medycznych;
- nadzoru epidemiologicznego i zwalczania sytuacji nagłych oraz zagrażających zdrowiu publicznemu;
- zarządzania produktami leczniczymi i kreowania polityki lekowej;
- prowadzenia różnego rodzaju analiz i monitoringu.
Najważniejsze cele Centrum e-Zdrowia
W dokumencie zaakcentowano, że tworzenie oraz wdrażanie nowych e-usług w obszarze ochrony zdrowia jest najważniejszym elementem działalności Centrum e-Zdrowia i wynika między innymi z potrzeb, a także oczekiwań zgłaszanych przez interesariuszy.
W planach jest m.in.
- udostępnianie szerokiego wachlarza łatwo dostępnych e-usług dla pacjentów;
- rozwój IKP i mobilnej wersji IKP;
- współpraca ze środowiskiem pacjenckim;
- publikacja roadmap dla nowych funkcjonalności systemów e-zdrowia;
- dialog z przedstawicielami podmiotów leczniczych (m.in. zbieranie opinii od PWDL w formie tzw. userathonów);
- podnoszenie kompetencji cyfrowych (także z obszaru cyberbezpieczeństwa);
- zwiększanie świadomości użytkowników na temat wdrażanych rozwiązań e-zdrowia;
- utworzenie CSIRT sektorowego (zespołu reagowania na incydenty);
- zwiększanie dojrzałości projektowej;
- organizowanie cyklicznych spotkań międzyprojektowych;
- podniesienie bezpieczeństwa przetwarzania informacji w sektorze ochrony zdrowia;
- nawiązywanie współpracy z jednostkami badawczymi.
Rozwój systemów i elementów e-zdrowia
Przez najbliższe 5 lat będą rozwijane systemy i elementy e-zdrowia, jak m.in.
- portal ezdrowie.gov.pl, IKP, mojeIKP;
- system e-Krew;
- system Poltransplant (z zastosowaniem algorytmów AI);
- system e-Hemofilia;
- system dla chorób rzadkich;
- teleporady;
- elektroniczna dokumentacja medyczna EDM;
- centralna e-Rejestracja,
- Elektroniczna Karta Zgonu (e-KZ).
Przykładowo system e-Krew stanie się centralnym systemem gospodarowania zasobami krwi i jej składnikami w celu wsparcia publicznej służby krwi, jak i nadzoru nad krwiodawstwem oraz krwiolecznictwem. System e-Transplant wraz z zastosowaniem innowacyjnych algorytmów, usprawni przebieg procesów odnoszących się do tematu medycyny transplantacyjnej komórek, tkanek i narządów w skali kraju, w tym także rozwój przeszczepień krzyżowych i łańcuchowych. System będzie gromadził dane i centralne rejestry na temat żywych dawców, informacje o przeszczepieniach narządów i tkanek, dawcach szpiku i krwi pępowinowej oraz dane dotyczące osób czekających na przeszczepienie.
Wdrażanie strategii
Jak czytamy w dokumencie, strategia będzie skutecznie wdrożona wtedy, gdy zespół pracowników Centrum e-Zdrowia i interesariuszy zewnętrznych będzie ją dobrze znał, gdy stanie się ona dla niego swoistym przewodnikiem. 5–letni okres obowiązywania strategii, pozwoli zarówno kontynuować aktualne projekty i programy wspierające realizację celów strategicznych, ale i zaplanować, uruchomić oraz realizować kolejne inicjatywy.
Wdrażanie strategii w Centrum e-Zdrowia, jako jednostce sektora finansów publicznych, przebiegać będzie w zgodności ze standardami kontroli zarządczej. Poprzez kontrolę zarządczą rozumie się ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny oraz terminowy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.