REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przełożeni ocenią kwalifikacje pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Kozakiewicz

REKLAMA

Przełożeni ocenią kwalifikacje pracowników samorządowych

Do 10 października br. bezpośredni przełożeni pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych lub mianowanych pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach innych niż urzędnicze muszą dokonać oceny ich kwalifikacji.

Rząd 13 marca br. przyjął rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. Teraz wszystkich naczelników i dyrektorów urzędów oraz wydziałów i referatów czeka sporo pracy - do października mają być ocenieni wszyscy urzędnicy.

Do października 2006 r. przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) przewidywały wprawdzie możliwość oceniania zatrudnionych w samorządach osób, ale dotyczyła ona jedynie stosunkowo wąskiej grupy pracowników mianowanych. Po reformie z 1999 r. cała rzesza urzędników powiatowych i wojewódzkich nie musiała w ogóle podlegać ocenom. Jeżeli jednak dany urząd lub jednostka zdecydowały się na wprowadzenie ocen okresowych swoich pracowników, wówczas miały pełną swobodę w uregulowaniu tej kwestii - sposób i kryteria oceny określano w statucie lub specjalnym regulaminie.

Nowe przepisy - nowe obowiązki

Sytuacja uległa całkowitej zmianie po wejściu w życie nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych z 25 sierpnia 2006 r. Jej nowy art. 17 został znacznie rozbudowany. Na barki pracodawców i kierowników samorządowych nałożono zupełnie nowe obowiązki.

Przede wszystkim ocenom okresowym podlegać teraz będą wszyscy pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych. Poza nimi nadal oceniani będą wszyscy pracownicy mianowani - zarówno urzędnicy, jak i zatrudnieni na stanowiskach pracowniczych, pomocniczych i obsługi (warto zauważyć, że dziś mianowani nieurzędnicy stanowią ogromną rzadkość). Jednak ta ocena będzie przeprowadzana w dużo bardziej sformalizowany sposób i według dokładnie określonych reguł.

„Bat” na złych pracowników

Ocenianie ma teraz na celu - poza lepszym rozpoznaniem możliwości i jakości pracy zatrudnionych - także dokonanie innej bardzo ważnej rzeczy. Mianowicie eliminacji z urzędów i biur pracowników źle wykonujących swoje zadania. Nowy art. 17 ust. 4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że po doręczeniu pracownikowi ujemnej okresowej oceny kwalifikacyjnej, potwierdzonej ponowną ujemną oceną, pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy z pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym za wypowiedzeniem lub odwołuje go ze stanowiska.

GSIA OSTRZEGA

Brzmienie tego przepisu jest klarowne - dwukrotna negatywna ocena pracownika oznacza zwolnienie z pracy. Nie ma tu innej możliwości - przepis ten nakłada na pracodawcę obowiązek zwolnienia złego pracownika.

Warto jednak pamiętać, że druga ocena nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od doręczenia pracownikowi pierwszej, negatywnej oceny.

Czasu zostało niewiele

Zmienione przepisy ustawy o pracownikach samorządowych upoważniły Radę Ministrów do wydania stosownego rozporządzenia regulującego tryb przeprowadzania ocen. Oznaczało to, że wszelkie dotychczas uchwalone i wydane przepisy należało odłożyć „na półkę”. Utraciły one moc z chwilą wejścia w życie nowelizacji. Zarazem jednak art. 3 nowelizacji nałożył na samorządy obowiązek dokonania ocen w terminie 12 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów - czyli do 10 października 2007 r.

Jednak przepisy wykonawcze, bez których nie sposób przeprowadzić oceny, dopiero niedawno ujrzały światło dzienne - zostały bowiem opublikowane 30 marca br. w Dzienniku Ustaw nr 55 pod poz. 361 i wejdą w życie 7 kwietnia br.

Od tego momentu można zacząć procedurę oceny.

Kto będzie oceniał?

Oceny ma dokonywać - jak to określono w ustawie - „bezpośredni przełożony” ocenianego pracownika. Pojęcie to nie odnosi się więc do pracodawcy, ale raczej do osoby sprawującej kierownictwo nad ocenianym. Zazwyczaj będzie to więc np. kierownik zespołu lub referatu, naczelnik wydziału itp. W przypadku osób zajmujących kierownicze stanowiska - wspomnianych kierowników wydziałów czy referatów - ocenę przeprowadzać będzie bezpośredni przełożony, którym może być np. zastępca wójta lub starosty, kierujący określonym działem administracji, albo nawet sam wójt czy burmistrz - jeżeli jest on bezpośrednim przełożonym kierowników.

O tym, kto ma oceniać, przesądzać więc będzie statut danej jednostki lub regulamin organizacyjny.

GSIA OSTRZEGA

Na pewno nie można uznać za prawidłowe dokonywanie oceny wyłącznie przez wójta lub starostę wobec wszystkich pracowników danego urzędu.

Sytuacja, w której struktura urzędu jest całkowicie „płaska” (brak kierowników średniego szczebla), w samorządach, nawet małych, praktycznie się nie zdarza. Jeżeli więc istnieje w danej jednostce podział na wydziały, referaty lub inne komórki, to - zgodnie z ustawą - tylko ich kierownicy mają prawo do przeprowadzania pierwszych ocen swoich pracowników. Wynika to z prostego faktu - z reguły tylko kierownik mający stały i bezpośredni nadzór, stykający się na co dzień ze swoimi podwładnymi, jest w stanie dokonać w sposób właściwy oceny pracy danej osoby.

Kogo nie trzeba oceniać?

Nie wszyscy pracownicy samorządowi będą podlegać ocenom. Nie ma obowiązku (a w przypadkach osób zarządzających - także możliwości) dokonywania ocen pracowników następujących kategorii:

* wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów i marszałków województw (nie są to pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, ale osoby będące odrębną kategorią pracowników samorządowych z wyboru),

* innych pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru (dotyczy przede wszystkim członków zarządów powiatów i województw, a także członków zarządów dzielnic - jeżeli pochodzą z wyboru),

* pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych lub obsługi - zgodnie z klasyfikacją zaszeregowań z rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich,

* zatrudnionych w związku z pracami interwencyjnymi lub robotami publicznymi,

* pozostałych pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracowniczych - według klasyfikacji zaszeregowań z rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Jak przeprowadzić ocenę?

Jak już wspomniano, oceny będą dokonywane w sposób sformalizowany, według ściśle określonej procedury, którą przedstawiamy krok po kroku:

1. Wybór kryteriów i terminu oceny przez bezpośredniego przełożonego

Pierwszą czynnością, jaką powinien wykonać oceniający, jest przede wszystkim dobór kryteriów oceniania. Dzielą się one na obowiązkowe (które każdy oceniający musi uwzględnić) i fakultatywne (określone w rozporządzenia jako kryteria „do wyboru”).

Kryteriów obowiązkowych okresowej oceny pracy każdego samorządowca jest sześć. Są nimi:

* sumienność,

* sprawność,

* bezstronność,

* umiejętność stosowania odpowiednich przepisów,

* planowanie i organizowanie pracy,

* postawa etyczna.

Oprócz nich przełożony-oceniający ma obowiązek dobrać jeszcze 3-5 fakultatywnych kryteriów oceny spośród 23 wskazanych w załączniku do rozporządzenia. Wszystkie kryteria, zarówno obowiązkowe, jak i fakultatywne, są szczegółowo opisane.

Poza wskazanymi w rozporządzeniu kryteriami fakultatywnymi przełożony-oceniający może ustalić jedno własne kryterium oceny. Musi ono jednak być dokładnie opisane. W każdym razie liczba kryteriów fakultatywnych (wraz z samodzielnie ustalonym i opisanym) w ocenie nie może przekroczyć 5.

Termin oceny określany jest poprzez podanie miesiąca i roku oceny. Oceniający może zmienić termin sporządzenia oceny. Zmiana terminu - nawet po jego zatwierdzeniu - jest obligatoryjna w przypadku:

* usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego (np. z powodu choroby), uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej,

* zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy, w takim przypadku konieczne jest przesunięcie terminu oceny na wcześniejszy.

Jeżeli dojdzie do zmiany terminu oceny, oceniający powinien powiadomić pisemnie ocenianego pracownika o nowym terminie.

2. Arkusz ocen

Po dokonaniu powyższych ustaleń, kryteria i terminy ocen wpisuje się do specjalnego arkusza ocen. Jego wzór znajduje się w załączniku do rozporządzenia w sprawie trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych z 13 marca 2007 r. W arkuszu tym wypełnia się najpierw część A (dane pracownika) oraz część B (kryteria i termin ocen). Tak wypełniony arkusz przedstawia się do zatwierdzenia. Do arkusza dołącza się też kopię pisma dotyczącego zmiany terminu oceny.

3. Zatwierdzenie kryteriów

Wybrane kryteria oraz termin oceny należy przedstawić do zatwierdzenia kierownikowi jednostki, w której zatrudnieni są oceniający-przełożony i oceniany-pracownik. W praktyce zatwierdzenia będzie więc dokonywał wójt (burmistrz), starosta lub marszałek województwa - w stosunku do pracowników urzędów samorządowych. W przypadku odrębnych jednostek (np. biur gminnych czy powiatowych) zatwierdzenia dokonywać będą ich dyrektorzy.

Zatwierdzenia dokonuje kierownik jednostki w części B arkusza ocen.

4. Rozmowa oceniająca

Przełożony-oceniający jest obowiązany do przeprowadzenia rozmowy z ocenianym pracownikiem. Rozmowa ta ma na celu omówienie z ocenianym wykonywania przez niego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykanych przez niego podczas realizacji zadań i spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny. Rozmowa ta powinna się odbyć nie wcześniej niż na 7 dni przed datą ostatecznego sporządzenia oceny okresowej.

5. Ocena pisemna

Ocena pisemna powinna być przeprowadzona już po rozmowie z ocenianym pracownikiem. Przełożony-oceniający w pierwszej kolejności wpisuje do arkusza opinię opisową dotyczącą wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie. Opinię tą umieszcza w części C arkusza ocen.

W części D zaznacza się w odpowiednim miejscu poziom wykonywania obowiązków przez ocenianego. Stopnie oceny wykonywania obowiązków są cztery: bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający.

Jeżeli z całokształtu opinii i poziomu wykonywania obowiązków wynika, że pracownik otrzymuje ocenę bardzo dobrą, dobrą lub zadowalającą, przełożony-oceniający przyznaje okresową ocenę pozytywną. Jeżeli poziom wykonania obowiązków jest niezadowalający - ocena okresowa jest negatywna.

Należy pamiętać, że ocena okresowa jest oceną całościową. Nie są oceniane odrębnie poszczególne kryteria, przy czym wnioski i cząstkowe oceny mogą być wpisane do opinii znajdującej się w części C arkusza ocen.

6. Doręczenie pracownikowi oceny. Odwołanie.

Ocenę należy doręczyć pracownikowi na piśmie niezwłocznie po jej dokonaniu. Oceniany potwierdza jej odbiór i zapoznanie się z nią w części E arkusza ocen.

Przełożony-oceniający ma również obowiązek poinformowania pracownika o prawie do złożenia odwołania od dokonanej oceny w terminie 7 dni od daty doręczenia oceny. Pracownik ma prawo złożenia odwołania bezpośrednio do kierownika jednostki, w której jest zatrudniony.

Monika Kozakiewicz

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA