REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możliwe są zamówienia dodatkowe i uzupełniające

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego tylko dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych. Łącznie zamówienia dodatkowe nie mogą przekraczać 50 proc. wartości zamówienia podstawowego. Zamawiający w specyfikacji powinien zamieścić informację o możliwości wystąpienia zamówień uzupełniających.

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających lub dodatkowych w trybie zamówienia z wolnej ręki, czyli po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą, na podstawie art. 67 ust. 1, pkt 5-7 prawa zamówień publicznych. Należy jednak pamiętać, że odstąpienie od stosowania procedur konkurencyjnych powinno być traktowane jako wyjątek od zasady, co oznacza, że nie można stosować wykładni rozszerzającej przesłanek zastosowania tego wyjątkowego trybu. Zamawiający mogą udzielać zamówień dodatkowego i uzupełniających w większym zakresie niż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych z 13 kwietnia 2007 r., a więc nie do 20 proc., lecz do 50 proc. wartości zamówienia podstawowego.

Redakcja poleca: VAT w samorządach (książka)

Zamówienie dodatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Choć przepisy nie zwierają definicji legalnej zamówienia dodatkowego, przyjmuje się, że chodzi w tym przypadku o zamówienia nieprzewidziane w specyfikacji, które mogą należeć do tego samego rodzaju zamówień co zamówienie podstawowe. Z kolei zamówienie podstawowe obejmuje tylko przedmiot zamówienia opisany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego tylko dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych. Musi przy tym zachować wszystkie ustawowe przesłanki. Łącznie zamówienia dodatkowe nie mogą przekraczać 50 proc. wartości zamówienia podstawowego. Trzeba też udowodnić, że ich wykonanie stało się konieczne z powodu okoliczności niemożliwych wcześniej do przewidzenia, a więc jeżeli:

• z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub

• wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.

REKLAMA

Przy zamówieniu dodatkowym bardzo ważne jest wykazanie, że zamówienie dodatkowe było niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego, a więc że bez zamówienia dodatkowego nie można było wykonać zamówienia podstawowego lub wykonać go należycie. Ponadto sama konieczność udzielania zamówienia dodatkowego musi mieć charakter nieprzewidywalny, to znaczy, że przed udzieleniem zamówienia podstawowego nie dało się jej przewidzieć. Zamawiający może udzielać zamówień dodatkowych kilkakrotne, ale zawsze musi pamiętać, że ich łączna wartość nie może przekroczyć 50 proc. wartości zamówienia.

Udzielenie zamówień dodatkowych jest uzasadnione, gdy wynika z przyczyn technicznych lub gospodarczych, które powodują że oddzielenie zamówienia dodatkowego powodowałoby poniesienie przez zamawiającego niewspółmiernych kosztów. Przy ich ustalaniu należy wziąć pod uwagę chociażby koszty kolejnych procedur przetargowych oraz szacunkową wartość zamówienia dodatkowego udzielonego po przeprowadzeniu tych postępowań. Zamówień dodatkowych zamawiający może udzielić także wówczas, gdy wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Ustalając, czy spełniony jest ten warunek zamawiający powinien odpowiedzieć sobie na pytanie: czy zamówienie podstawowe może być realizowane w pełnym zakresie bez potrzebny udzielania dalszych zamówień. Jeśli odpowiedz jest twierdząca, nie ma podstaw do udzielania z wolnej ręki zamówienia dodatkowego.

Zamówienie uzupełniające

Z kolei zamówienie uzupełniające to powtarzające się zamówienie tego samego rodzaju co zamówienie podstawowe, przy czym już w specyfikacji zamawiający powinien zamieścić odpowiednią informację o możliwości ich wystąpienia. Szczegółowo możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki na zamówienia uzupełniające reguluje art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 prawa zamówień publicznych. Bez przetargu można ich udzielać w przypadku dostaw lub usług, gdy spełnione zostaną następujące przesłanki:

• zamówienia uzupełniające polegają na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia co podstawowe,

• stanowi nie więcej niż 50 proc. wartości zamówienia podstawowego,

• jest udzielane dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych,

• jest udzielane w okresie trzech lat od udzielenia zamówienia podstawowego,

• zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego,

• zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.

W przeciwieństwie do zamówień dodatkowych przy zamówieniach uzupełniających wymagane jest, aby zamówienie podstawowe było udzielone w trybie przetargowym. A więc przy trybach negocjacyjnych nie można udzielić zamówień uzupełniających. Bardzo ważne jest także to, że zamówienia uzupełniające muszą zaliczać się do tego samego rodzaju co podstawowe (czyli taki sam rodzaj robót lub usług). Muszą więc mieć takie same nazwy lub kody we wspólnym słowniku zamówień jak zamówienia podstawowe. Ponadto przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się zamówienia uzupełniające (art. 32 ust. 2 prawa zamówień publicznych). Termin trzech lat od udzielenia zamówienia publicznego, w którym można udzielać zamówień uzupełniających, zamawiający powinien liczyć od dnia zawarcia umowy. Zamówień uzupełniających zamawiający może udzielać tyle razy, ile przewidywała specyfikacja.

Zamówienie dostawy

Możliwe jest udzielenia z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego na dostawy. Zmiana wykonawcy mogłaby czasem prowadzić do nabycia rzeczy o innych parametrach technicznych niż sprzęt dostarczony w ramach zamówienia podstawowego. Uzupełnianie ma więc przede wszystkim zapobiec trudnościom, które mogłyby się pojawić z powodu niedostosowania różnych urządzeń lub sprzętów. Można ich udzielać na podobnych zasadach jak przy usługach i robotach, z tym że dodatkowo trzeba wykazać, iż zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze rzeczy. Ponadto przy dostawach wartość zamówień uzupełniających nie może być większa niż 20 proc. wartości zamówienia podstawowego.

PRZYKŁAD

ODRĘBNE WYNAGRODZENIE PRZY ZAMÓWIENIU DODATKOWYM

W przetargu na roboty budowlane zamawiający wymagał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, aby cena, jaką zaproponują przedsiębiorcy, była ostatecznym wynagrodzeniem za wykonanie robót objętych dokumentacją przetargową wraz z ewentualnymi, koniecznymi robotami dodatkowymi. Podobny zapis znalazł się też we wzorze przyszłej umowy. Zdaniem zamawiającego przy wynagrodzeniu ryczałtowym wykonanie robót dodatkowych nie może stanowić podstawy do zmiany wynagrodzenia. Na takie warunki jeden z wykonawców wniósł protest, a potem odwołanie.

Zespół arbitrów uznał, że zamówienia dodatkowe stanowią oddzielne zamówienie i nie mogą być wliczone w cenę robót budowlanych. Przedmiot zamówienia dodatkowego nie jest i nie może być objęty zakresem zamówienia podstawowego. Choć zamówienie dodatkowe jest powiązane z podstawowym, jednak stanowi nowe i samodzielne zamówienie, za które wykonawcy należy się odrębne wynagrodzenie. Sygn. akt UZP/ZO/0947/06

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA