REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możliwe są zamówienia dodatkowe i uzupełniające

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego tylko dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych. Łącznie zamówienia dodatkowe nie mogą przekraczać 50 proc. wartości zamówienia podstawowego. Zamawiający w specyfikacji powinien zamieścić informację o możliwości wystąpienia zamówień uzupełniających.

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających lub dodatkowych w trybie zamówienia z wolnej ręki, czyli po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą, na podstawie art. 67 ust. 1, pkt 5-7 prawa zamówień publicznych. Należy jednak pamiętać, że odstąpienie od stosowania procedur konkurencyjnych powinno być traktowane jako wyjątek od zasady, co oznacza, że nie można stosować wykładni rozszerzającej przesłanek zastosowania tego wyjątkowego trybu. Zamawiający mogą udzielać zamówień dodatkowego i uzupełniających w większym zakresie niż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych z 13 kwietnia 2007 r., a więc nie do 20 proc., lecz do 50 proc. wartości zamówienia podstawowego.

Redakcja poleca: VAT w samorządach (książka)

REKLAMA

Zamówienie dodatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć przepisy nie zwierają definicji legalnej zamówienia dodatkowego, przyjmuje się, że chodzi w tym przypadku o zamówienia nieprzewidziane w specyfikacji, które mogą należeć do tego samego rodzaju zamówień co zamówienie podstawowe. Z kolei zamówienie podstawowe obejmuje tylko przedmiot zamówienia opisany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego tylko dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych. Musi przy tym zachować wszystkie ustawowe przesłanki. Łącznie zamówienia dodatkowe nie mogą przekraczać 50 proc. wartości zamówienia podstawowego. Trzeba też udowodnić, że ich wykonanie stało się konieczne z powodu okoliczności niemożliwych wcześniej do przewidzenia, a więc jeżeli:

• z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub

• wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.

Przy zamówieniu dodatkowym bardzo ważne jest wykazanie, że zamówienie dodatkowe było niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego, a więc że bez zamówienia dodatkowego nie można było wykonać zamówienia podstawowego lub wykonać go należycie. Ponadto sama konieczność udzielania zamówienia dodatkowego musi mieć charakter nieprzewidywalny, to znaczy, że przed udzieleniem zamówienia podstawowego nie dało się jej przewidzieć. Zamawiający może udzielać zamówień dodatkowych kilkakrotne, ale zawsze musi pamiętać, że ich łączna wartość nie może przekroczyć 50 proc. wartości zamówienia.

Udzielenie zamówień dodatkowych jest uzasadnione, gdy wynika z przyczyn technicznych lub gospodarczych, które powodują że oddzielenie zamówienia dodatkowego powodowałoby poniesienie przez zamawiającego niewspółmiernych kosztów. Przy ich ustalaniu należy wziąć pod uwagę chociażby koszty kolejnych procedur przetargowych oraz szacunkową wartość zamówienia dodatkowego udzielonego po przeprowadzeniu tych postępowań. Zamówień dodatkowych zamawiający może udzielić także wówczas, gdy wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Ustalając, czy spełniony jest ten warunek zamawiający powinien odpowiedzieć sobie na pytanie: czy zamówienie podstawowe może być realizowane w pełnym zakresie bez potrzebny udzielania dalszych zamówień. Jeśli odpowiedz jest twierdząca, nie ma podstaw do udzielania z wolnej ręki zamówienia dodatkowego.

Zamówienie uzupełniające

Z kolei zamówienie uzupełniające to powtarzające się zamówienie tego samego rodzaju co zamówienie podstawowe, przy czym już w specyfikacji zamawiający powinien zamieścić odpowiednią informację o możliwości ich wystąpienia. Szczegółowo możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki na zamówienia uzupełniające reguluje art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 prawa zamówień publicznych. Bez przetargu można ich udzielać w przypadku dostaw lub usług, gdy spełnione zostaną następujące przesłanki:

• zamówienia uzupełniające polegają na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia co podstawowe,

• stanowi nie więcej niż 50 proc. wartości zamówienia podstawowego,

• jest udzielane dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych,

• jest udzielane w okresie trzech lat od udzielenia zamówienia podstawowego,

• zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego,

• zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.

W przeciwieństwie do zamówień dodatkowych przy zamówieniach uzupełniających wymagane jest, aby zamówienie podstawowe było udzielone w trybie przetargowym. A więc przy trybach negocjacyjnych nie można udzielić zamówień uzupełniających. Bardzo ważne jest także to, że zamówienia uzupełniające muszą zaliczać się do tego samego rodzaju co podstawowe (czyli taki sam rodzaj robót lub usług). Muszą więc mieć takie same nazwy lub kody we wspólnym słowniku zamówień jak zamówienia podstawowe. Ponadto przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się zamówienia uzupełniające (art. 32 ust. 2 prawa zamówień publicznych). Termin trzech lat od udzielenia zamówienia publicznego, w którym można udzielać zamówień uzupełniających, zamawiający powinien liczyć od dnia zawarcia umowy. Zamówień uzupełniających zamawiający może udzielać tyle razy, ile przewidywała specyfikacja.

Zamówienie dostawy

Możliwe jest udzielenia z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego na dostawy. Zmiana wykonawcy mogłaby czasem prowadzić do nabycia rzeczy o innych parametrach technicznych niż sprzęt dostarczony w ramach zamówienia podstawowego. Uzupełnianie ma więc przede wszystkim zapobiec trudnościom, które mogłyby się pojawić z powodu niedostosowania różnych urządzeń lub sprzętów. Można ich udzielać na podobnych zasadach jak przy usługach i robotach, z tym że dodatkowo trzeba wykazać, iż zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze rzeczy. Ponadto przy dostawach wartość zamówień uzupełniających nie może być większa niż 20 proc. wartości zamówienia podstawowego.

PRZYKŁAD

ODRĘBNE WYNAGRODZENIE PRZY ZAMÓWIENIU DODATKOWYM

W przetargu na roboty budowlane zamawiający wymagał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, aby cena, jaką zaproponują przedsiębiorcy, była ostatecznym wynagrodzeniem za wykonanie robót objętych dokumentacją przetargową wraz z ewentualnymi, koniecznymi robotami dodatkowymi. Podobny zapis znalazł się też we wzorze przyszłej umowy. Zdaniem zamawiającego przy wynagrodzeniu ryczałtowym wykonanie robót dodatkowych nie może stanowić podstawy do zmiany wynagrodzenia. Na takie warunki jeden z wykonawców wniósł protest, a potem odwołanie.

Zespół arbitrów uznał, że zamówienia dodatkowe stanowią oddzielne zamówienie i nie mogą być wliczone w cenę robót budowlanych. Przedmiot zamówienia dodatkowego nie jest i nie może być objęty zakresem zamówienia podstawowego. Choć zamówienie dodatkowe jest powiązane z podstawowym, jednak stanowi nowe i samodzielne zamówienie, za które wykonawcy należy się odrębne wynagrodzenie. Sygn. akt UZP/ZO/0947/06

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA