Kwalifikacje pracowników samorządowych
REKLAMA
REKLAMA
Pracownikiem samorządowym może być osoba, która spełnia określone warunki wskazane w ustawie, czyli:
REKLAMA
• ma polskie obywatelstwo,
• ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
• posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku (art. 6 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: ustawa o pracownikach samorządowych).
Dodatkowe wymagania w zakresie posiadanych przez pracowników kwalifikacji związane są z pracą na stanowiskach urzędniczych.
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym na podstawie umowy o pracę może być osoba, która spełnia podstawowe wymagania oraz dodatkowo:
• posiada co najmniej wykształcenie średnie,
• nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
• cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Czytaj także: Awans pracownika samorządowego>>
Kwalifikacje kierowników
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania ogólne dla wszystkich pracowników samorządowych, czyli ma obywatelstwo polskie, zdolność do czynności prawnych oraz kwalifikacje. Musi także spełniać warunki wymagane dla pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych (niekaralność i nieposzlakowana opinia).
Ponadto na kierowniczych stanowiskach urzędniczych wymagane są:
• co najmniej 3-letni staż pracy lub wykonywanie przez co najmniej 3 lata działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku;
• wykształcenie wyższe pierwszego i drugiego stopnia.
Wykształcenie
Ustalając wymagane wykształcenie dla przyszłego kierownika, korzysta się z przepisów ustawy z 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, która określa, że
REKLAMA
• studia pierwszego stopnia to studia licencjackie lub inżynierskie, umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności w określonym zakresie kształcenia, przygotowujące do pracy w określonym zawodzie, kończące się uzyskaniem tytułu licencjata albo inżyniera,
• studia drugiego stopnia to studia magisterskie, umożliwiające uzyskanie specjalistycznej wiedzy w określonym zakresie kształcenia, jak również przygotowujące do twórczej pracy w określonym zawodzie, kończące się uzyskaniem tytułu magistra albo tytułu równorzędnego.
Ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje możliwość zatrudniania obcokrajowców. Na wskazane przez kierownika jednostki samorządowej stanowiska mogą być zatrudniani również obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 11 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
Czytaj także: Dodatek funkcyjny pracownika samorządowego>>
Magdalena Kasprzak
Podstawy prawne:
• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458)
• Ustawa z 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 70, poz. 416)
REKLAMA
REKLAMA