REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awans pracownika samorządowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?

Jeżeli tak, to czy w przypadku osoby zatrudnionej w urzędzie na stanowisku archiwisty przez 2 lata (umowa na czas określony), konieczne jest – w przypadku awansu – przeprowadzenie służby przygotowawczej?

REKLAMA

REKLAMA

Awansowanie – w ramach tej samej instytucji (tego samego pracodawcy) – pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych na stanowisko urzędnicze bez przeprowadzenia konkursu jest możliwe. Nie trzeba przy tym organizować służby przygotowawczej – pod warunkiem że pracownik przepracował w samorządzie (na podstawie umowy o pracę na czas określony) ponad 6 miesięcy.

Co do zasady – nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych). Oznacza to, że przy zatrudnianiu pracowników samorządowych należy przeprowadzać konkurs na stanowiska uznawane za wolne stanowiska urzędnicze. Wyjątek stanowi zatrudnienie na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego (art. 12 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został:

● przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,

● przeprowadzony nabór,

● zatrudniony pracownik mimo przeprowadzonego naboru.

Przeniesienie pracownika

W ramach tej samej jednostki (tego samego pracodawcy) dopuszczalne jest przeniesienie na stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych. Potwierdza to art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych stanowiący, że pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). W przepisie tym nie zastrzeżono, że na stanowisko zaliczane do stanowisk urzędniczych można awansować (w ramach tego samego pracodawcy) tylko pracownika zatrudnionego na innym stanowisku urzędniczym.

Należy jednak przyjąć, że pracownik samorządowy przenoszony (awansowany) w ramach tej samej instytucji musi spełniać wymogi kwalifikacyjne określone dla danego stanowiska. Pomimo że przepisy art. 12 i 20 ustawy o pracownikach samorządowych tego nie zastrzegają, to wspomniane wymogi wynikają z art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych.

Czytaj także: Zasady naboru pracowników samorządowych>>

Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:

● jest obywatelem polskim (tego wymogu można nie stosować w sytuacjach określonych w art. 11 ust. 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych),

● ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,

● posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku (art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która dodatkowo:

● posiada co najmniej wykształcenie średnie,

● nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

● cieszy się nieposzlakowaną opinią.

W przypadku pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym wymagane jest posiadanie ponadto:

● co najmniej trzyletniego stażu pracy lub wykonywanie przez co najmniej 3 lata działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku,

● wykształcenia wyższego pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, na stanowisko urzędnicze może być przeniesiona do innego pracodawcy samorządowego tylko osoba, która dotąd była zatrudniona na stanowisku zaliczanym do urzędniczych.

Służba przygotowawcza

Służbę przygotowawczą organizuje się dla pracownika samorządowego, który podejmuje po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym (art. 19 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym uznaje się osobę, która łącznie:

● nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach wymienionych w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych (tj. w których są zatrudniani pracownicy samorządowi) na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy,

● nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym.

W przypadku pierwszego z wymienionych warunków nie ma zastrzeżenia, że uwzględnia się tylko zatrudnienie na stanowiskach urzędniczych. Stanowisko archiwisty jest zaliczane do stanowisk pomocniczych i obsługi. Z art. 16 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wynika więc, że nie jest to osoba podejmująca po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym – a w konsekwencji nie dotyczy go obowiązek odbywania służby przygotowawczej. Nie musi jej odbywać m.in. ten, kto był pracownikiem samorządowym (obojętnie, na jakim stanowisku) zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas określony przez ponad 6 miesięcy.

Czytaj także: Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego?>>

ZAPAMIĘTAJ!

Na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, kierownik jednostki może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych (art. 19 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 220, poz. 1721)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

REKLAMA

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

REKLAMA