REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awans pracownika samorządowego

REKLAMA

Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?

Jeżeli tak, to czy w przypadku osoby zatrudnionej w urzędzie na stanowisku archiwisty przez 2 lata (umowa na czas określony), konieczne jest – w przypadku awansu – przeprowadzenie służby przygotowawczej?

REKLAMA

REKLAMA

Awansowanie – w ramach tej samej instytucji (tego samego pracodawcy) – pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych na stanowisko urzędnicze bez przeprowadzenia konkursu jest możliwe. Nie trzeba przy tym organizować służby przygotowawczej – pod warunkiem że pracownik przepracował w samorządzie (na podstawie umowy o pracę na czas określony) ponad 6 miesięcy.

Co do zasady – nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych). Oznacza to, że przy zatrudnianiu pracowników samorządowych należy przeprowadzać konkurs na stanowiska uznawane za wolne stanowiska urzędnicze. Wyjątek stanowi zatrudnienie na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego (art. 12 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został:

● przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,

● przeprowadzony nabór,

● zatrudniony pracownik mimo przeprowadzonego naboru.

Przeniesienie pracownika

W ramach tej samej jednostki (tego samego pracodawcy) dopuszczalne jest przeniesienie na stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych. Potwierdza to art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych stanowiący, że pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). W przepisie tym nie zastrzeżono, że na stanowisko zaliczane do stanowisk urzędniczych można awansować (w ramach tego samego pracodawcy) tylko pracownika zatrudnionego na innym stanowisku urzędniczym.

Należy jednak przyjąć, że pracownik samorządowy przenoszony (awansowany) w ramach tej samej instytucji musi spełniać wymogi kwalifikacyjne określone dla danego stanowiska. Pomimo że przepisy art. 12 i 20 ustawy o pracownikach samorządowych tego nie zastrzegają, to wspomniane wymogi wynikają z art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych.

Czytaj także: Zasady naboru pracowników samorządowych>>

Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:

● jest obywatelem polskim (tego wymogu można nie stosować w sytuacjach określonych w art. 11 ust. 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych),

● ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,

● posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku (art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która dodatkowo:

● posiada co najmniej wykształcenie średnie,

● nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

● cieszy się nieposzlakowaną opinią.

W przypadku pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym wymagane jest posiadanie ponadto:

● co najmniej trzyletniego stażu pracy lub wykonywanie przez co najmniej 3 lata działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku,

● wykształcenia wyższego pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, na stanowisko urzędnicze może być przeniesiona do innego pracodawcy samorządowego tylko osoba, która dotąd była zatrudniona na stanowisku zaliczanym do urzędniczych.

Służba przygotowawcza

Służbę przygotowawczą organizuje się dla pracownika samorządowego, który podejmuje po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym (art. 19 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym uznaje się osobę, która łącznie:

● nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach wymienionych w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych (tj. w których są zatrudniani pracownicy samorządowi) na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy,

● nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym.

W przypadku pierwszego z wymienionych warunków nie ma zastrzeżenia, że uwzględnia się tylko zatrudnienie na stanowiskach urzędniczych. Stanowisko archiwisty jest zaliczane do stanowisk pomocniczych i obsługi. Z art. 16 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wynika więc, że nie jest to osoba podejmująca po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym – a w konsekwencji nie dotyczy go obowiązek odbywania służby przygotowawczej. Nie musi jej odbywać m.in. ten, kto był pracownikiem samorządowym (obojętnie, na jakim stanowisku) zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas określony przez ponad 6 miesięcy.

Czytaj także: Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego?>>

ZAPAMIĘTAJ!

Na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, kierownik jednostki może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych (art. 19 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 220, poz. 1721)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA