REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awans pracownika samorządowego

REKLAMA

Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?

Jeżeli tak, to czy w przypadku osoby zatrudnionej w urzędzie na stanowisku archiwisty przez 2 lata (umowa na czas określony), konieczne jest – w przypadku awansu – przeprowadzenie służby przygotowawczej?

REKLAMA

REKLAMA

Awansowanie – w ramach tej samej instytucji (tego samego pracodawcy) – pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych na stanowisko urzędnicze bez przeprowadzenia konkursu jest możliwe. Nie trzeba przy tym organizować służby przygotowawczej – pod warunkiem że pracownik przepracował w samorządzie (na podstawie umowy o pracę na czas określony) ponad 6 miesięcy.

Co do zasady – nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych). Oznacza to, że przy zatrudnianiu pracowników samorządowych należy przeprowadzać konkurs na stanowiska uznawane za wolne stanowiska urzędnicze. Wyjątek stanowi zatrudnienie na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego (art. 12 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Wolnym stanowiskiem urzędniczym jest stanowisko, na które nie został:

REKLAMA

● przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,

● przeprowadzony nabór,

● zatrudniony pracownik mimo przeprowadzonego naboru.

Przeniesienie pracownika

W ramach tej samej jednostki (tego samego pracodawcy) dopuszczalne jest przeniesienie na stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych. Potwierdza to art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych stanowiący, że pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). W przepisie tym nie zastrzeżono, że na stanowisko zaliczane do stanowisk urzędniczych można awansować (w ramach tego samego pracodawcy) tylko pracownika zatrudnionego na innym stanowisku urzędniczym.

Należy jednak przyjąć, że pracownik samorządowy przenoszony (awansowany) w ramach tej samej instytucji musi spełniać wymogi kwalifikacyjne określone dla danego stanowiska. Pomimo że przepisy art. 12 i 20 ustawy o pracownikach samorządowych tego nie zastrzegają, to wspomniane wymogi wynikają z art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych.

Czytaj także: Zasady naboru pracowników samorządowych>>

Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:

● jest obywatelem polskim (tego wymogu można nie stosować w sytuacjach określonych w art. 11 ust. 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych),

● ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,

● posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku (art. 6 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która dodatkowo:

● posiada co najmniej wykształcenie średnie,

● nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

● cieszy się nieposzlakowaną opinią.

W przypadku pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym wymagane jest posiadanie ponadto:

● co najmniej trzyletniego stażu pracy lub wykonywanie przez co najmniej 3 lata działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku,

● wykształcenia wyższego pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, na stanowisko urzędnicze może być przeniesiona do innego pracodawcy samorządowego tylko osoba, która dotąd była zatrudniona na stanowisku zaliczanym do urzędniczych.

Służba przygotowawcza

Służbę przygotowawczą organizuje się dla pracownika samorządowego, który podejmuje po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym (art. 19 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym uznaje się osobę, która łącznie:

● nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach wymienionych w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych (tj. w których są zatrudniani pracownicy samorządowi) na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy,

● nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym.

W przypadku pierwszego z wymienionych warunków nie ma zastrzeżenia, że uwzględnia się tylko zatrudnienie na stanowiskach urzędniczych. Stanowisko archiwisty jest zaliczane do stanowisk pomocniczych i obsługi. Z art. 16 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wynika więc, że nie jest to osoba podejmująca po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym – a w konsekwencji nie dotyczy go obowiązek odbywania służby przygotowawczej. Nie musi jej odbywać m.in. ten, kto był pracownikiem samorządowym (obojętnie, na jakim stanowisku) zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas określony przez ponad 6 miesięcy.

Czytaj także: Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego?>>

ZAPAMIĘTAJ!

Na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, kierownik jednostki może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych (art. 19 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 220, poz. 1721)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA