REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność kierownika i pracowników jednostki za używanie nielegalnego programu finansowo-księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Waryszak

REKLAMA

Używanie nielegalnego oprogramowania może się wiązać z koniecznością poniesienia dotkliwych konsekwencji. Przedstawiamy najczęstsze przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w tym zakresie. Ponadto wskazujemy praktyczne działania, jakie jednostka powinna przedsięwziąć, by do tego nie dopuścić.

Sankcje grożące w przypadku naruszenia praw autorskich są określone w ustawie z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych). W zależności od celu i charakteru naruszenia przepisu, wykorzystywanie nielegalnego oprogramowania w jednostce zagrożone jest grzywną, ograniczeniem lub pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Używanie nielegalnego oprogramowania może wiązać się także z innymi konsekwencjami. Konsekwencją naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych może być popełnienie przestępstwa. Popełniamy przestępstwo, gdy dopuszczamy się jednej z czynności wskazanych w tabeli.

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj także: Odpowiedzialność podatkowa kierownika jednostki>>

REKLAMA

TABELA. Przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w zakresie związanym z programami komputerowymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

@RY1@i40/2011/006/i40.2011.006.000.0013.001.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/006/i40.2011.006.000.0013.002.jpg@RY2@

Pięć wskazówek, jak dbać o stosowanie legalnego oprogramowania w jednostce

1. Opracować i wdrożyć procedury audytu wewnętrznego systemów informatycznych.

2. Zatrudnić fachowca – informatyka – i powierzyć mu obowiązki w przedmiotowym zakresie.

3. Właściwie zorganizować prace, polegające np. na ograniczeniu dostępu do Internetu na wybranych komputerach, powierzeniu funkcji administratora systemu wskazanej osobie (osobom) i ograniczeniu możliwości i uprawnień do instalowania programów na serwerach i służbowych komputerach jednostki przez pozostałych pracowników.

4. Przeszkolić wszystkich pracowników jednostki.

5. Precyzyjnie określić na piśmie (za podpisem pracownika) prawa i obowiązki pracownika w przedmiotowym obszarze.

Odpowiedzialność za całość procesów gospodarczych zachodzących w jednostce zawsze ponosi jej kierownik. Tak jest również w przypadku ewentualnego naruszenia przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kierownik jest winny naruszenia przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych nawet wtedy, gdy pracownicy wykorzystywali nielegalne oprogramowanie bez jego wiedzy i zgody. Rolą kierownika jest więc wdrożenie procesów zapobiegających i eliminujących takie praktyki. Istotne znaczenie w tym zakresie odgrywa audyt wewnętrzny.

Odpowiedzialność kierownika nie oznacza, że tylko on jest odpowiedzialny za legalność oprogramowania użytkowanego w jednostce. Kierownik jednostki – a zwłaszcza jednostki posiadającej rozbudowaną strukturę i wykorzystującej wiele komputerów i systemów informatycznych – powinienzlecić dbałość o legalność oprogramowania osobie (osobom) zajmującej się profesjonalnie tym obszarem działalności. Ponadto pracę kierownika powinni wspierać kierownicy wewnętrznych komórek organizacyjnych jednostki (w przypadku komputerowych programów finansowo-księgowych – główny księgowy), a także, co najważniejsze – wszyscy zatrudnieni pracownicy. Niezależnie od odpowiedzialności kierownika jednostki, każdy z użytkowników ponosi odpowiedzialność za własne działania.

Co powinien zrobić kierownik jednostki, aby wyeliminować nieprawidłowości w zakresie legalności oprogramowania w jednostce? Wyróżniono pięć podstawowych kroków w tym obszarze (patrz: ramka).

Realizacja ostatniej wskazówki wymienionej w ramce ma także na celu skuteczne egzekwowanie odpowiedzialności dyscyplinarnej i materialnej pracownika za ewentualne szkody poniesione przez jednostkę, związane np. z koniecznością zapłaty kar i odszkodowań. Należy podkreślić, że pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda (art. 114 i 115 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). Co do zasady, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody (art. 119 k.p.). Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości (art. 122 k.p.). Pracownik, który zostanie odpowiednio przeszkolony w przedmiotowym zakresie, nie może zatem utrzymywać, że wyrządził szkodę nieumyślnie.

Czytaj także: Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1016)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 254, poz. 1700)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA