REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność kierownika i pracowników jednostki za używanie nielegalnego programu finansowo-księgowego

Andrzej Waryszak

REKLAMA

Używanie nielegalnego oprogramowania może się wiązać z koniecznością poniesienia dotkliwych konsekwencji. Przedstawiamy najczęstsze przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w tym zakresie. Ponadto wskazujemy praktyczne działania, jakie jednostka powinna przedsięwziąć, by do tego nie dopuścić.

Sankcje grożące w przypadku naruszenia praw autorskich są określone w ustawie z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych). W zależności od celu i charakteru naruszenia przepisu, wykorzystywanie nielegalnego oprogramowania w jednostce zagrożone jest grzywną, ograniczeniem lub pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Używanie nielegalnego oprogramowania może wiązać się także z innymi konsekwencjami. Konsekwencją naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych może być popełnienie przestępstwa. Popełniamy przestępstwo, gdy dopuszczamy się jednej z czynności wskazanych w tabeli.

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj także: Odpowiedzialność podatkowa kierownika jednostki>>

REKLAMA

TABELA. Przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w zakresie związanym z programami komputerowymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

@RY1@i40/2011/006/i40.2011.006.000.0013.001.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/006/i40.2011.006.000.0013.002.jpg@RY2@

Pięć wskazówek, jak dbać o stosowanie legalnego oprogramowania w jednostce

1. Opracować i wdrożyć procedury audytu wewnętrznego systemów informatycznych.

2. Zatrudnić fachowca – informatyka – i powierzyć mu obowiązki w przedmiotowym zakresie.

3. Właściwie zorganizować prace, polegające np. na ograniczeniu dostępu do Internetu na wybranych komputerach, powierzeniu funkcji administratora systemu wskazanej osobie (osobom) i ograniczeniu możliwości i uprawnień do instalowania programów na serwerach i służbowych komputerach jednostki przez pozostałych pracowników.

4. Przeszkolić wszystkich pracowników jednostki.

5. Precyzyjnie określić na piśmie (za podpisem pracownika) prawa i obowiązki pracownika w przedmiotowym obszarze.

Odpowiedzialność za całość procesów gospodarczych zachodzących w jednostce zawsze ponosi jej kierownik. Tak jest również w przypadku ewentualnego naruszenia przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kierownik jest winny naruszenia przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych nawet wtedy, gdy pracownicy wykorzystywali nielegalne oprogramowanie bez jego wiedzy i zgody. Rolą kierownika jest więc wdrożenie procesów zapobiegających i eliminujących takie praktyki. Istotne znaczenie w tym zakresie odgrywa audyt wewnętrzny.

Odpowiedzialność kierownika nie oznacza, że tylko on jest odpowiedzialny za legalność oprogramowania użytkowanego w jednostce. Kierownik jednostki – a zwłaszcza jednostki posiadającej rozbudowaną strukturę i wykorzystującej wiele komputerów i systemów informatycznych – powinienzlecić dbałość o legalność oprogramowania osobie (osobom) zajmującej się profesjonalnie tym obszarem działalności. Ponadto pracę kierownika powinni wspierać kierownicy wewnętrznych komórek organizacyjnych jednostki (w przypadku komputerowych programów finansowo-księgowych – główny księgowy), a także, co najważniejsze – wszyscy zatrudnieni pracownicy. Niezależnie od odpowiedzialności kierownika jednostki, każdy z użytkowników ponosi odpowiedzialność za własne działania.

Co powinien zrobić kierownik jednostki, aby wyeliminować nieprawidłowości w zakresie legalności oprogramowania w jednostce? Wyróżniono pięć podstawowych kroków w tym obszarze (patrz: ramka).

Realizacja ostatniej wskazówki wymienionej w ramce ma także na celu skuteczne egzekwowanie odpowiedzialności dyscyplinarnej i materialnej pracownika za ewentualne szkody poniesione przez jednostkę, związane np. z koniecznością zapłaty kar i odszkodowań. Należy podkreślić, że pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda (art. 114 i 115 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). Co do zasady, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody (art. 119 k.p.). Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości (art. 122 k.p.). Pracownik, który zostanie odpowiednio przeszkolony w przedmiotowym zakresie, nie może zatem utrzymywać, że wyrządził szkodę nieumyślnie.

Czytaj także: Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1016)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 254, poz. 1700)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA