REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Górski

REKLAMA

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest m.in. realizacja dostaw wody i odprowadzania ścieków poprzez sprawne urządzenia (art. 5 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; dalej: ustawa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

REKLAMA

Przedsiębiorstwo powinno też zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, zaplanowanych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (art. 15 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

Czytaj także: Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawartość wieloletniego planu

REKLAMA

Realizacja inwestycji w infrastrukturze wodociągowej i kanalizacyjnej poprzedzona jest planowaniem. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu (art. 21 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych nie dotyczy przedsiębiorstw, które nie planują budowy urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych.

Istniejące lub planowane do wykonania urządzenia nie muszą być własnością przedsiębiorstwa, lecz firma może posiadać je na podstawie innego niż własność tytułu prawnego (np. ograniczone prawo rzeczowe czy umowa).

Celem planu jest zapewnienie właściwego funkcjonowania, także w dłuższej perspektywie czasowej, istniejących sieci i urządzeń oraz zagwarantowanie tworzenia nowych urządzeń, w miejscach, gdzie brakuje infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Plan musi określać co najmniej:

● planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,

● przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach,

● przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków,

● nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,

● sposoby finansowania planowanych inwestycji.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedkłada plan wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta (dalej: wójt), który sprawdza, czy spełnia on warunki co do zgodności planu:

● ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

● z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz

● z wydanym przedsiębiorstwu zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (zezwolenie wydaje się w drodze decyzji i określa ono m.in.: przedmiot i obszar działalności oraz wymagania w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych).

W przypadku niepodjęcia uchwały przez radę w terminie 3 miesięcy od dnia przedłożenia go wójtowi plan stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf.

Taryfy za wodę i ścieki

REKLAMA

Taryfy za dostawę wody i odprowadzenie ścieków zatwierdza w drodze uchwały rada gminy. Wniosek o ich zatwierdzenie na 70 dni przed planowanym dniem ich wejścia w życie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedstawia wójtowi. Do wniosku dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Przedsiębiorstwo opracowuje taryfę na jeden rok, określając ją na podstawie niezbędnych przychodów, które będą stanowić pokrycie ponoszonych kosztów (bieżących i inwestycyjnych). Ewidencja księgowa przedsiębiorstwa powinna umożliwiać ustalenie kosztów związanych z działalnością w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków w poprzednim roku obrachunkowym.

Szczegółowe sposoby określania taryf, a także niezbędny zakres informacji zawartych w uzasadnieniu taryf zawiera rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: rozporządzenie w sprawie taryf).

Co do kosztów inwestycyjnych, to zgodnie z § 7 rozporządzenia w sprawie taryf powinny być one przyjmowane jako wynikające z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych i ochrony środowiska ustalonych na podstawie wieloletniego planu w roku obrachunkowym poprzedzającym rok, w którym wprowadzona jest taryfa, z uwzględnieniem zmian wynikających z planu w roku obowiązywania nowych taryf.

Koszty wynikające z inwestycji obejmują:

1) spłatę rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji lub umorzenia,

2) odsetki od kredytów lub pożyczek zaciągniętych na realizację inwestycji oraz koszty finansowe ich obsługi.

Zadania inwestycyjne mogą być przy tym realizowane przykładowo zarówno ze środków własnych, w tym z kredytów lub pożyczek, jak i z dotacji lub subwencji udzielonych przez instytucje dysponujące środkami finansowymi na inwestycje infrastrukturalne i ochrony środowiska.

Do kosztów świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych dolicza się koszty inwestycji finansowanych tylko ze środków własnych (w tym z kredytów lub pożyczek spłacanych przez przedsiębiorstwo). Uwzględnienie w niezbędnych przychodach i taryfowych cenach i stawkach opłat kosztów prowadzonych inwestycji powinno być dokonywane stopniowo i rozłożone w czasie.

Zatwierdzanie taryf

Po złożeniu wniosku taryfowego wójt sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a ponadto weryfikuje je pod kątem celowości ich ponoszenia.

Rada gminy podejmuje uchwałę w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku albo o zatwierdzeniu taryf, albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami. Jeżeli rada gminy nie podejmie w wymaganym terminie uchwały, taryfy zweryfikowane przez wójta i tak wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku.

Z orzecznictwa

Postępowanie w sprawie zatwierdzania taryf jest dwuetapowe i w pierwszym etapie organ wykonawczy gminy sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami, zaś w razie potrzeby dokonuje weryfikacji kosztów, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1, pod względem celowości ich ponoszenia. Ustalenia pierwszego etapu powinny być przedstawione organowi stanowiącemu jako materiał związany z daną sprawą.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 16 stycznia 2007 r., sygn. akt II SA/Rz 199/2006

Czytaj także: Aktualizacja Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych - AKPOŚK 2010>>

Podstawy prawne

•  Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2010 nr 238, poz. 1578)

•  Rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. nr 127, poz. 886)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA