REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

Paweł Górski

REKLAMA

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest m.in. realizacja dostaw wody i odprowadzania ścieków poprzez sprawne urządzenia (art. 5 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; dalej: ustawa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo powinno też zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, zaplanowanych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (art. 15 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

Czytaj także: Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami>>

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawartość wieloletniego planu

Realizacja inwestycji w infrastrukturze wodociągowej i kanalizacyjnej poprzedzona jest planowaniem. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu (art. 21 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych nie dotyczy przedsiębiorstw, które nie planują budowy urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych.

Istniejące lub planowane do wykonania urządzenia nie muszą być własnością przedsiębiorstwa, lecz firma może posiadać je na podstawie innego niż własność tytułu prawnego (np. ograniczone prawo rzeczowe czy umowa).

Celem planu jest zapewnienie właściwego funkcjonowania, także w dłuższej perspektywie czasowej, istniejących sieci i urządzeń oraz zagwarantowanie tworzenia nowych urządzeń, w miejscach, gdzie brakuje infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Plan musi określać co najmniej:

● planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,

● przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach,

● przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków,

● nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,

● sposoby finansowania planowanych inwestycji.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedkłada plan wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta (dalej: wójt), który sprawdza, czy spełnia on warunki co do zgodności planu:

● ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

● z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz

● z wydanym przedsiębiorstwu zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (zezwolenie wydaje się w drodze decyzji i określa ono m.in.: przedmiot i obszar działalności oraz wymagania w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych).

W przypadku niepodjęcia uchwały przez radę w terminie 3 miesięcy od dnia przedłożenia go wójtowi plan stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf.

Taryfy za wodę i ścieki

Taryfy za dostawę wody i odprowadzenie ścieków zatwierdza w drodze uchwały rada gminy. Wniosek o ich zatwierdzenie na 70 dni przed planowanym dniem ich wejścia w życie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedstawia wójtowi. Do wniosku dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Przedsiębiorstwo opracowuje taryfę na jeden rok, określając ją na podstawie niezbędnych przychodów, które będą stanowić pokrycie ponoszonych kosztów (bieżących i inwestycyjnych). Ewidencja księgowa przedsiębiorstwa powinna umożliwiać ustalenie kosztów związanych z działalnością w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków w poprzednim roku obrachunkowym.

Szczegółowe sposoby określania taryf, a także niezbędny zakres informacji zawartych w uzasadnieniu taryf zawiera rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: rozporządzenie w sprawie taryf).

Co do kosztów inwestycyjnych, to zgodnie z § 7 rozporządzenia w sprawie taryf powinny być one przyjmowane jako wynikające z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych i ochrony środowiska ustalonych na podstawie wieloletniego planu w roku obrachunkowym poprzedzającym rok, w którym wprowadzona jest taryfa, z uwzględnieniem zmian wynikających z planu w roku obowiązywania nowych taryf.

Koszty wynikające z inwestycji obejmują:

1) spłatę rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji lub umorzenia,

2) odsetki od kredytów lub pożyczek zaciągniętych na realizację inwestycji oraz koszty finansowe ich obsługi.

Zadania inwestycyjne mogą być przy tym realizowane przykładowo zarówno ze środków własnych, w tym z kredytów lub pożyczek, jak i z dotacji lub subwencji udzielonych przez instytucje dysponujące środkami finansowymi na inwestycje infrastrukturalne i ochrony środowiska.

Do kosztów świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych dolicza się koszty inwestycji finansowanych tylko ze środków własnych (w tym z kredytów lub pożyczek spłacanych przez przedsiębiorstwo). Uwzględnienie w niezbędnych przychodach i taryfowych cenach i stawkach opłat kosztów prowadzonych inwestycji powinno być dokonywane stopniowo i rozłożone w czasie.

Zatwierdzanie taryf

Po złożeniu wniosku taryfowego wójt sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a ponadto weryfikuje je pod kątem celowości ich ponoszenia.

Rada gminy podejmuje uchwałę w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku albo o zatwierdzeniu taryf, albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami. Jeżeli rada gminy nie podejmie w wymaganym terminie uchwały, taryfy zweryfikowane przez wójta i tak wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku.

Z orzecznictwa

Postępowanie w sprawie zatwierdzania taryf jest dwuetapowe i w pierwszym etapie organ wykonawczy gminy sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami, zaś w razie potrzeby dokonuje weryfikacji kosztów, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1, pod względem celowości ich ponoszenia. Ustalenia pierwszego etapu powinny być przedstawione organowi stanowiącemu jako materiał związany z daną sprawą.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 16 stycznia 2007 r., sygn. akt II SA/Rz 199/2006

Czytaj także: Aktualizacja Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych - AKPOŚK 2010>>

Podstawy prawne

•  Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2010 nr 238, poz. 1578)

•  Rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. nr 127, poz. 886)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA