REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

Paweł Górski

REKLAMA

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest m.in. realizacja dostaw wody i odprowadzania ścieków poprzez sprawne urządzenia (art. 5 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; dalej: ustawa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

REKLAMA

Przedsiębiorstwo powinno też zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, zaplanowanych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (art. 15 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

Czytaj także: Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawartość wieloletniego planu

REKLAMA

Realizacja inwestycji w infrastrukturze wodociągowej i kanalizacyjnej poprzedzona jest planowaniem. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu (art. 21 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych nie dotyczy przedsiębiorstw, które nie planują budowy urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych.

Istniejące lub planowane do wykonania urządzenia nie muszą być własnością przedsiębiorstwa, lecz firma może posiadać je na podstawie innego niż własność tytułu prawnego (np. ograniczone prawo rzeczowe czy umowa).

Celem planu jest zapewnienie właściwego funkcjonowania, także w dłuższej perspektywie czasowej, istniejących sieci i urządzeń oraz zagwarantowanie tworzenia nowych urządzeń, w miejscach, gdzie brakuje infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Plan musi określać co najmniej:

● planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,

● przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach,

● przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków,

● nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,

● sposoby finansowania planowanych inwestycji.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedkłada plan wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta (dalej: wójt), który sprawdza, czy spełnia on warunki co do zgodności planu:

● ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

● z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz

● z wydanym przedsiębiorstwu zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (zezwolenie wydaje się w drodze decyzji i określa ono m.in.: przedmiot i obszar działalności oraz wymagania w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych).

W przypadku niepodjęcia uchwały przez radę w terminie 3 miesięcy od dnia przedłożenia go wójtowi plan stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf.

Taryfy za wodę i ścieki

REKLAMA

Taryfy za dostawę wody i odprowadzenie ścieków zatwierdza w drodze uchwały rada gminy. Wniosek o ich zatwierdzenie na 70 dni przed planowanym dniem ich wejścia w życie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedstawia wójtowi. Do wniosku dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Przedsiębiorstwo opracowuje taryfę na jeden rok, określając ją na podstawie niezbędnych przychodów, które będą stanowić pokrycie ponoszonych kosztów (bieżących i inwestycyjnych). Ewidencja księgowa przedsiębiorstwa powinna umożliwiać ustalenie kosztów związanych z działalnością w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków w poprzednim roku obrachunkowym.

Szczegółowe sposoby określania taryf, a także niezbędny zakres informacji zawartych w uzasadnieniu taryf zawiera rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: rozporządzenie w sprawie taryf).

Co do kosztów inwestycyjnych, to zgodnie z § 7 rozporządzenia w sprawie taryf powinny być one przyjmowane jako wynikające z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych i ochrony środowiska ustalonych na podstawie wieloletniego planu w roku obrachunkowym poprzedzającym rok, w którym wprowadzona jest taryfa, z uwzględnieniem zmian wynikających z planu w roku obowiązywania nowych taryf.

Koszty wynikające z inwestycji obejmują:

1) spłatę rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji lub umorzenia,

2) odsetki od kredytów lub pożyczek zaciągniętych na realizację inwestycji oraz koszty finansowe ich obsługi.

Zadania inwestycyjne mogą być przy tym realizowane przykładowo zarówno ze środków własnych, w tym z kredytów lub pożyczek, jak i z dotacji lub subwencji udzielonych przez instytucje dysponujące środkami finansowymi na inwestycje infrastrukturalne i ochrony środowiska.

Do kosztów świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych dolicza się koszty inwestycji finansowanych tylko ze środków własnych (w tym z kredytów lub pożyczek spłacanych przez przedsiębiorstwo). Uwzględnienie w niezbędnych przychodach i taryfowych cenach i stawkach opłat kosztów prowadzonych inwestycji powinno być dokonywane stopniowo i rozłożone w czasie.

Zatwierdzanie taryf

Po złożeniu wniosku taryfowego wójt sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a ponadto weryfikuje je pod kątem celowości ich ponoszenia.

Rada gminy podejmuje uchwałę w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku albo o zatwierdzeniu taryf, albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami. Jeżeli rada gminy nie podejmie w wymaganym terminie uchwały, taryfy zweryfikowane przez wójta i tak wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku.

Z orzecznictwa

Postępowanie w sprawie zatwierdzania taryf jest dwuetapowe i w pierwszym etapie organ wykonawczy gminy sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami, zaś w razie potrzeby dokonuje weryfikacji kosztów, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1, pod względem celowości ich ponoszenia. Ustalenia pierwszego etapu powinny być przedstawione organowi stanowiącemu jako materiał związany z daną sprawą.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 16 stycznia 2007 r., sygn. akt II SA/Rz 199/2006

Czytaj także: Aktualizacja Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych - AKPOŚK 2010>>

Podstawy prawne

•  Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2010 nr 238, poz. 1578)

•  Rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. nr 127, poz. 886)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA