REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Górski

REKLAMA

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest m.in. realizacja dostaw wody i odprowadzania ścieków poprzez sprawne urządzenia (art. 5 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; dalej: ustawa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

REKLAMA

Przedsiębiorstwo powinno też zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, zaplanowanych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (art. 15 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków).

Czytaj także: Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawartość wieloletniego planu

REKLAMA

Realizacja inwestycji w infrastrukturze wodociągowej i kanalizacyjnej poprzedzona jest planowaniem. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu (art. 21 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Obowiązek opracowania wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych nie dotyczy przedsiębiorstw, które nie planują budowy urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych.

Istniejące lub planowane do wykonania urządzenia nie muszą być własnością przedsiębiorstwa, lecz firma może posiadać je na podstawie innego niż własność tytułu prawnego (np. ograniczone prawo rzeczowe czy umowa).

Celem planu jest zapewnienie właściwego funkcjonowania, także w dłuższej perspektywie czasowej, istniejących sieci i urządzeń oraz zagwarantowanie tworzenia nowych urządzeń, w miejscach, gdzie brakuje infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Plan musi określać co najmniej:

● planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,

● przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach,

● przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków,

● nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,

● sposoby finansowania planowanych inwestycji.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedkłada plan wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta (dalej: wójt), który sprawdza, czy spełnia on warunki co do zgodności planu:

● ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

● z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz

● z wydanym przedsiębiorstwu zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (zezwolenie wydaje się w drodze decyzji i określa ono m.in.: przedmiot i obszar działalności oraz wymagania w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych).

W przypadku niepodjęcia uchwały przez radę w terminie 3 miesięcy od dnia przedłożenia go wójtowi plan stanowi podstawę do określenia i jednorazowego zatwierdzenia taryf.

Taryfy za wodę i ścieki

REKLAMA

Taryfy za dostawę wody i odprowadzenie ścieków zatwierdza w drodze uchwały rada gminy. Wniosek o ich zatwierdzenie na 70 dni przed planowanym dniem ich wejścia w życie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedstawia wójtowi. Do wniosku dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Przedsiębiorstwo opracowuje taryfę na jeden rok, określając ją na podstawie niezbędnych przychodów, które będą stanowić pokrycie ponoszonych kosztów (bieżących i inwestycyjnych). Ewidencja księgowa przedsiębiorstwa powinna umożliwiać ustalenie kosztów związanych z działalnością w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków w poprzednim roku obrachunkowym.

Szczegółowe sposoby określania taryf, a także niezbędny zakres informacji zawartych w uzasadnieniu taryf zawiera rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: rozporządzenie w sprawie taryf).

Co do kosztów inwestycyjnych, to zgodnie z § 7 rozporządzenia w sprawie taryf powinny być one przyjmowane jako wynikające z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych i ochrony środowiska ustalonych na podstawie wieloletniego planu w roku obrachunkowym poprzedzającym rok, w którym wprowadzona jest taryfa, z uwzględnieniem zmian wynikających z planu w roku obowiązywania nowych taryf.

Koszty wynikające z inwestycji obejmują:

1) spłatę rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji lub umorzenia,

2) odsetki od kredytów lub pożyczek zaciągniętych na realizację inwestycji oraz koszty finansowe ich obsługi.

Zadania inwestycyjne mogą być przy tym realizowane przykładowo zarówno ze środków własnych, w tym z kredytów lub pożyczek, jak i z dotacji lub subwencji udzielonych przez instytucje dysponujące środkami finansowymi na inwestycje infrastrukturalne i ochrony środowiska.

Do kosztów świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych dolicza się koszty inwestycji finansowanych tylko ze środków własnych (w tym z kredytów lub pożyczek spłacanych przez przedsiębiorstwo). Uwzględnienie w niezbędnych przychodach i taryfowych cenach i stawkach opłat kosztów prowadzonych inwestycji powinno być dokonywane stopniowo i rozłożone w czasie.

Zatwierdzanie taryf

Po złożeniu wniosku taryfowego wójt sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a ponadto weryfikuje je pod kątem celowości ich ponoszenia.

Rada gminy podejmuje uchwałę w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku albo o zatwierdzeniu taryf, albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami. Jeżeli rada gminy nie podejmie w wymaganym terminie uchwały, taryfy zweryfikowane przez wójta i tak wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku.

Z orzecznictwa

Postępowanie w sprawie zatwierdzania taryf jest dwuetapowe i w pierwszym etapie organ wykonawczy gminy sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami, zaś w razie potrzeby dokonuje weryfikacji kosztów, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1, pod względem celowości ich ponoszenia. Ustalenia pierwszego etapu powinny być przedstawione organowi stanowiącemu jako materiał związany z daną sprawą.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 16 stycznia 2007 r., sygn. akt II SA/Rz 199/2006

Czytaj także: Aktualizacja Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych - AKPOŚK 2010>>

Podstawy prawne

•  Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2010 nr 238, poz. 1578)

•  Rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. nr 127, poz. 886)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA