REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki dla nauczycieli 2011 a dodatek uzupełniający

Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.

REKLAMA

Czy wzrost kwoty bazowej dla nauczycieli od 1 września 2011 r. wywoła konsekwencje w postaci osiągnięcia przez nauczycieli średnich wynagrodzeń, czy też mimo wszystko wynagrodzenia te nie zostaną osiągnięte i powstanie obowiązek wypłacenia dodatków wyrównawczych.

Zgodnie z założeniami budżetowymi na rok 2011 nauczyciele od 1 września 2011 r. otrzymali podwyżki wynagrodzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Kwota bazowa dla nauczycieli w roku 2011 jest rozbita na dwa okresy:

- od 1 stycznia do 31 sierpnia wynosiła 2.446,82 zł,

- od 1 września 2011 r. – 2.618,10 zł (art. 13 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r., Dz.U. Nr 29, poz. 150).

REKLAMA

Realizacją powyższego jest m.in. rozporządzenie MEN z dnia 18 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 161, poz. 967). Rozporządzenie to podwyższa stawki wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli z dniem 1 września 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Wynagrodzenia nauczycieli od września 2011>>

Przykładowe porównanie stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym wskazuje następujące kwoty podwyżek:

1.    Stażysta – 143 zł,

2.    Kontraktowy – 147 zł

3.    Mianowany – 167 zł

4.    Dyplomowany – 196 zł.

Należy zaznaczyć, że wzrost ten dotyczy wynagrodzenia zasadniczego, a to oznacza, że wzrastają wszystkie te elementy wynagrodzenia, które są pochodną wynagrodzenia zasadniczego, a więc m.in. dodatek stażowy.

Powstaje jednak zasadnicze pytanie, czy wzrost wynagrodzeń zasadniczych wystarcza do zapewnienia nauczycielom poziomu średnich wynagrodzeń gwarantowanych przepisami Karty Nauczyciela (art. 30 ust. 3). Zgodnie z tym przepisem, średnie wynagrodzenie nauczycieli odnosi się procentowo do kwoty bazowej określanej dla nauczycieli w ustawie budżetowej i wynosi:

•    100 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela stażysty, czyli od 1 września 2011 r. 2.618,10 zł,

•    111 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela kontraktowego, czyli od 1 września 2011 r. 2.906,09 zł,

•    144 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela mianowanego, czyli od 1 września 2011 r. 3.770,06 zł,

•    184 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela dyplomowanego, czyli od 1 września 2011 r. 4.817,30 zł.

Czytaj także: Jednorazowy dodatek uzupełniający a trzynastka>>

Wynagrodzenie nauczycieli, zgodnie z art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, składa się z następujących składników:

•    Wynagrodzenie zasadnicze,

•    Dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy,

•    Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa,

•    Nagrody i inne świadczenia ze stosunku pracy ( z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dodatków socjalnych określonych w art. 54 Karty Nauczyciela, tj. dodatku mieszkaniowego i wiejskiego).

Średnie wynagrodzenie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego zagwarantowane ustawowo to wynagrodzenie w całości – ze wszystkimi elementami. Większość elementów wynagrodzenia nauczycieli nie jest uregulowana odgórnie (w ustawie lub rozporządzeniu), ale została pozostawiona do regulacji organów prowadzących szkoły będących jednostkami samorządu terytorialnego, które ustalają to w drodze regulaminów wynagradzania nauczycieli - wydawanych w formie uchwał samorządowych podlegających nadzorowi prawnemu wojewodów.

Nowelizacja Karty Nauczyciela z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz.U. z 2009 r., Nr 1, poz. 1) wprowadziła zmiany mające na celu zapewnienie nauczycielom osiągnięcia średnich wynagrodzeń a w razie ich nieosiągnięcia – obowiązek wypłacenia dodatków wyrównawczych.

Zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela, w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3, oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

W przypadku nieosiągnięcia wysokości średnich wynagrodzeń, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego ustala kwotę różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1, a iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3, ustalonych w danym roku.

Powstaje zatem pytanie, czy wzrost kwoty bazowej dla nauczycieli od 1 września 2011 r. wywoła konsekwencje w postaci osiągnięcia przez nauczycieli średnich wynagrodzeń, czy też mimo wszystko wynagrodzenia te nie zostaną osiągnięte i powstanie obowiązek wypłacenia dodatków wyrównawczych.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 6, poz. 35), w przypadku gdy w danym roku obowiązuje więcej niż jedna kwota bazowa, o której mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot.

Wynika z powyższego, że w roku 2011 średnie wynagrodzenie nauczycieli będzie analizowane odrębnie dla okresu styczeń – sierpień i oddzielnie od września do grudnia.

Regulaminy wynagradzania nauczycieli opracowane przez organy prowadzące nie muszą już być corocznie uchwalane. Jeżeli jednak analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wykaże, że na danym obszarze nauczyciele nie osiągnęli średnich wynagrodzeń, oznaczać to będzie, że dodatki do wynagrodzeń nauczycielskich ustalone w tych regulaminach są zbyt niskie. W takich sytuacjach organy prowadzące powinny wprowadzić zmiany do regulaminów podwyższające dodatki do wynagrodzeń nauczycieli (motywacyjne, funkcyjne, za warunki pracy) w taki sposób, aby zapewnić nauczycielom gwarantowane ustawowo średnie wynagrodzenia.

Czytaj także: Dodatek uzupełniający dla nauczycieli wliczany do wynagrodzenia za urlop>>

Porównując wynagrodzenie zasadnicze obowiązujące od 1 września 2011 r. w poszczególnych stopniach awansu zawodowego ze średnim gwarantowanym wynagrodzeniem, można łatwo zauważyć, że samo wynagrodzenie zasadnicze i jego wzrost nie zapewni gwarancji osiągnięcia przez nauczycieli średnich wynagrodzeń:

Stopień awansu    Wynagrodzenie zasadnicze    Średnie wymagane wynagrodzenie    Różnica

Stażysta                  2182                                         2618.10                                                436.10

Kontraktowy            2246                                         2906,09                                                660,09

Mianowany              2550                                         3770,06                                                1220,06

Dyplomowany          2995                                         4817,3                                                  1822,3

Różnice wynikające z ostatniej kolumny stanowią właśnie kwoty pochodnych wynagrodzenia zasadniczego, które powinny uzupełnić wynagrodzenie nauczycieli w poszczególnych stopniach awansu zawodowego. W głównej mierze mają to zagwarantować organy prowadzące szkoły w regulaminach wynagradzania nauczycieli, poprzez odpowiednią wysokość dodatków do wynagrodzenia.

Podstawa prawna:

-    ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 ze zm.),

-    rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 22, poz. 181 ze zm.),

-    rozporządzenie MEN z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 6, poz. 35),

-    ustawa budżetowej na rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r., (Dz.U. Nr 29, poz. 150).

Dariusz Dwojewski

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA