REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki dla nauczycieli 2011 a dodatek uzupełniający

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.

REKLAMA

Czy wzrost kwoty bazowej dla nauczycieli od 1 września 2011 r. wywoła konsekwencje w postaci osiągnięcia przez nauczycieli średnich wynagrodzeń, czy też mimo wszystko wynagrodzenia te nie zostaną osiągnięte i powstanie obowiązek wypłacenia dodatków wyrównawczych.

Zgodnie z założeniami budżetowymi na rok 2011 nauczyciele od 1 września 2011 r. otrzymali podwyżki wynagrodzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Kwota bazowa dla nauczycieli w roku 2011 jest rozbita na dwa okresy:

- od 1 stycznia do 31 sierpnia wynosiła 2.446,82 zł,

- od 1 września 2011 r. – 2.618,10 zł (art. 13 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r., Dz.U. Nr 29, poz. 150).

REKLAMA

Realizacją powyższego jest m.in. rozporządzenie MEN z dnia 18 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 161, poz. 967). Rozporządzenie to podwyższa stawki wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli z dniem 1 września 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Wynagrodzenia nauczycieli od września 2011>>

Przykładowe porównanie stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym wskazuje następujące kwoty podwyżek:

1.    Stażysta – 143 zł,

2.    Kontraktowy – 147 zł

3.    Mianowany – 167 zł

4.    Dyplomowany – 196 zł.

Należy zaznaczyć, że wzrost ten dotyczy wynagrodzenia zasadniczego, a to oznacza, że wzrastają wszystkie te elementy wynagrodzenia, które są pochodną wynagrodzenia zasadniczego, a więc m.in. dodatek stażowy.

Powstaje jednak zasadnicze pytanie, czy wzrost wynagrodzeń zasadniczych wystarcza do zapewnienia nauczycielom poziomu średnich wynagrodzeń gwarantowanych przepisami Karty Nauczyciela (art. 30 ust. 3). Zgodnie z tym przepisem, średnie wynagrodzenie nauczycieli odnosi się procentowo do kwoty bazowej określanej dla nauczycieli w ustawie budżetowej i wynosi:

•    100 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela stażysty, czyli od 1 września 2011 r. 2.618,10 zł,

•    111 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela kontraktowego, czyli od 1 września 2011 r. 2.906,09 zł,

•    144 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela mianowanego, czyli od 1 września 2011 r. 3.770,06 zł,

•    184 proc. kwoty bazowej – dla nauczyciela dyplomowanego, czyli od 1 września 2011 r. 4.817,30 zł.

Czytaj także: Jednorazowy dodatek uzupełniający a trzynastka>>

Wynagrodzenie nauczycieli, zgodnie z art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, składa się z następujących składników:

•    Wynagrodzenie zasadnicze,

•    Dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy,

•    Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa,

•    Nagrody i inne świadczenia ze stosunku pracy ( z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dodatków socjalnych określonych w art. 54 Karty Nauczyciela, tj. dodatku mieszkaniowego i wiejskiego).

Średnie wynagrodzenie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego zagwarantowane ustawowo to wynagrodzenie w całości – ze wszystkimi elementami. Większość elementów wynagrodzenia nauczycieli nie jest uregulowana odgórnie (w ustawie lub rozporządzeniu), ale została pozostawiona do regulacji organów prowadzących szkoły będących jednostkami samorządu terytorialnego, które ustalają to w drodze regulaminów wynagradzania nauczycieli - wydawanych w formie uchwał samorządowych podlegających nadzorowi prawnemu wojewodów.

Nowelizacja Karty Nauczyciela z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz.U. z 2009 r., Nr 1, poz. 1) wprowadziła zmiany mające na celu zapewnienie nauczycielom osiągnięcia średnich wynagrodzeń a w razie ich nieosiągnięcia – obowiązek wypłacenia dodatków wyrównawczych.

Zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela, w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3, oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

W przypadku nieosiągnięcia wysokości średnich wynagrodzeń, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego ustala kwotę różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1, a iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3, ustalonych w danym roku.

Powstaje zatem pytanie, czy wzrost kwoty bazowej dla nauczycieli od 1 września 2011 r. wywoła konsekwencje w postaci osiągnięcia przez nauczycieli średnich wynagrodzeń, czy też mimo wszystko wynagrodzenia te nie zostaną osiągnięte i powstanie obowiązek wypłacenia dodatków wyrównawczych.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 6, poz. 35), w przypadku gdy w danym roku obowiązuje więcej niż jedna kwota bazowa, o której mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot.

Wynika z powyższego, że w roku 2011 średnie wynagrodzenie nauczycieli będzie analizowane odrębnie dla okresu styczeń – sierpień i oddzielnie od września do grudnia.

Regulaminy wynagradzania nauczycieli opracowane przez organy prowadzące nie muszą już być corocznie uchwalane. Jeżeli jednak analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wykaże, że na danym obszarze nauczyciele nie osiągnęli średnich wynagrodzeń, oznaczać to będzie, że dodatki do wynagrodzeń nauczycielskich ustalone w tych regulaminach są zbyt niskie. W takich sytuacjach organy prowadzące powinny wprowadzić zmiany do regulaminów podwyższające dodatki do wynagrodzeń nauczycieli (motywacyjne, funkcyjne, za warunki pracy) w taki sposób, aby zapewnić nauczycielom gwarantowane ustawowo średnie wynagrodzenia.

Czytaj także: Dodatek uzupełniający dla nauczycieli wliczany do wynagrodzenia za urlop>>

Porównując wynagrodzenie zasadnicze obowiązujące od 1 września 2011 r. w poszczególnych stopniach awansu zawodowego ze średnim gwarantowanym wynagrodzeniem, można łatwo zauważyć, że samo wynagrodzenie zasadnicze i jego wzrost nie zapewni gwarancji osiągnięcia przez nauczycieli średnich wynagrodzeń:

Stopień awansu    Wynagrodzenie zasadnicze    Średnie wymagane wynagrodzenie    Różnica

Stażysta                  2182                                         2618.10                                                436.10

Kontraktowy            2246                                         2906,09                                                660,09

Mianowany              2550                                         3770,06                                                1220,06

Dyplomowany          2995                                         4817,3                                                  1822,3

Różnice wynikające z ostatniej kolumny stanowią właśnie kwoty pochodnych wynagrodzenia zasadniczego, które powinny uzupełnić wynagrodzenie nauczycieli w poszczególnych stopniach awansu zawodowego. W głównej mierze mają to zagwarantować organy prowadzące szkoły w regulaminach wynagradzania nauczycieli, poprzez odpowiednią wysokość dodatków do wynagrodzenia.

Podstawa prawna:

-    ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 ze zm.),

-    rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. Nr 22, poz. 181 ze zm.),

-    rozporządzenie MEN z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 6, poz. 35),

-    ustawa budżetowej na rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r., (Dz.U. Nr 29, poz. 150).

Dariusz Dwojewski

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA