REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Zientek-Varga Jolanta
Krzysztof Choromański

REKLAMA

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Jeśli zadania te wykonuje związek międzygminny, to prawa i obowiązki organów gminy wykonują właściwe organy związku.

REKLAMA

Rozdział 4c ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (dalej: u.p.c.g.), dodany nowelizacją z 1 lipca 2011 r., reguluje kwestie związane z kontrolą. Zgodnie z nowymi zapisami, kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ustawy o czystości i porządku w gminach sprawuje wójt. Do kontroli stosuje się przepisy art. 379 i 380 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (dalej: p.o.s.).

REKLAMA

Zgodnie z art. 379 p.o.s., wójt sprawuje kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym jego właściwością. Może on upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległego mu urzędu gminnego albo funkcjonariuszy straży gminnych.

Wójt, starosta, marszałek województwa lub osoby przez nich upoważnione mają prawo do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska.

Wójt – występując do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska (WIOS) o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli organ ten stwierdził naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić – przekazuje dokumentację sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów praktyczny poradnik: Gospodarowanie odpadami komunalnymi >>

Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna mają obowiązek umożliwić przeprowadzanie kontroli.

REKLAMA

Zgodnie z art. 380 p.o.s., z przeprowadzonych czynności kontrolujący sporządza protokół – jeden egzemplarz doręcza kierownikowi kontrolowanego podmiotu lub kontrolowanej osobie fizycznej. Protokół podpisują kontrolujący oraz kierownik podmiotu lub osoba fizyczna – mogą oni wnieść do protokołu zastrzeżenia i uwagi wraz z uzasadnieniem. W razie odmowy podpisania protokołu, kontrolujący umieszcza w nim wzmiankę o tym, a odmawiający podpisu może w terminie siedmiu dni przedstawić swoje stanowisko na piśmie wójtowi, staroście lub marszałkowi województwa.

Zgodnie z art. 9v u.p.c.g., który został wprowadzony nowelizacją z 1 lipca 2011 r., wójt może wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo komendanta Policji o pomoc, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia czynności kontrolnych.

Artykuł 9w u.p.c.g., który został wprowadzony nowelizacją z 1 lipca 2011 r., oddzielnie reguluje kwestię kontroli nad prowadzącymi regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych w zakresie przyjmowania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Kontrolę w tym zakresie sprawuje marszałek województwa. Do kontroli tej również stosuje się przepisy art. 379 i 380 p.o.s.

Należy pamiętać, że określone w nowelizacji z 1 lipca 2011 r. zadania w zakresie kontroli stanowią jedynie uzupełnienie systemu kontroli w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Wiele kwestii dotyczących zagadnień kontrolnych regulują również inne akty prawne, zwłaszcza prawo ochrony środowiska oraz ustawa z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. W dotychczasowym systemie gospodarowania odpadami gminy były organami koncesyjnymi, czyli organami administracji publicznej upoważnionymi do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofania koncesji (w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej; dalej: u.s.d.g.). Nowelizacja z 1 lipca 2011 r. wprowadziła w miejsce koncesji inną formę działalności regulowanej określonej w u.s.d.g. – rejestr działalności regulowanej.

Kontrola podmiotów objętych rejestrem będzie niewątpliwie jednym z krytycznych obszarów nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Wiele zależy od rozporządzenia określającego wymogi dla przedsiębiorców, jednak duży wpływ będzie miała praktyka w zakresie jedynie pośrednio związanym z rejestrem. Chodzi mianowicie o procedurę przetargową i umowy, które będą zawierać gminy z przedsiębiorcami. Jeśli bowiem umowy nie będą właściwie skonstruowane, może dochodzić do sytuacji skomplikowanych z prawnego i finansowego punktu widzenia. Zatem poza gwarancjami ustawowymi, warto będzie wprowadzić do projektów umów zapisy dotyczące obowiązków przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, że jeśli przedsiębiorca nie będzie mógł prowadzić działalności, to gmina będzie zobowiązana zapewnić alternatywę.

Rozdział 4d u.c.p.g., dodany nowelizacją z 1 lipca 2011 r., reguluje kwestie kar pieniężnych wobec nieprzestrzegających przepisów dotyczących postępowania z odpadami komunalnymi:

● przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

● gminnych jednostek organizacyjnych,

● gmin,

● prowadzących instalacje wskazane w uchwale w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

W gminach, w których rady gmin nie podejmą uchwały o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, przedsiębiorca (lub gminna jednostka organizacyjna) odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który nie osiąga w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – podlega karze pieniężnej, obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:

1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami,

2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

Analogicznie obliczonej karze podlega gmina, która nie wykonuje obowiązków w zakresie recyklingu lub ograniczenia składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

Gmina, która nie wykonuje obowiązku zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, również podlega karze pieniężnej.

Prowadzący instalację wskazaną w uchwale w sprawie wykonania WPGO, który działa niezgodnie z przepisami również podlega karom finansowym.

W przypadku przedsiębiorców kary pieniężne nakłada w drodze decyzji wójt właściwy ze względu na miejsce wpisania przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

W przypadku gminnych jednostek organizacyjnych i gmin oraz prowadzących instalację wskazaną w uchwale w sprawie wykonania WPGO, kary pieniężne nakłada w drodze decyzji WIOS, który, w drodze decyzji, może zawiesić zapłatę kar lub je umorzyć. Przy ustalaniu wysokości kar, dla których przewidziane są minimalne i maksymalne wysokości, właściwy organ bierze pod uwagę stopień szkodliwości czynu, zakres naruszenia oraz dotychczasową działalność podmiotu.

Karę pieniężną należy uiścić w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, a uzyskane w ten sposób środki finansowe stanowią dochód gminy. Gminna jednostka organizacyjna, gmina oraz prowadzący instalację wnoszą kary pieniężne na rachunek bankowy właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Wójt może złożyć wniosek o zawieszenie zapłaty kary pieniężnej. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska może zawiesić zapłatę kary pieniężnej na okres konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie dłuższy jednak niż pięć lat. Po usunięciu przyczyn kara podlega umorzeniu, w przypadku ich nieusunięcia kara podlega ściągnięciu.

Do kar pieniężnych stosuje się przepisy działu III ordynacji podatkowej, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Podstawa prawna

● Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1373)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA