Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO)[1] kładzie duży nacisk na prawa osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim wymaga rozszerzenia obowiązku informacyjnego, w taki sposób, aby było od razu wiadomo jak długo będą przetwarzane dane, komu przekazywane i jakie prawa przysługują podmiotowi danych. Obowiązek informacyjny omówiłam w tym artykule[2], więc teraz skupię się na samym obowiązku i sposobie pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Ośrodki Pomocy Społecznej działają na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej, które określają zakres ich obowiązków oraz uprawnień, w szczególności dotyczy to wypłacania świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych oraz programu 500+. Czy OPS powinien od tych osób pozyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych? Z praktyki wiem, że niektóre ośrodki tak robią (np. podczas składania wniosków o świadczenie, czy przeprowadzania wywiadu środowiskowego). Czy takie działanie jest konieczne? Czy istnieje obowiązek pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych?
Wspólnoty mieszkaniowe w celu realizacji zadań związanych z zarządzaniem części wspólnej nieruchomości mogą zdecydować się na wyłonienie zarządu wśród swoich członków lub powierzenie zarządu innemu podmiotowi. Zdarza się też, że zarząd wspólnoty decyduje się na podjęcie współpracy z licencjonowanym administratorem (zarządcą) nieruchomości. Niezależnie od wybranego rozwiązania, nie ulega wątpliwości, że wspólnota mieszkaniowa przetwarza dane osobowe, w szczególności dane członków wspólnoty, kontrahentów, korespondentów, dłużników.