REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Janosikowe, Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wyższe opłaty paliwowe

W ustawie o podatku akcyzowym zaproponowano czasowe - w latach 2015-2019 - obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o 25,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podwyższono wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.

Amortyzacja i umorzenie środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości, odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Procedura ostrożnościowa zawieszona na okres 2013 roku

Podstawowym celem ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych jest zawieszenie na okres 2013 roku stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) dotyczących tzw. pierwszej procedury ostrożnościowej oraz tzw. tymczasowej reguły wydatkowej.

Nowelizacja w sprawie progów ostrożnościowych w Sejmie

Projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych będzie przedmiotem prac komisji finansów publicznych. Nowelizacja przewiduje zawieszenie obowiązku stosowania w 2013 r. ograniczeń związanych z przekroczeniem tzw. pierwszego progu ostrożnościowego.

REKLAMA

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)

Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.

Przesłanki wyłączające odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Jednym z zadań Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004 r. jest ochrona ładu korporacyjnego sektora finansów publicznych w zakresie gospodarowania środkami publicznymi.

Ewidencja kar umownych

Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?

REKLAMA

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Rynek kredytów dla samorządów w 2009 r.

Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.

Jak rozliczać wspólne wydatki zespołów szkół

Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.

Jakie korzyści dla wsi i straty dla gmin przyniesie fundusz sołecki

Od 2009 r. sołtys i rada sołecka, zgodnie z projektem ustawy o funduszu sołeckim, ma dysponować środkami publicznymi. Powołanie funduszy sołeckich ma spowodować dopływ środków do zapóźnionych w rozwoju wsi. Z drugiej strony odbierze pieniądze gminom, zmniejszając ich możliwości inwestycyjne.

Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Fundusze na samorządowe projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne

Dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych związanych z edukacją, oświatą i kulturą może wynieść nawet 90 proc. Głównym źródłem finansowania tych projektów realizowanych przez samorządy terytorialne są regionalne programy operacyjne.

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać z budżetu dotacji celowych, do których można zaliczyć dotacje na realizację zadań zleconych podmiotom niepublicznym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z budżetu można również przekazywać dotacje na podstawie porozumień w sprawie przekazania zadań innym jednostkom samorządu terytorialnego lub dotacje w ramach pomocy finansowej udzielanej innej jednostce samorządu terytorialnego.

REKLAMA