Kategorie

Użytkowanie wieczyste

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność. Co musisz wiedzieć o bonifikacie i wykreśleniu roszczenia?
Użytkowanie wieczyste - do kiedy należy zapłacić opłatę roczną a do kiedy opłatę przekształceniową? Czy osoby, które nie otrzymały zaświadczenia przekształcenia we własność powinny zapłacić opłatę roczną za użytkowanie wieczyste?
Dla niektórych osób uwłaszczenie gruntów pod blokami i domami to już historia. Warto jednak pamiętać, że wiele postępowań w tej sprawie wydłużyło się przez koronawirusa.
Dużo osób ma mieszkanie wybudowane na gruncie, który był własnością do Skarbu Państwa. Jak w takiej sytuacji wygląda przekształcenie użytkowania oraz bonifikata?
Warszawa wprowadza nową bonifikatę za 2019 i 2020 r. Ile wyniesie bonifikata?
Czy właściciel gruntu ma prawo nie akceptować nowego sposobu użytkowania gruntu zaproponowanego przez użytkownika wieczystego? Zdaniem Sądu niechętna postawa do zmiany warunków umowy nie może być poczytana jako działanie bezprawne, które wykorzystuje groźbą przymusową ekonomicznie sytuację Spółki.
Czy w trybie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów - gdy stawka procentowa jest niezgodna z faktycznym sposobem użytkowania gruntu na dzień 1 stycznia 2019 r. - zmiana stawki następuje z dniem 1 stycznia 2019 r. czy 1 stycznia 2020 r.? Naszym zdaniem, jeżeli nowa wysokość stawki obowiązywałaby od 1 stycznia 2020 r., to również przekształcenie następuje z dniem 1 stycznia 2020 r.
Gmina nie podjęła jeszcze uchwały w sprawie zasad udzielania bonifikat od opłaty za przekształcenie użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Nie złożono jeszcze wniosków ani nie wydano żadnego zaświadczenia o przekształceniu. Jest mało prawdopodobne, aby takie zaświadczenia zastały wydane w pierwszym półroczu 2019 r. Dotychczasowi użytkownicy cały czas wnoszą opłaty za użytkowanie wieczyste za 2019 r. w wysokości dotychczasowych opłat rocznych, ale czasem jest to wyższa kwota - część z użytkowań była ustanowiona po 2004 r., a więc podlegają one opodatkowaniu VAT. Jak w takiej sytuacji traktować te opłaty na gruncie VAT? W którym momencie powstanie obowiązek podatkowy? W jakiej wysokości?
Z początkiem roku 2019 nastąpiła likwidacja instytucji użytkowania wieczystego, które na mocy ustawy z 20 lipca 2018 roku w przypadku gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe zostało przekształcone we własność. Operacja dotyczy nie tylko około 2,5 miliona osób w całym kraju, dotychczasowych użytkowników wieczystych, ale także wielu z tych, którzy dopiero zamierzają kupić mieszkanie na rynku pierwotnym. Dla zainteresowanych kompendium przekształcenia w 5-ciu punktach.  
1 stycznia 2019 r. użytkowanie wieczyste nieruchomości zajętych na cele mieszkaniowe przekształci się w prawo własności.  Zmiana ta rzutuje na możliwości stosowania przepisów regulujących zasady aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego.  Niniejszy artykuł wskazuje, jak należy stosować przedmiotowe regulacje w kontekście nadchodzącego przekształcenia.
Samoistny posiadacz nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste może nabyć jej własność przez zasiedzenie. Konsekwencją tego jest to, że ustanowione na takim gruncie prawo użytkowania wieczystego wygasa.
W dniu 10 sierpnia 2018 r. Prezydent RP podpisał rządowy projekt ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntów. Warto przyjrzeć się bliżej zmianom, jakie wprowadzają nowe regulacje.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów podpisana przez Prezydenta. Samorządy będą mogły waloryzować opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tylko przy zastosowaniu wskaźników ogłaszanych przez GUS.
Likwidacja użytkowania wieczystego staje się faktem. Już 1 stycznia 2019 r. osoby, które staną się z mocy prawa właścicielami gruntów będą zobowiązane do uiszczania należności za nabycie prawa własności w formie opłat rocznych, przez okres 20 lat.
Czy użytkownik wieczysty może podzielić działkę będącą przedmiotem użytkowania bez zgody właściciela gruntu (gminy)? Czy w postępowaniach dotyczących podziału nieruchomości użytkownik wieczysty ma prawa równe prawom właściciela gruntu?
Warszawiacy już mogą uwłaszczyć się na miejskich gruntach. Warunki są korzystne, gdyż za uwłaszczenie się na gruntach należy zapłacić kwotę równą pięciu dotychczasowym opłatom za użytkowanie wieczyste.
Zmienią się zasady przekształcania prawa użytkowania wieczystego we własność. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad projektem ustawy, zaś przedstawiciele samorządu terytorialnego zgłaszają uwagi. Co się zmieni?
Jeszcze niedawno właściciele mieszkań byli informowani, że ustawowa zmiana użytkowania wieczystego we własność gruntów pod blokami, nastąpi już 1 stycznia 2017 r. Rządowi nie udało się jednak zakończyć prac nad odpowiednią ustawą, która wprowadzi powszechne uwłaszczenie lokatorów. Termin tej zmiany przesunął się na pierwszą połowę 2017 roku. Uwłaszczenie właścicieli mieszkań wyeliminuje konieczność wnoszenia corocznych opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu pod blokiem. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że osoby uzyskujące udział we własności zabudowanej działki, będą musiały regularnie płacić za to przekształcenie.
W świetle obowiązujących regulacji prawo użytkowania wieczystego jest prawem pośrednim pomiędzy prawem własności, a ograniczonym prawem rzeczowym. Użytkownicy wieczyści, mimo że nie są właścicielami, wykonują swoje prawo jak typowi właściciele nieruchomości. Uznaje się zatem, że prawo użytkowania wieczystego nazywane jest „niewidocznym” prawem własności. Wielu osobom zależy jednak na zdobyciu uprawnień takich, jakie przysługują właścicielom nieruchomości. W jaki sposób zatem przekształcić prawo użytkowania wieczystego w prawo własności?
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa proponuje współwłasność gruntu zamiast udziału w prawie użytkowania wieczystego. Zmiany mają mieć zastosowanie do współużytkowników wieczystych gruntów zabudowanych wielolokalowymi budynkami mieszkalnymi, w których funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłosiło zamiar likwidacji wieczystego użytkowania gruntów we wspólnotach mieszkaniowych. Dr inż. Michał Domińczak, ekspert CA KJ ds. gospodarki przestrzennej, podkreśla, iż z jednej strony należy ułatwić przekształcanie wieczystego użytkowania w spółdzielniach mieszkaniowych i budynkach indywidualnych, z drugiej strony zapewnić możliwość wyboru dla tych użytkowników, którzy z różnych względów nie będą zainteresowani pełną formą własności.
Czy Prezydent Miasta reprezentujący Skarb Państwa w postępowaniu o aktualizację opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego może umocować pracownika Urzędu Miasta do złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu dotychczasowej wysokości opłaty, czy jednak czynność ta w zakresie aktualizacji opłaty jako czynność cywilnoprawna należy do wyłącznej kompetencji Prezydenta Miasta?​
Sejm uchwalił nowelizację dotyczącą dekretu Bieruta. Celem nowelizacji jest likwidacja patologii związanych z nieuregulowaniem własnościowym nieruchomości warszawskich. Chodzi m.in. o handel roszczeniami - w procederze tym kancelarie prawne skupują od byłych właścicieli za przysłowiowe grosze roszczenia do nieruchomości, a potem zarabiają na ich sprzedaży po cenie rynkowej.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie użytkowania wieczystego jest bardzo korzystny dla samorządów, choć może w pewnym zakresie zniechęcać przedsiębiorców do inwestowania na ich terenie. Można jednak tego uniknąć, wykorzystując dostępne narzędzia wsparcia właścicieli firm.
Z uwagi na przeciągające się problemy z rozwiązaniem problemu reprywatyzacji w Warszawie działania podjęli parlamentarzyści. Na początku lutego Senat skierował do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami, która ma doprowadzić do szybkiego zakończenia procesu reprywatyzacji i do jego uszczelnienia. Radca prawny Adam Starczewski zwraca uwagę na wady nowych przepisów.
W kwestii kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przepisy są jednoznaczne. Nie można do nich zaliczać wydatków poniesionych na wycenę nieruchomości, której koszty obciążają organ administracji publicznej.
Kwestia reprywatyzacji pojawiła się m.in. w wypowiedziach i programach kandydatów na prezydenta Warszawy, jako jedna z najpoważniejszych spraw do uporządkowania przez władze miasta.
Więcej osób złoży wniosek o przekształcenie użytkowania w prawo własności, raz na trzy lata będzie aktualizowana opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej a samorządy nie będą zmuszone do przyznawania bonifikat od opłat za przekształcenie nieruchomości - to główne założenia nowych przepisów regulujących instytucję użytkowania wieczystego.