REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja wieczystego użytkowania - krok w dobrym kierunku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Domińczak Michał
Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego
Nieruchomości, prawo, użytkowanie wieczyste/ Fot. Fotolia
Nieruchomości, prawo, użytkowanie wieczyste/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłosiło zamiar likwidacji wieczystego użytkowania gruntów we wspólnotach mieszkaniowych. Dr inż. Michał Domińczak, ekspert CA KJ ds. gospodarki przestrzennej, podkreśla, iż z jednej strony należy ułatwić przekształcanie wieczystego użytkowania w spółdzielniach mieszkaniowych i budynkach indywidualnych, z drugiej strony zapewnić możliwość wyboru dla tych użytkowników, którzy z różnych względów nie będą zainteresowani pełną formą własności.

Czy to koniec wieczystego użytkowania?

Każdy krok w kierunku upowszechnienia własności lub ułatwienia dysponowania nią jest krokiem w dobrym kierunku. Z tego punktu widzenia proponowane zmiany dotyczące przekształcania wieczystego użytkowania należy ocenić pozytywnie, traktując je jako wstęp do generalnej, całościowej reformy polityki dotyczącej gospodarki nieruchomościami w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Dyskusja nad reformą czy nawet likwidacją wieczystego użytkowania gruntów trwa w Polsce od co najmniej kilku lat.  Niedawne ogłoszenie przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zamiaru likwidacji wieczystego użytkowania gruntów we wspólnotach mieszkaniowych spotkało się z różnymi reakcjami – od entuzjastycznych po całkowicie negatywne.

Instytucja wieczystej dzierżawy (emfiteuza) ma bardzo długą historię, sięgającą jeszcze czasów starożytnych. Choć w przeszłości udowodniła swoją przydatność, dziś stała się instytucją przestarzałą, utrudniającą nowoczesną gospodarkę nieruchomościami. Krytyczna ocena nie oznacza oczywiście konieczności całkowitej likwidacji takiej formy dysponowania własnością, zwłaszcza w kontaktach między prywatnymi właścicielami.

Polecamy produkt: Rodzina 500+ (PDF)

REKLAMA

Przedstawiona przez Ministerstwo propozycja wprowadzenia ułatwień w zakresie przekształcania wieczystego użytkowania w pełną formę własności służyć ma przede wszystkim uporządkowaniu stosunków własnościowych, a nie generalnej reformie systemu gospodarki nieruchomościami w Polsce. Świadczy o tym fakt, że zmiany nie będą dotyczyć własności na działkach indywidualnych, a jedynie budynków wielorodzinnych. Obecnie możemy mieć bowiem do czynienia z sytuacją, w której właściciel mieszkania nie ma prawa własności do gruntu zabudowanego przez nieruchomość, w której znajduje się jego własność. Utrudnia to w praktyce dysponowanie takim mieszkaniem i generuje dodatkowe koszty związane z opłatami za wieczyste użytkowanie. Warto pamiętać, że choć obecnie możliwe jest przekształcenie wieczystego użytkowania w pełną własność, działanie takie de facto uzależnione jest od woli osób trzecich, ponieważ wymaga zgody innych członków wspólnoty mieszkaniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej krytyczne stanowisko wobec planowanych zmian prezentują przedstawiciele władz samorządowych, które są głównym beneficjentem obecnego stanu prawnego. Choć udział gruntów oddanych pod wieczyste użytkowanie jest zróżnicowany w zależności od regionu Polski, ale jeszcze w 2011 roku same tylko gminy dysponowały ponad 80 tys. tysiącami hektarów w tej formule własności. Warto dodać, że krytyka płynie głównie ze strony wielkich miast, w których wartość gruntów i nieruchomości jest największa. Ich przedstawiciele wskazują, że automatyczna zamiana wieczystego użytkowania na prawo własności pozbawi samorządy znaczących dochodów z opłat z tytułu użytkowania nieruchomości. Problem z wysokością ściąganych przez gminy podatków może okazać się ważną przeszkodą, która postawi pod znakiem zapytania powodzenie tego pomysłu. Zwłaszcza, że wprowadzenie możliwości przekształcenia tytułu własności gruntów bez opłat może narazić wnioskodawców na zarzut działania w sprzeczności z obowiązującym prawem.

Pojawia się zatem pytanie, czy propozycje Ministerstwa można traktować także jako wstęp do nowej polityki dotyczącej opodatkowania nieruchomości. Taki pomysł należałoby ocenić bardzo pozytywnie, ponieważ reforma systemu podatkowego w tym zakresie jest jedną z ważniejszych wyzwań z punktu widzenia realizacji wizji rozwoju planowania przestrzennego w Polsce w najbliższych dziesięcioleciach. Bez radykalnej zmiany sposobu opodatkowania nieruchomości trudno wyobrazić sobie skuteczną realizację choćby narodowego programu budownictwa mieszkaniowego.

Uporządkowanie stosunków własnościowych w Polsce jest bardzo ważnym zadaniem. Z tego powodu należy zadbać o wprowadzenie rozwiązań, które nie będą narażały nowych przepisów na zarzut sprzeczności z aktualnie obowiązującym stanem prawnym. Dlatego z jednej strony należy ułatwić przekształcanie wieczystego użytkowania w spółdzielniach mieszkaniowych i budynkach indywidualnych, z drugiej strony zapewnić możliwość wyboru dla tych użytkowników, którzy z różnych względów nie będą zainteresowani pełną formą własności.

Podsumowując, każde działanie na rzecz upowszechnienia własności lub ułatwienia dysponowania nią, jest krokiem w dobrym kierunku. Z tej perspektywy proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, traktując je jako wstęp do generalnej, całościowej reformy polityki dotyczącej gospodarki nieruchomościami w Polsce.

dr inż. Michał Domińczak

Ekspert CA KJ ds. gospodarki przestrzennej, architekt i historyk urbanistyki, członek Izby Architektów RP, Izby Inżynierów Budownictwa RP

Źródło: Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego: http://cakj.pl/2016/04/18/czy-to-koniec-wieczystego-uzytkowania/

Polecamy serwis: Zarządzanie nieruchomościami

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA