REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór wniosku o dodatek osłonowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michalina Topolewska
Michalina Topolewska
2022 r. - dodatek osłonowy
2022 r. - dodatek osłonowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Cztery części liczy wniosek, za pomocą którego osoby samotne i rodziny będą mogły ubiegać się o dodatek osłonowy. To, czy wszystkie trzeba będzie wypełnić, ma zależeć od rodzaju dochodów, które uzyskiwały.

Dodatek osłonowy to specjalne świadczenie, które jest elementem rządowej tarczy inflacyjnej skierowanej do jedno- i wieloosobowych gospodarstw domowych o dochodach nieprzekraczających odpowiednio 2100 zł oraz 1500 zł. Aby otrzymać pomoc finansową, konieczne jest złożenie w gminie wniosku, a jego wzór określa rozporządzenie ministra klimatu i środowiska.

REKLAMA

WAŻNE! - 11 stycznia 2022 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśniło, że to gmina ma ustalić opodatkowany dochód osoby ubiegającej się o dodatek osłonowy korzystając z usług platformy informatycznej CSIZS Emp@tia.

kalkulator dodatek osłonowy

Własne

Przygotowany przez resort formularz wniosku liczy 12 stron i składa się z czterech części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór wniosku o dodatek osłonowy - PDF

Poniżej wniosek o wypłatę dodatku osłonowego w formacie Word (doc)

Wzór wniosku o dodatek osłonowy - doc

 Poniżej wniosek o wypłatę dodatku osłonowego w formacie Word (docx)

Wzór wniosku o dodatek osłonowy - docx

Pierwsza część formularza

W pierwszej należy podać podstawowe dane wnioskodawcy: imię, nazwisko, obywatelstwo, numer PESEL (lub serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, jeśli wnioskujący go nie posiada), adres zamieszkania, numer telefonu i adres poczty elektronicznej.

REKLAMA

W tej części należy też wpisać informacje (imię, nazwisko, numer PESEL) o członkach rodziny wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz potwierdzić lub zaprzeczyć, że głównym źródłem ogrzewania domu lub mieszkania jest np. kocioł na paliwo stałe, piec kaflowy, kominek, które są wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. To ostatnie wskazanie jest niezbędne, aby rodzina mogła otrzymać podwyższoną kwotę wsparcia zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym.

W pierwszej części należy też zaznaczyć, do którego organu były opłacane składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2020 r. (w przypadku wniosków składanych od 1 stycznia do 31 lipca 2022 r.) lub w 2021 r. (gdy wniosek będzie złożony po 1 sierpnia przyszłego roku).

Kolejna ważna rzecz to informacje dotyczące kwoty ewentualnych alimentów płaconych przez osobę składającą wniosek lub członka jego gospodarstwa domowego oraz tego, czy osiągali oni dochody nieopodatkowane albo z gospodarstwa rolnego. Jeśli dochody te były uzyskiwane, konieczne jest uzupełnienie części trzeciej i czwartej wniosku. Jest to niezbędne, bo ich wysokości gmina nie może ustalić samodzielnie z baz danych Ministerstwa Finansów (w przeciwieństwie do dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych lub ryczałtowo). Jeszcze raz podkreślamy, że to gmina ma ustalić opodatkowany dochód osoby ubiegającej się o dodatek osłonowy korzystając z usług platformy informatycznej CSIZS Emp@tia.

Druga część formularza

Druga część wniosku zawiera oświadczenia. W tym miejscu osoba ubiegająca się o dodatek potwierdza, że podane przez nią dane są prawdziwe i jest świadoma odpowiedzialności karnej grożącej za złożenie fałszywego oświadczenia.

– We wzorze wniosku brakuje mi pouczenia, że przyznanie dodatku nie wymaga decyzji, a informacja w tej sprawie zostanie przesłana na adres e-mail lub będzie ją można odebrać w siedzibie urzędu. Tak było w przypadku wniosków o 500+ i 300+, gdy ich obsługą zajmowały się gminy. Tam również nie była wydawana decyzja – mówi Magdalena Rynkiewicz-Stępień, zastępca dyrektora Miejskiego Centrum Świadczeń w Opolu.

źródło: Gazeta Prawna

artykuł opracował Tomasz Król

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA