Wzór wniosku o dodatek osłonowy
REKLAMA
REKLAMA
Dodatek osłonowy to specjalne świadczenie, które jest elementem rządowej tarczy inflacyjnej skierowanej do jedno- i wieloosobowych gospodarstw domowych o dochodach nieprzekraczających odpowiednio 2100 zł oraz 1500 zł. Aby otrzymać pomoc finansową, konieczne jest złożenie w gminie wniosku, a jego wzór określa rozporządzenie ministra klimatu i środowiska.
REKLAMA
WAŻNE! - 11 stycznia 2022 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśniło, że to gmina ma ustalić opodatkowany dochód osoby ubiegającej się o dodatek osłonowy korzystając z usług platformy informatycznej CSIZS Emp@tia.
Przygotowany przez resort formularz wniosku liczy 12 stron i składa się z czterech części.
Poniżej wniosek o wypłatę dodatku osłonowego w formacie Word (doc)
Poniżej wniosek o wypłatę dodatku osłonowego w formacie Word (docx)
Pierwsza część formularza
W pierwszej należy podać podstawowe dane wnioskodawcy: imię, nazwisko, obywatelstwo, numer PESEL (lub serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, jeśli wnioskujący go nie posiada), adres zamieszkania, numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
REKLAMA
W tej części należy też wpisać informacje (imię, nazwisko, numer PESEL) o członkach rodziny wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz potwierdzić lub zaprzeczyć, że głównym źródłem ogrzewania domu lub mieszkania jest np. kocioł na paliwo stałe, piec kaflowy, kominek, które są wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. To ostatnie wskazanie jest niezbędne, aby rodzina mogła otrzymać podwyższoną kwotę wsparcia zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym.
W pierwszej części należy też zaznaczyć, do którego organu były opłacane składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2020 r. (w przypadku wniosków składanych od 1 stycznia do 31 lipca 2022 r.) lub w 2021 r. (gdy wniosek będzie złożony po 1 sierpnia przyszłego roku).
Kolejna ważna rzecz to informacje dotyczące kwoty ewentualnych alimentów płaconych przez osobę składającą wniosek lub członka jego gospodarstwa domowego oraz tego, czy osiągali oni dochody nieopodatkowane albo z gospodarstwa rolnego. Jeśli dochody te były uzyskiwane, konieczne jest uzupełnienie części trzeciej i czwartej wniosku. Jest to niezbędne, bo ich wysokości gmina nie może ustalić samodzielnie z baz danych Ministerstwa Finansów (w przeciwieństwie do dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych lub ryczałtowo). Jeszcze raz podkreślamy, że to gmina ma ustalić opodatkowany dochód osoby ubiegającej się o dodatek osłonowy korzystając z usług platformy informatycznej CSIZS Emp@tia.
Druga część formularza
Druga część wniosku zawiera oświadczenia. W tym miejscu osoba ubiegająca się o dodatek potwierdza, że podane przez nią dane są prawdziwe i jest świadoma odpowiedzialności karnej grożącej za złożenie fałszywego oświadczenia.
– We wzorze wniosku brakuje mi pouczenia, że przyznanie dodatku nie wymaga decyzji, a informacja w tej sprawie zostanie przesłana na adres e-mail lub będzie ją można odebrać w siedzibie urzędu. Tak było w przypadku wniosków o 500+ i 300+, gdy ich obsługą zajmowały się gminy. Tam również nie była wydawana decyzja – mówi Magdalena Rynkiewicz-Stępień, zastępca dyrektora Miejskiego Centrum Świadczeń w Opolu.
źródło: Gazeta Prawna
artykuł opracował Tomasz Król
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.