REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

EPUAP 2015/ Fot. Fotolia
EPUAP 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

MAC: w 2014 r. ponad 1,5 mln dokumentów wysłano za pośrednictwem ePUAP

W 2014 r. - poinformowało MAC - wysłano ponad 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej, a liczba osób posiadających kontro na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej wzrosła do ponad 800 tysięcy. W 2015 r. resort administracji i cyfryzacji planuje dalsze prace nad ePUAP-em.

REKLAMA

Rok 2014 - zaznacza rzecznik MAC Artur Koziołek - przyniósł wiele zmian w zakresie poprawy dostępności usług e-administracji publicznej dla obywateli, ich funkcjonalności i wydajności. Jedną z najważniejszych zmian, było wejście życie w maju nowelizacji ustawy o informatyzacji. Rzecznik MAC podkreślił, że była ona wymuszona rosnącym zainteresowaniem załatwianiem spraw urzędowych przez internet, co wymagało odpowiednich zmian legislacyjnych.

Zobacz również: Elektroniczna komunikacja z urzędem - nowe przepisy

REKLAMA

Dzięki zmianom - zaznacza MAC - usprawnione zostało wykorzystanie i funkcjonowanie systemu elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jako platformy integracji usług administracji publicznej. Nowelizacja przepisów wprowadziła m.in obowiązek posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą (ESP).

Obecnie załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną jest równoważne z drogą "papierową". Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła jednolity standard ESP i dokumentacji, dzięki czemu nie ma już ryzyka, że nasze pismo nie zostanie przez taką skrzynkę przyjęte. Rzecznik MAC zaznaczył, że po uruchomieniu na ePUAP usługi centralnej „Pisma ogólnego do podmiotu publicznego” obywatele mogą skierować pisma do wszystkich instytucji publicznych posiadających konto na ePUAP, a jest ich obecnie 13.177.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby kontaktować się z administracją publiczną za pośrednictwem platformy ePUAP należy założyć tzw. profil zaufany, który jest rodzajem darmowego podpisu elektronicznego, umożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika systemu. Po założeniu konta online na ePUAP, należy taki profil potwierdzić, aby móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o informatyzacji umożliwiła poszerzenie katalogu instytucji gdzie takiego potwierdzenia można dokonać o banki oraz Pocztę Polską, gdzie od połowy grudnia 2014 r. trwa pilotażowy program potwierdzania takiego profilu. Od 2014 roku swój profil można też uwierzytelnić za pomocą SMSa.

Profil zaufany umożliwia załatwienie spraw administracyjnych przez internet nie tylko na platformie ePUAP, ale także na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Portalu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, a także platformach regionalnych i innych systemach dziedzinowych, których liczba stale się zwiększa.

Jak podał rzecznik MAC, zwiększa się nie tylko liczba możliwości i funkcjonalności e-administracji, ale też liczba obywateli, którzy za jej pośrednictwem chcą załatwiać sprawy urzędowe.

"Od początku 2014 r. do chwili obecnej wysłano ponad 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej, zastępując tradycyjną wysyłkę pocztową. Można szacować, że ilość wysłanych dokumentów w roku 2014 będzie o 50 proc. wyższa niż w roku ubiegłym (1 163 804 dokumentów ). Liczba osób posiadających kontro na ePUAP wzrosła do ponad 800 tysięcy" - poinformował Koziołek. Profil zaufany ePUAP - według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. - posiadało 336.896 użytkowników.

Rzecznik MAC podkreślił, że w 2015r. ministerstwo planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności. Planowane są m.in zmiany w szacie graficznej interfejsu użytkownika, wyszukiwaniu informacji i prezentowaniu danych z Katalogu Usług Publicznych, które mają uczynić załatwianie spraw urzędowych prostszym i bardziej przejrzystym.

"Dzięki wprowadzonym zmianom załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Nowy interfejs został uproszczony, a sposób komunikacji z urzędami będzie przypominał wysyłanie e-maili" - dodał Koziołek.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została powołana do życia ustawą z 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - uruchomiona została w 2008 r. Za pośrednictwem platformy można m.in. założyć firmę, opłacić składki, dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania itp. (PAP)

Polecamy serwis: Klienci

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA