REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

Subskrybuj nas na Youtube
EPUAP 2015/ Fot. Fotolia
EPUAP 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

MAC: w 2014 r. ponad 1,5 mln dokumentów wysłano za pośrednictwem ePUAP

W 2014 r. - poinformowało MAC - wysłano ponad 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej, a liczba osób posiadających kontro na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej wzrosła do ponad 800 tysięcy. W 2015 r. resort administracji i cyfryzacji planuje dalsze prace nad ePUAP-em.

REKLAMA

Rok 2014 - zaznacza rzecznik MAC Artur Koziołek - przyniósł wiele zmian w zakresie poprawy dostępności usług e-administracji publicznej dla obywateli, ich funkcjonalności i wydajności. Jedną z najważniejszych zmian, było wejście życie w maju nowelizacji ustawy o informatyzacji. Rzecznik MAC podkreślił, że była ona wymuszona rosnącym zainteresowaniem załatwianiem spraw urzędowych przez internet, co wymagało odpowiednich zmian legislacyjnych.

Zobacz również: Elektroniczna komunikacja z urzędem - nowe przepisy

REKLAMA

Dzięki zmianom - zaznacza MAC - usprawnione zostało wykorzystanie i funkcjonowanie systemu elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jako platformy integracji usług administracji publicznej. Nowelizacja przepisów wprowadziła m.in obowiązek posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą (ESP).

Obecnie załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną jest równoważne z drogą "papierową". Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła jednolity standard ESP i dokumentacji, dzięki czemu nie ma już ryzyka, że nasze pismo nie zostanie przez taką skrzynkę przyjęte. Rzecznik MAC zaznaczył, że po uruchomieniu na ePUAP usługi centralnej „Pisma ogólnego do podmiotu publicznego” obywatele mogą skierować pisma do wszystkich instytucji publicznych posiadających konto na ePUAP, a jest ich obecnie 13.177.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby kontaktować się z administracją publiczną za pośrednictwem platformy ePUAP należy założyć tzw. profil zaufany, który jest rodzajem darmowego podpisu elektronicznego, umożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika systemu. Po założeniu konta online na ePUAP, należy taki profil potwierdzić, aby móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o informatyzacji umożliwiła poszerzenie katalogu instytucji gdzie takiego potwierdzenia można dokonać o banki oraz Pocztę Polską, gdzie od połowy grudnia 2014 r. trwa pilotażowy program potwierdzania takiego profilu. Od 2014 roku swój profil można też uwierzytelnić za pomocą SMSa.

Profil zaufany umożliwia załatwienie spraw administracyjnych przez internet nie tylko na platformie ePUAP, ale także na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Portalu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, a także platformach regionalnych i innych systemach dziedzinowych, których liczba stale się zwiększa.

Jak podał rzecznik MAC, zwiększa się nie tylko liczba możliwości i funkcjonalności e-administracji, ale też liczba obywateli, którzy za jej pośrednictwem chcą załatwiać sprawy urzędowe.

"Od początku 2014 r. do chwili obecnej wysłano ponad 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej, zastępując tradycyjną wysyłkę pocztową. Można szacować, że ilość wysłanych dokumentów w roku 2014 będzie o 50 proc. wyższa niż w roku ubiegłym (1 163 804 dokumentów ). Liczba osób posiadających kontro na ePUAP wzrosła do ponad 800 tysięcy" - poinformował Koziołek. Profil zaufany ePUAP - według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. - posiadało 336.896 użytkowników.

Rzecznik MAC podkreślił, że w 2015r. ministerstwo planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności. Planowane są m.in zmiany w szacie graficznej interfejsu użytkownika, wyszukiwaniu informacji i prezentowaniu danych z Katalogu Usług Publicznych, które mają uczynić załatwianie spraw urzędowych prostszym i bardziej przejrzystym.

"Dzięki wprowadzonym zmianom załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Nowy interfejs został uproszczony, a sposób komunikacji z urzędami będzie przypominał wysyłanie e-maili" - dodał Koziołek.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została powołana do życia ustawą z 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - uruchomiona została w 2008 r. Za pośrednictwem platformy można m.in. założyć firmę, opłacić składki, dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania itp. (PAP)

Polecamy serwis: Klienci

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

REKLAMA

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

REKLAMA