REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

EPUAP 2015/ Fot. Fotolia
EPUAP 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

MAC: w 2014 r. ponad 1,5 mln dokumentów wysłano za pośrednictwem ePUAP

W 2014 r. - poinformowało MAC - wysłano ponad 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej, a liczba osób posiadających kontro na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej wzrosła do ponad 800 tysięcy. W 2015 r. resort administracji i cyfryzacji planuje dalsze prace nad ePUAP-em.

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2014 - zaznacza rzecznik MAC Artur Koziołek - przyniósł wiele zmian w zakresie poprawy dostępności usług e-administracji publicznej dla obywateli, ich funkcjonalności i wydajności. Jedną z najważniejszych zmian, było wejście życie w maju nowelizacji ustawy o informatyzacji. Rzecznik MAC podkreślił, że była ona wymuszona rosnącym zainteresowaniem załatwianiem spraw urzędowych przez internet, co wymagało odpowiednich zmian legislacyjnych.

Zobacz również: Elektroniczna komunikacja z urzędem - nowe przepisy

Dzięki zmianom - zaznacza MAC - usprawnione zostało wykorzystanie i funkcjonowanie systemu elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jako platformy integracji usług administracji publicznej. Nowelizacja przepisów wprowadziła m.in obowiązek posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą (ESP).

REKLAMA

Obecnie załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną jest równoważne z drogą "papierową". Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła jednolity standard ESP i dokumentacji, dzięki czemu nie ma już ryzyka, że nasze pismo nie zostanie przez taką skrzynkę przyjęte. Rzecznik MAC zaznaczył, że po uruchomieniu na ePUAP usługi centralnej „Pisma ogólnego do podmiotu publicznego” obywatele mogą skierować pisma do wszystkich instytucji publicznych posiadających konto na ePUAP, a jest ich obecnie 13.177.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby kontaktować się z administracją publiczną za pośrednictwem platformy ePUAP należy założyć tzw. profil zaufany, który jest rodzajem darmowego podpisu elektronicznego, umożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie użytkownika systemu. Po założeniu konta online na ePUAP, należy taki profil potwierdzić, aby móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet.

Nowelizacja ustawy o informatyzacji umożliwiła poszerzenie katalogu instytucji gdzie takiego potwierdzenia można dokonać o banki oraz Pocztę Polską, gdzie od połowy grudnia 2014 r. trwa pilotażowy program potwierdzania takiego profilu. Od 2014 roku swój profil można też uwierzytelnić za pomocą SMSa.

Profil zaufany umożliwia załatwienie spraw administracyjnych przez internet nie tylko na platformie ePUAP, ale także na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Portalu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, a także platformach regionalnych i innych systemach dziedzinowych, których liczba stale się zwiększa.

Jak podał rzecznik MAC, zwiększa się nie tylko liczba możliwości i funkcjonalności e-administracji, ale też liczba obywateli, którzy za jej pośrednictwem chcą załatwiać sprawy urzędowe.

"Od początku 2014 r. do chwili obecnej wysłano ponad 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej, zastępując tradycyjną wysyłkę pocztową. Można szacować, że ilość wysłanych dokumentów w roku 2014 będzie o 50 proc. wyższa niż w roku ubiegłym (1 163 804 dokumentów ). Liczba osób posiadających kontro na ePUAP wzrosła do ponad 800 tysięcy" - poinformował Koziołek. Profil zaufany ePUAP - według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. - posiadało 336.896 użytkowników.

Rzecznik MAC podkreślił, że w 2015r. ministerstwo planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności. Planowane są m.in zmiany w szacie graficznej interfejsu użytkownika, wyszukiwaniu informacji i prezentowaniu danych z Katalogu Usług Publicznych, które mają uczynić załatwianie spraw urzędowych prostszym i bardziej przejrzystym.

"Dzięki wprowadzonym zmianom załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Nowy interfejs został uproszczony, a sposób komunikacji z urzędami będzie przypominał wysyłanie e-maili" - dodał Koziołek.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została powołana do życia ustawą z 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - uruchomiona została w 2008 r. Za pośrednictwem platformy można m.in. założyć firmę, opłacić składki, dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania itp. (PAP)

Polecamy serwis: Klienci

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA