| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Nowe przepisy w stołówkach szkolnych od 1 września 2016 r.

Nowe przepisy w stołówkach szkolnych od 1 września 2016 r.

Nowe przepisy, dotyczące zasad przygotowywania posiłków w stołówkach szkolnych mają obowiązywać od 1 września 2016 r. Eksperci oceniają, że zmiany mogą poprawić rentowność tych placówek.

W placówkach szkolnych drastycznie spadła sprzedaż obiadów! To skutek poprzedniej ustawy?

Z najnowszego badania instytutu badawczego ABR SESTA wynika, że po wprowadzeniu zakazu sprzedaży niezdrowych produktów w sklepikach szkolnych wiele z nich przestało funkcjonować. Jednym z głównych powodów jest brak rentowności. Uczniowie rezygnują też ze szkolnych obiadów.

Polecamy produkt: Karta Nauczyciela z komentarzem (PDF)

W przypadku 31% szkół ponadgimnazjalnych sklepiki szkolne straciły rentowność już przed wprowadzeniem ustawy. Szkoły z rentownymi sklepikami deklarują większą odległość od sklepu ogólnospożywczego, znajdującego się poza nią, niż te, w których działają nierentowne sklepiki. Posiadają one również większą liczbę uczniów, często działają na terenie zespołów szkół, zlokalizowane są przede wszystkim w miejscowościach (do 20 tys. mieszkańców) i w dużych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców). Rentowność zależy w dużej mierze również od liczby klientów. Im większa szkoła, tym większa szansa na działający sklepik. Tylko 9% niewielkich szkół podstawowych (do 100 uczniów) posiada go. Natomiast funkcjonuje on w aż 70-85% dużych szkół (ponad 350 uczniów).

Zobacz również: Drożdżówki w sklepikach szkolnych od 1 września 2016 r.

W 90% placówek szkolnych prowadzone są programy z zakresu zdrowego żywienia, w tym aż w 100% szkół podstawowych. W niemal każdej szkole podstawowej realizowane są akcje „Warzywa i owoce w szkole” oraz „Szklanka mleka”. Ale im wyższy szczebel edukacji, tym zaangażowanie w promowanie zdrowego żywienia wśród dzieci i młodzieży spada. W gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych tego typu akcje odbywają się rzadziej. Programu „Szklanka mleka” nie ma w liceach, natomiast projekt „Warzywa i owoce w szkole” funkcjonuje tylko w 12% gimnazjów i 18% szkół ponadgimnazjalnych.

Polecamy produkt: Karta Nauczyciela z komentarzem (PDF)

Programy edukacyjne z zakresu zdrowego odżywiania są prowadzone w 75% szkół podstawowych i gimnazjów oraz 54% szkół ponadgimnazjalnych. Program dotyczący walki z nadwagą i otyłością najczęściej promowany jest w gimnazjach (47%), a następnie w szkołach podstawowych (38%), ale tylko 18% szkół ponadgimnazjalnych jest nim zainteresowanych.

Uczniowie mogą korzystać ze stołówek w większości szkół, głównie w podstawowych (blisko 90%) i gimnazjach (85%), rzadziej w ponadgimnazjalnych (53%). Po wprowadzeniu nakazu ograniczenia stosowania soli w posiłkach szkolnych, w niektórych szkołach wręcz całkowicie zaprzestano używania nie tylko soli, ale i pieprzu. W konsekwencji, w co czwartej szkole nastąpiła zmiana pod względem liczby konsumowanych obiadów – w 95% szkół odnotowano spadek liczby sprzedawanych abonamentów obiadowych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »