| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Nowe przepisy w stołówkach szkolnych od 1 września 2016 r.

Nowe przepisy w stołówkach szkolnych od 1 września 2016 r.

Nowe przepisy, dotyczące zasad przygotowywania posiłków w stołówkach szkolnych mają obowiązywać od 1 września 2016 r. Eksperci oceniają, że zmiany mogą poprawić rentowność tych placówek.

W placówkach szkolnych drastycznie spadła sprzedaż obiadów! To skutek poprzedniej ustawy?

Z najnowszego badania instytutu badawczego ABR SESTA wynika, że po wprowadzeniu zakazu sprzedaży niezdrowych produktów w sklepikach szkolnych wiele z nich przestało funkcjonować. Jednym z głównych powodów jest brak rentowności. Uczniowie rezygnują też ze szkolnych obiadów.

Polecamy produkt: Karta Nauczyciela z komentarzem (PDF)

W przypadku 31% szkół ponadgimnazjalnych sklepiki szkolne straciły rentowność już przed wprowadzeniem ustawy. Szkoły z rentownymi sklepikami deklarują większą odległość od sklepu ogólnospożywczego, znajdującego się poza nią, niż te, w których działają nierentowne sklepiki. Posiadają one również większą liczbę uczniów, często działają na terenie zespołów szkół, zlokalizowane są przede wszystkim w miejscowościach (do 20 tys. mieszkańców) i w dużych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców). Rentowność zależy w dużej mierze również od liczby klientów. Im większa szkoła, tym większa szansa na działający sklepik. Tylko 9% niewielkich szkół podstawowych (do 100 uczniów) posiada go. Natomiast funkcjonuje on w aż 70-85% dużych szkół (ponad 350 uczniów).

Zobacz również: Drożdżówki w sklepikach szkolnych od 1 września 2016 r.

W 90% placówek szkolnych prowadzone są programy z zakresu zdrowego żywienia, w tym aż w 100% szkół podstawowych. W niemal każdej szkole podstawowej realizowane są akcje „Warzywa i owoce w szkole” oraz „Szklanka mleka”. Ale im wyższy szczebel edukacji, tym zaangażowanie w promowanie zdrowego żywienia wśród dzieci i młodzieży spada. W gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych tego typu akcje odbywają się rzadziej. Programu „Szklanka mleka” nie ma w liceach, natomiast projekt „Warzywa i owoce w szkole” funkcjonuje tylko w 12% gimnazjów i 18% szkół ponadgimnazjalnych.

Polecamy produkt: Karta Nauczyciela z komentarzem (PDF)

Programy edukacyjne z zakresu zdrowego odżywiania są prowadzone w 75% szkół podstawowych i gimnazjów oraz 54% szkół ponadgimnazjalnych. Program dotyczący walki z nadwagą i otyłością najczęściej promowany jest w gimnazjach (47%), a następnie w szkołach podstawowych (38%), ale tylko 18% szkół ponadgimnazjalnych jest nim zainteresowanych.

Uczniowie mogą korzystać ze stołówek w większości szkół, głównie w podstawowych (blisko 90%) i gimnazjach (85%), rzadziej w ponadgimnazjalnych (53%). Po wprowadzeniu nakazu ograniczenia stosowania soli w posiłkach szkolnych, w niektórych szkołach wręcz całkowicie zaprzestano używania nie tylko soli, ale i pieprzu. W konsekwencji, w co czwartej szkole nastąpiła zmiana pod względem liczby konsumowanych obiadów – w 95% szkół odnotowano spadek liczby sprzedawanych abonamentów obiadowych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Meritoros

Biura rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »