Kategorie

Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela - wzmacnianie kompetencji zawodowych

Szczyt dotyczący zawodu nauczyciela - wzmacnianie kompetencji zawodowych./ fot. Fotolia
Odbył się Międzynarodowy Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela. Czego wymaga praca nauczyciela? Czy po Szczycie nauczyciele polscy mogą spodziewać się kolejnych zmian?

Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska w dniach 30 i 31 marca br. wzięła udział w 7. Międzynarodowym Szczycie dotyczącym Zawodu Nauczyciela (International Summit on the Teaching Profession, ISTP) w Edynburgu.

W ramach Szczytu minister Anna Zalewska przeprowadziła szereg dwustronnych spotkań z przedstawicielami OECD, EI (Education International) oraz ministrami edukacji (m.in. Anglii, Szkocji, Niemiec, Holandii, Singapuru), podkreślając m.in.: wagę różnorodności językowej i konieczność zapewnienia nauki języka ojczystego mniejszościom narodowym.

Podczas pierwszego dnia Szczytu szefowa MEN spotkała się z holenderskim wiceministrem edukacji Sanderem Dekkerem oraz Johnem Swinney wicepremierem Szkocji i Sekretarzem Rządu ds. Edukacji i Umiejętności.

Rozmowy bilateralne z wicepremierem edukacji Szkocji dotyczyły ubiegłorocznej zapowiedzi szkockiego rządu, że jest gotowy wprowadzić język polski do szkół, obok innych języków nowożytnych. Działania w tej sprawie prowadzą lokalne organizacje reprezentujące interesy ok. 90 tys. Polaków mieszkających w Szkocji, m.in. Polish Education Committee (Polska Rada Edukacyjna) oraz Association for the Promotion of Polish Language Abroad (Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą).

Zobacz również: Oświata

Reklama

Z kolei w piątek, 31 marca br. szefowa MEN spotkała się z brytyjskim ministrem edukacji Nickiem Gibb. Rozmowa skupiła się przede wszystkim na zapewnieniu kształcenia języka ojczystego dla dziecka i młodzieży pochodzenia polskiego. Ministrowie podkreślali wagę nauczania historii i kultury kraju ojczystego w systemach edukacji, ponieważ wspólne wartości wzbogacają proces wychowawczy. Rozmawiano również o kompetencjach językowych młodzieży w zakresie efektywnego przygotowania do wyzwań nowoczesnej nauki i gospodarki. Minister Anna Zalewska podkreślała możliwość nauki w klasach dwujęzycznych w polskim systemie edukacji, które dają nieocenioną szansę rozwoju językowego i przedmiotowego.

Dodatkowo w ramach ISTP 2017 Szefowa MEN spotkała się z ministrem Marco Tullnerem z kraju związkowego Saksonia-Anhalt oraz z Udo Michallikiem, Sekretarzem Generalnym Konferencji Ministrów Edukacji Krajów Związkowych RFN. Głównym tematem rozmów była kwestia promocji polsko-niemieckiego podręcznika do historii, wymiana młodzieży oraz kształcenie zawodowe. Zagadnienia te będą podejmowane podczas kolejnego spotkania z ministrami RFN, zaplanowanego w Warszawie.

W trakcie Szczytu ministrowie, związki zawodowe oraz specjaliści dyskutowali o profesjonalizmie w zawodzie nauczyciela. Wszyscy byli zgodni, że praca nauczyciela wymaga systematycznego i ciągłego doskonalenia się, aby sprostać wyzwaniom zmieniającego się świata.

Reklama

Uczestnicy Szczytu mieli możliwość wymiany opinii i doświadczeń w zakresie wprowadzania zmian w systemie edukacji, w tym w kwestii kształcenia i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli. Podczas dyskusji szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia związane z doskonaleniem zawodowym, a także wykorzystywaniem nowych technologii. Wymiana poglądów z uczestnikami konferencji oraz zapoznanie się z wynikami międzynarodowych badań pozwolą na określenie kolejnych priorytetów oświatowych.

Podczas szczytu, na forum międzynarodowym, minister edukacji rozmawiała m.in. o współpracy na rzecz wzmacniania kompetencji nauczycieli, zwiększania równości szans edukacyjnych oraz podnoszenia poziomu szkół. Poinformowała również uczestników o dotychczasowych działaniach podejmowanych przez MEN na rzecz wspierania nauczycieli. Minister Anna Zalewska podkreśliła, że pod koniec listopada 2016 r. powołany został Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. W skład Zespołu wchodzą – obok reprezentatywnych związków zawodowych zrzeszających nauczycieli – również organizacje jednostek samorządu terytorialnego oraz przedstawiciele ministerstw prowadzących szkoły i placówki oświatowe.

– W ramach prac Zespołu rozmawiamy ze związkami zawodowymi między innymi na temat nowych rozwiązań dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, ich czasu pracy i wynagrodzeń – powiedziała szefowa MEN. – Kluczowe jest doskonalenie zawodowe nauczycieli, wzmocnienie roli doradców zawodowych. To jeden z priorytetów. Pod koniec czerwca przedstawię również projekt krajowego programu doskonalenia zawodowego – dodała.

Międzynarodowy Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela (International Summit on the Teaching Profession/ ISTP 2017) w Edynburgu zakończył się przedstawieniem przez uczestników krajowych priorytetów na rok 2017/2018. Wspólnie z przedstawicielami związków zawodowych: Forum Związków Zawodowych i NSZZ „Solidarność” opracowano główne zagadnienia związane z edukacją w Polsce:

  • Ustanowienie krajowego systemu rozwoju zawodowego nauczycieli we współpracy między ministrami, władzami lokalnymi, szkołami, partnerami społecznymi, uniwersytetami.
  • Inwestycje w małe szkoły, które staną się centrami edukacyjnymi dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Wprowadzenie profesjonalnego systemu doradztwa metodycznego i zawodowego we współpracy z partnerami dialogu społecznego.

Organizatorem dwudniowego szczytu był rząd Zjednoczonego Królestwa, rząd Szkocji, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Education International (EI) – ogólnoświatowa organizacja zrzeszająca związki zawodowe pracowników sektora edukacji i nauki.

Ideą przewodnią spotkań „na szczycie” jest stworzenie płaszczyzny debaty ministrów edukacji oraz przedstawicieli nauczycielskich związków zawodowych na temat zawodu nauczyciela. Delegacje krajowe składają się z ministra edukacji danego kraju oraz przedstawicieli reprezentatywnych związków zawodowych.

Pierwszy Szczyt odbył się z inicjatywy Stanów Zjednoczonych w Nowym Jorku w 2011 roku. Kolejne spotkania miały miejsce w Nowym Jorku (2012), Amsterdamie (2013), Wellington (2014), Banff w Kanadzie (2015) i Berlinie (2016). Kolejny Szczyt w 2018 r. zaplanowano w Lizbonie.

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Unijny Certyfikat COVID - jak pobrać na telefon?

    Unijny Certyfikat COVID - tzw. paszport covidowy (szczepionkowy) od dziś jest już dostępny w aplikacji mObywatel i można go pobrać na telefon komórkowy. Jak pobrać paszport covidowy?

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dla samorządów

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Rusza nowy rządowy program, który zapewni pieniądze na inwestycje dla samorządów. Na co i na jakich zasadach będzie można otrzymać dofinansowanie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach? Czy mogą być one prowadzone w formie zdalnej? Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające? Jak poinformować o nich rodziców? Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających? Ministerstwo Edukacji i Nauki odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące dodatkowych lekcji po powrocie do szkół.

    Zmiany w programie Aktywna tablica 2020-2024

    Aktywna tablica 2020-2024 - zmiany. Proponowane nowe rozwiązania dotyczą m.in. wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu, który będzie można zakupić w ramach programu i rozszerzenia na kolejne lata (2021-2024) możliwości zakupu laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu. Trwają konsultacje społeczne, opinie można przesyłać do 9 lipca 2021 r.

    Do kiedy Spis Powszechny?

    Spis Powszechny – do kiedy trwa? Do kiedy można się spisać przez Internet? Czy każdy domownik musi się spisać osobno? Jakie kary grożą za brak udziału w spisie ludności i mieszkań w 2021 roku?

    Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

    Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach.

    Czyste Powietrze - zmiany w programie, koniec dotacji na piece węglowe

    Czyste Powietrze - co się zmieni w programie? Do kiedy można jeszcze uzyskać dotację na piece węglowe?

    Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

    Pakiet psychologiczny. Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021. Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? W raporcie zbadano, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy.

    Domowa Opieka Medyczna - Pulsoksymetr i PulsoCare

    Domowa Opieka Medyczna to program mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów. Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła. W jakim terminie gmina powinna wprowadzić dane do ewidencji? Ile czasu ma urzędnik na wprowadzenie danych z deklaracji do systemu? Czy każdy pracownik urzędu może wprowadzać dane do CEEB? Czy przewidziano finansowanie dla gmin?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, deklaracja

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, jak złożyć deklarację źródeł ciepła? Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowym obowiązku, który będzie spoczywał na właścicielach i zarządcach budynków.

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r. Minister zdrowia podpisał rozporządzenie zapowiedziane w programie Polski Ład. Z jakich badań będzie można skorzystać?

    Polski Ład: nowe miejsca pracy i infrastruktura mają rozwiązać problemy gmin

    Polski Ład to całościowe spojrzenie na problemy powiatów i gmin w całej Polsce. W ramach Polskiego Ładu budowane będą m.in. obiekty sportowe oraz infrastruktura drogowa, energetyczna, internetowa, kolejowa, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego i poprawią jakość życia - mówił premier Mateusz Morawiecki.

    Konrad Fijołek prezydentem Rzeszowa - wyniki wyborów

    Konrad Fijołek nowym prezydentem Rzeszowa - znamy już oficjalne wyniki wyborów. Kandydat popierany przez opozycję: PO, Lewicę, PSL i Ruch Polska 2050 wygrał w pierwszej turze. Ile głosów zdobyli poszczególni kandydaci?

    Kurator oświaty - jakie ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Kurator oświaty. Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje rozwiązania wzmacniające rolę kuratora oświaty. Jakie kurator ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Lektury w szkole podstawowej – proponowane zmiany

    Lektury w szkole podstawowej – zmiany. Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycję zmian w liście lektur szkolnych. Jakie książki zostaną usunięte z wykazu a jakie dodane?

    Lista lektur w liceum i technikum – proponowane zmiany

    Lektury w liceum i technikum – jakie zmiany proponuje Ministerstwo Edukacji i Nauki? Skreślone z wykazu lektur mają być m.in. wiersze Marcina Świetlickiego oraz „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego. Zamiast tego uczniowie mają czytać m.in. dzieła filozoficzne i egzystencjalne Jana Pawła II.

    Dopłaty z gmin za odpady, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody

    Dopłaty z gmin, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody - szykują się spore zmiany w gospodarce odpadami. Co zawiera rządowy projekt zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?