REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela - wzmacnianie kompetencji zawodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Szczyt dotyczący zawodu nauczyciela - wzmacnianie kompetencji zawodowych./ fot. Fotolia
Szczyt dotyczący zawodu nauczyciela - wzmacnianie kompetencji zawodowych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odbył się Międzynarodowy Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela. Czego wymaga praca nauczyciela? Czy po Szczycie nauczyciele polscy mogą spodziewać się kolejnych zmian?

Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska w dniach 30 i 31 marca br. wzięła udział w 7. Międzynarodowym Szczycie dotyczącym Zawodu Nauczyciela (International Summit on the Teaching Profession, ISTP) w Edynburgu.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach Szczytu minister Anna Zalewska przeprowadziła szereg dwustronnych spotkań z przedstawicielami OECD, EI (Education International) oraz ministrami edukacji (m.in. Anglii, Szkocji, Niemiec, Holandii, Singapuru), podkreślając m.in.: wagę różnorodności językowej i konieczność zapewnienia nauki języka ojczystego mniejszościom narodowym.

Podczas pierwszego dnia Szczytu szefowa MEN spotkała się z holenderskim wiceministrem edukacji Sanderem Dekkerem oraz Johnem Swinney wicepremierem Szkocji i Sekretarzem Rządu ds. Edukacji i Umiejętności.

Rozmowy bilateralne z wicepremierem edukacji Szkocji dotyczyły ubiegłorocznej zapowiedzi szkockiego rządu, że jest gotowy wprowadzić język polski do szkół, obok innych języków nowożytnych. Działania w tej sprawie prowadzą lokalne organizacje reprezentujące interesy ok. 90 tys. Polaków mieszkających w Szkocji, m.in. Polish Education Committee (Polska Rada Edukacyjna) oraz Association for the Promotion of Polish Language Abroad (Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą).

REKLAMA

Zobacz również: Oświata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w piątek, 31 marca br. szefowa MEN spotkała się z brytyjskim ministrem edukacji Nickiem Gibb. Rozmowa skupiła się przede wszystkim na zapewnieniu kształcenia języka ojczystego dla dziecka i młodzieży pochodzenia polskiego. Ministrowie podkreślali wagę nauczania historii i kultury kraju ojczystego w systemach edukacji, ponieważ wspólne wartości wzbogacają proces wychowawczy. Rozmawiano również o kompetencjach językowych młodzieży w zakresie efektywnego przygotowania do wyzwań nowoczesnej nauki i gospodarki. Minister Anna Zalewska podkreślała możliwość nauki w klasach dwujęzycznych w polskim systemie edukacji, które dają nieocenioną szansę rozwoju językowego i przedmiotowego.

Dodatkowo w ramach ISTP 2017 Szefowa MEN spotkała się z ministrem Marco Tullnerem z kraju związkowego Saksonia-Anhalt oraz z Udo Michallikiem, Sekretarzem Generalnym Konferencji Ministrów Edukacji Krajów Związkowych RFN. Głównym tematem rozmów była kwestia promocji polsko-niemieckiego podręcznika do historii, wymiana młodzieży oraz kształcenie zawodowe. Zagadnienia te będą podejmowane podczas kolejnego spotkania z ministrami RFN, zaplanowanego w Warszawie.

W trakcie Szczytu ministrowie, związki zawodowe oraz specjaliści dyskutowali o profesjonalizmie w zawodzie nauczyciela. Wszyscy byli zgodni, że praca nauczyciela wymaga systematycznego i ciągłego doskonalenia się, aby sprostać wyzwaniom zmieniającego się świata.

Uczestnicy Szczytu mieli możliwość wymiany opinii i doświadczeń w zakresie wprowadzania zmian w systemie edukacji, w tym w kwestii kształcenia i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli. Podczas dyskusji szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia związane z doskonaleniem zawodowym, a także wykorzystywaniem nowych technologii. Wymiana poglądów z uczestnikami konferencji oraz zapoznanie się z wynikami międzynarodowych badań pozwolą na określenie kolejnych priorytetów oświatowych.

Podczas szczytu, na forum międzynarodowym, minister edukacji rozmawiała m.in. o współpracy na rzecz wzmacniania kompetencji nauczycieli, zwiększania równości szans edukacyjnych oraz podnoszenia poziomu szkół. Poinformowała również uczestników o dotychczasowych działaniach podejmowanych przez MEN na rzecz wspierania nauczycieli. Minister Anna Zalewska podkreśliła, że pod koniec listopada 2016 r. powołany został Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. W skład Zespołu wchodzą – obok reprezentatywnych związków zawodowych zrzeszających nauczycieli – również organizacje jednostek samorządu terytorialnego oraz przedstawiciele ministerstw prowadzących szkoły i placówki oświatowe.

– W ramach prac Zespołu rozmawiamy ze związkami zawodowymi między innymi na temat nowych rozwiązań dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, ich czasu pracy i wynagrodzeń – powiedziała szefowa MEN. – Kluczowe jest doskonalenie zawodowe nauczycieli, wzmocnienie roli doradców zawodowych. To jeden z priorytetów. Pod koniec czerwca przedstawię również projekt krajowego programu doskonalenia zawodowego – dodała.

Międzynarodowy Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela (International Summit on the Teaching Profession/ ISTP 2017) w Edynburgu zakończył się przedstawieniem przez uczestników krajowych priorytetów na rok 2017/2018. Wspólnie z przedstawicielami związków zawodowych: Forum Związków Zawodowych i NSZZ „Solidarność” opracowano główne zagadnienia związane z edukacją w Polsce:

  • Ustanowienie krajowego systemu rozwoju zawodowego nauczycieli we współpracy między ministrami, władzami lokalnymi, szkołami, partnerami społecznymi, uniwersytetami.
  • Inwestycje w małe szkoły, które staną się centrami edukacyjnymi dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Wprowadzenie profesjonalnego systemu doradztwa metodycznego i zawodowego we współpracy z partnerami dialogu społecznego.

Organizatorem dwudniowego szczytu był rząd Zjednoczonego Królestwa, rząd Szkocji, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Education International (EI) – ogólnoświatowa organizacja zrzeszająca związki zawodowe pracowników sektora edukacji i nauki.

Ideą przewodnią spotkań „na szczycie” jest stworzenie płaszczyzny debaty ministrów edukacji oraz przedstawicieli nauczycielskich związków zawodowych na temat zawodu nauczyciela. Delegacje krajowe składają się z ministra edukacji danego kraju oraz przedstawicieli reprezentatywnych związków zawodowych.

Pierwszy Szczyt odbył się z inicjatywy Stanów Zjednoczonych w Nowym Jorku w 2011 roku. Kolejne spotkania miały miejsce w Nowym Jorku (2012), Amsterdamie (2013), Wellington (2014), Banff w Kanadzie (2015) i Berlinie (2016). Kolejny Szczyt w 2018 r. zaplanowano w Lizbonie.

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA