REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej

Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej./ fot. Fotolia
Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po powrocie z krajowej podróży służbowej pracownik przedłożył do rozliczenia jej kosztów fakturę za nocleg. Widniała w niej tylko cena za usługi noclegowe i była wyższa od przysługującego limitu (650 zł).

Pracownik odmówił wskazania okoliczności uzasadniających poniesienie wydatków za nocleg w kwocie przekraczającej limit. Jednakże oświadczył, że ta usługa hotelowa obejmowała nocleg ze śniadaniem i wystąpił do hotelu o korektę faktury w celu odrębnego zafakturowania śniadania. W rezultacie hotel do pierwotnej faktury wystawił korektę zerującą usługę oraz wystawił dwie nowe faktury. Obie o treści "usługi noclegowe", z tym że jedna opiewała na kwotę 585 zł, a druga na kwotę 65 zł, i ta druga miała dopisek w prawym górnym rogu przy dacie pobytu i nazwisku pracownika "opłata za śniadanie". Jesteśmy jednostką budżetową i możemy rozliczać wydatki wyłącznie w granicach limitów określonych w rozporządzeniu MPiPS z 29 stycznia 2013 r. Służby księgowe naliczyły dietę dla pracownika pomniejszoną z tytułu śniadania o 25% w kwocie 22,50 zł oraz z powodu braku oświadczenia uzasadniającego potrzebę poniesienia kosztów noclegu powyżej limitu, zwrócono pracownikowi kwotę do jego wysokości, tj. 600 zł. Naszym zdaniem, nie ma tu znaczenia czy faktura z hotelu w swojej podstawowej usłudze zawiera cenę śniadania, czy jest to pozycja wyodrębniona na fakturze, czy też hotel na tę okoliczność wystawia odrębną fakturę. Czy nasz sposób postępowania jest prawidłowy?

REKLAMA

REKLAMA

Istnienie w obrocie prawnych dwóch faktur opisujących tę samą czynność gospodarczą jest nieprawidłowe.

Sposób rozliczania podróży służbowych pracowników w jednostkach sektora finansów publicznych regulowany jest zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie w sprawie podróży służbowych), zgodnie z którym pracodawca jest zobowiązany pokryć koszty podróży służbowych pracownika w momencie delegowania pracownika poza jego stałe miejsce pracy.

W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podróży służbowych za nocleg podczas podróży krajowej w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety. Stawka diety została określona w § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podróży służbowych. Uregulowanie ma na celu wykluczenie możliwości generowania nadmiernych kosztów podróży służbowych przez pracowników.

REKLAMA

Na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia należy domniemać, że korzystał on z klasycznej usługi hotelowej w postaci noclegu ze śniadaniem. Faktyczna operacja gospodarcza nie dotyczyła natomiast usługi noclegu i odrębnej usługi gastronomicznej z obsługą kelnerską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy mieć na uwadze art. 22 ust 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, w myśl którego dowody księgowe uznaje się za rzetelne, jeżeli zgodnie ze stanem rzeczywistym dokumentują przebieg operacji gospodarczej, są kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej

W artykule znajduje się schemat ewidencji księgowej poniesionych przez pracownika wydatków związanych z podróżą służbową.

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA