REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej./ fot. Fotolia
Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po powrocie z krajowej podróży służbowej pracownik przedłożył do rozliczenia jej kosztów fakturę za nocleg. Widniała w niej tylko cena za usługi noclegowe i była wyższa od przysługującego limitu (650 zł).

Pracownik odmówił wskazania okoliczności uzasadniających poniesienie wydatków za nocleg w kwocie przekraczającej limit. Jednakże oświadczył, że ta usługa hotelowa obejmowała nocleg ze śniadaniem i wystąpił do hotelu o korektę faktury w celu odrębnego zafakturowania śniadania. W rezultacie hotel do pierwotnej faktury wystawił korektę zerującą usługę oraz wystawił dwie nowe faktury. Obie o treści "usługi noclegowe", z tym że jedna opiewała na kwotę 585 zł, a druga na kwotę 65 zł, i ta druga miała dopisek w prawym górnym rogu przy dacie pobytu i nazwisku pracownika "opłata za śniadanie". Jesteśmy jednostką budżetową i możemy rozliczać wydatki wyłącznie w granicach limitów określonych w rozporządzeniu MPiPS z 29 stycznia 2013 r. Służby księgowe naliczyły dietę dla pracownika pomniejszoną z tytułu śniadania o 25% w kwocie 22,50 zł oraz z powodu braku oświadczenia uzasadniającego potrzebę poniesienia kosztów noclegu powyżej limitu, zwrócono pracownikowi kwotę do jego wysokości, tj. 600 zł. Naszym zdaniem, nie ma tu znaczenia czy faktura z hotelu w swojej podstawowej usłudze zawiera cenę śniadania, czy jest to pozycja wyodrębniona na fakturze, czy też hotel na tę okoliczność wystawia odrębną fakturę. Czy nasz sposób postępowania jest prawidłowy?

REKLAMA

REKLAMA

Istnienie w obrocie prawnych dwóch faktur opisujących tę samą czynność gospodarczą jest nieprawidłowe.

Sposób rozliczania podróży służbowych pracowników w jednostkach sektora finansów publicznych regulowany jest zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie w sprawie podróży służbowych), zgodnie z którym pracodawca jest zobowiązany pokryć koszty podróży służbowych pracownika w momencie delegowania pracownika poza jego stałe miejsce pracy.

W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podróży służbowych za nocleg podczas podróży krajowej w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety. Stawka diety została określona w § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podróży służbowych. Uregulowanie ma na celu wykluczenie możliwości generowania nadmiernych kosztów podróży służbowych przez pracowników.

REKLAMA

Na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia należy domniemać, że korzystał on z klasycznej usługi hotelowej w postaci noclegu ze śniadaniem. Faktyczna operacja gospodarcza nie dotyczyła natomiast usługi noclegu i odrębnej usługi gastronomicznej z obsługą kelnerską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy mieć na uwadze art. 22 ust 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, w myśl którego dowody księgowe uznaje się za rzetelne, jeżeli zgodnie ze stanem rzeczywistym dokumentują przebieg operacji gospodarczej, są kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Ewidencja księgowa usługi noclegowej wraz ze śniadaniem w podróży służbowej

W artykule znajduje się schemat ewidencji księgowej poniesionych przez pracownika wydatków związanych z podróżą służbową.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA