REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy dla sygnalistów w gminach - badania, problemy

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Systemy dla sygnalistów w gminach - badania, problemy
Systemy dla sygnalistów w gminach - badania, problemy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakimi kanałami pracownicy urzędu mogą zgłaszać nieprawidłowości według deklaracji gmin? Czy ankietowane gminy dopuszczają możliwość anonimowego zgłaszania nieprawidłowości?

Compliance - Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce (cz.3)

W dniu 14 kwietnia 2021 r. został opublikowany raport z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”, opracowany na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o. W niniejszym artykule chciałbym kontynuować informowanie Państwa o tym, czego dowiadujemy się z raportu. 

REKLAMA

REKLAMA

Jakimi kanałami pracownicy urzędu mogą zgłaszać nieprawidłowości według deklaracji gmin?

W 98% gmin, które odesłały ankietę (tj. 1724) zadeklarowało, że pracownicy mogą bezpośrednio zgłaszać nieprawidłowości.

W 1057 gminach można zgłaszać nieprawidłowości pocztą elektroniczną.

W 898 gminach można zgłaszać nieprawidłowości telefonicznie

REKLAMA

W 882 gminach można zgłaszać nieprawidłowości korespondencyjnie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 213 gminach można zgłaszać nieprawidłowości poprzez dedykowany system informatyczny. To by znaczyło, że 12% ma już dedykowany system informatyczny do przyjmowania zgłoszeń. Z jednej strony to bardzo mało, z drugiej strony myślałem, że jest gorzej.

W 122 gminach można zgłaszać nieprawidłowości poprzez skrzynkę wrzutową. 

Jak podają autorzy badania, we wszystkich gminach występują przynajmniej dwa kanały zgłaszania nieprawidłowości lub nadużyć.

Czy ankietowane gminy dopuszczają możliwość anonimowego zgłaszania nieprawidłowości?

53% gmin (931) zadeklarowało, że dopuszcza anonimowe zgłoszenia.

20 % gmin (352) zadeklarowało, że nie dopuszcza anonimowe zgłoszenia.

27 % gmin (476) nie potrafiło odpowiedzieć jednoznacznie.

Przyjmowanie anonimowych zgłoszeń ma plusy i minusy, ale osobiście zalecam ich dopuszczenie.

W jaki sposób gminy chronią sygnalistów przed ewentualnymi represjami?

Odpowiedzi gmin wyglądały tak:

1) 195 gmin – dotychczas nie było zgłoszeń o nieprawidłowościach,

2) 24 gminy – brak wypracowanych procedur/regulacji w tym zakresie,

3) 20 gmin – przyjmowanie anonimowych zgłoszeń,

4) 17 gmin – dane sygnalisty są znane tylko osobie przyjmującej zgłoszenie,

5) 16 gmin – bezpieczeństwo zapewnia kierownik jednostki,

6) 16 gmin – zgodnie z RODO (swoją drogą ciekawie co mieli na myśli),

7) 11 gmin – poprzez zachowanie tajemnicy służbowej,

8) 2 gminy – o ochronie decyduje kierownik jednostki.

Powiem szczerze, nie dziwi mnie to, ale bardzo martwi, że sygnaliści nie mają co do zasady realnej i skutecznej ochrony przed represjami. 

Przyjmowanie zgłoszeń, prowadzenie postępowań wyjaśniających i działań następczych jest ważne, ale nie można zapominać o ochronie sygnalistów przez represjami. A to będzie według mnie jeden z najsłabszych punktów w systemach dla Sygnalistów.

Kiedy gminy powinny wdrożyć systemy dla sygnalistów?

Do 17 grudnia br. zostało 7,5 miesiąca. Gminy jak najszybciej powinny rozpocząć prace nad wdrożeniem systemów dla sygnalistów. Pierwszy krok to pozyskanie pomocy ekspertów – praktyków, którzy pomogę zrealizować ten proces. Tak jak jednak pisałem w wielu przypadkach trzeba zacząć od szkolenia dla najwyższego kierownictwa – wójta, burmistrza, Prezydenta, starosty, marszałka województwa, po to by projekt otrzymał zielone światło oraz odpowiednie zasoby i wsparcie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA