Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań (cz.2)

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań
Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań
Systemy dla sygnalistów - gminy. Jakie wnioski płyną z raportu z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”? Kto odpowiada za skuteczność systemów dla sygnalistów w gminach?

W dniu 14 kwietnia br. został opublikowany raport z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”, opracowany na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o. W poprzednim artykule omówiłem jaki jest stan wiedzy gmin o dyrektywie o sygnalistach i dlaczego jeszcze nie wdrażają systemów do przyjmowania zgłoszeń.

Wdrożenie elementów systemów dla sygnalistów przez gminy

Tylko 12 gmin wdrożyło 6 lub 7 elementów systemów dla sygnalistów (czyli 2%), ale 542 gmin zadeklarowało, że zgłosiło co najmniej 1 element systemu.

474 gminy zadeklarowało, że zapewnia przetwarzanie danych osobowych zgodnie z RODO.

210 gmin przyjmuje zgłoszenia o naruszeniach na piśmie lub ustnie.

54 gmin prowadzi rejestry zgłoszeń.

W 44 gminach zgłoszenia przyjmuje bezstronna osoba lub komórka do obsługi zgłoszeń.

38 gmin wdrożyło bezpieczne kanały przyjmowania zgłoszeń.

29 gmin wysyła informację zwrotną o przyjęciu zgłoszenia.

28 gmin wysyła informację zwrotną o rozstrzygnięciu zgłoszenia.

28 gmin opublikowało zrozumiałe i łatwo dostępne zasady dokonywania zgłoszeń

27 gmin posiada wewnętrzne procedury przyjmowania zgłoszeń.

Kto odpowiada za skuteczność systemów dla sygnalistów w gminach?

W gminach, w których wdrożono lub rozpoczęto wdrażać systemy dla sygnalistów za skuteczność systemów odpowiada według badań:

  1. w 191 przypadkach kierownik jednostki
  2. w 141 przypadkach sekretarz
  3. w 17 przypadkach inna osoba, zastępca kierownik jednostki, inspektor ochrony danych osobowych, wyznaczony pracownik, dedykowana komórka lub podmiot zewnętrzny.

Co ciekawe tylko w 20 gminach, w których wdrożono system dla sygnalistów, dokonuje się okresowej oceny jego skuteczności.

Dlaczego w tych nielicznych gminach wdrożono system dla sygnalistów lub jego elementy?

Z badania wynika, że:

  1. w 53 gminach wdrożono w związku dyrektywą o sygnalistach,
  2. w 15 gminach w związku z zaleceniami instytucji publicznej,
  3. w 45 gminach ponieważ jest to najskuteczniejszy system zgłaszania nieprawidłowości
  4. w 15 gminach bo jest to element kontroli zarządczej

Podawano w ankietach również następujące powody:

  1. ze względu na inne przepisy, np. RODO,
  2. w związku z obowiązkiem wynikającym z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu,
  3. Ponieważ to dobry projekt, który może przyczynić się do lepszego funkcjonowania organizacji,
  4. w związku z wprowadzeniem systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015.

Komu pracownicy urzędów zgłaszają nieprawidłowości?

W 1604 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do kierownika jednostki i robią to w 1313 przypadkach.

W 1479 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do bezpośredniego przełożonego i robią to w 1291 przypadkach.

W 442 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości bezpośrednio organom ścigania i robią to w 30 przypadkach.

W 251 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości audytorowi wewnętrznemu i robią to w 61 przypadkach.

W 123 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do wyznaczonej w urzędzie osobie lub komórce i robią to w 74 przypadkach.

W 34 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do podmiotu zewnętrznego i robią to w 9 przypadkach.

W 21 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do sekretarza jednostki i robią to w 19 przypadkach.

W kolejnych artykułach postaram się szerzej omówić przedmiotowy raport, między innymi w zakresie kanałów przyjmowania zgłoszeń, możliwości anonimowego zgłoszenia itd. oraz swoje wnioski i spostrzeżenia.

Przypominam, że na wdrożenie systemów dla sygnalistów zostało już mniej niż 8 miesięcy.

Poszerzaj swoją wiedzę z naszym programem >>
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    30 lis 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dotacja oświatowa na 2,5-letniego przedszkolaka
    Czy dotacja oświatowa obejmuje 2,5-letniego przedszkolaka? Czy gmina przekazuje całą dotację, gdy dziecko zostaje przyjęte do przedszkola w trakcie miesiąca?
    Czy Omikron rozprzestrzenia się szybciej?
    Czy Omikron rozprzestrzenia się szybciej?
    COVID: Szczepienie najmłodszych dzieci w Polsce
    Szczepienie najmłodszych dzieci w Polsce szansą na uniknięcie zmory kwarantanny.
    Nabór wniosków „Dobry Start” do 30 listopada 2021 r.
    Tylko do końca listopada można składać wnioski o wypłatę szkolnej wyprawki w ramach programu "Dobry Start".
    Zakaz sprzedaży aut spalinowych w 2035 r.
    Wprowadzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych w 2035 r. wymaga natychmiastowych działań prawnych.
    Jak zmieniło się życie w strefie stanu wyjątkowego? [PODCAST]
    Stan wyjątkowy. Działania pomocowe na rzecz uchodźców, mieszkańcy Podlasia podejmują już od września 2021. O tym, jakie są motywacje pomagających, ile ich to naprawdę kosztuje i jak zmieniła się codzienność w strefie stanu wyjątkowego w rozmowie z Martą Zdanowską (Infor.pl) opowiada Joanna Łapińska z Białowiejskiej Akcji Humanitarnej. Zapraszamy do wysłuchania najnowszego odcinka podcastu "DGPtalk: Z pierwszej strony".
    Whistleblowing – rejestr zgłoszeń
    Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym.
    Co buduje odporność na SARS-CoV-2
    Sprawdź co buduje odporność na SARS-CoV-2.
    Czy będzie kara dla pracodawcy za przymuszanie do szczepień
    Pracodawca nie zostanie ukarany za przymuszanie pracowników do szczepień.
    Program modernizacji służb mundurowych 2022-2025
    Projekt ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji przyjęty przez Radę Ministrów.
    Zwalczanie dopingu w sporcie - zmiany
    Ustawa o zwalczaniu dopingu w sporcie. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie, przedłożony przez ministra sportu i turystyki.
    Spółdzielcy chcą modyfikacji naliczania opłat za śmieci
    Spółdzielcy chcą modyfikacji naliczania opłat za śmieci. Nowa metoda powiązana jest z metrażem mieszkania.
    Coraz więcej młodych pacjentów z COVID-19
    Rośnie liczba młodych pacjentów, a także dzieci z potwierdzonym zakażeniem koronawirusem, a przebieg jest coraz cięższy.
    Szczepienia czy restrykcje - co lepiej chroni przed zakażeniem COVID-19
    Szczepienia lepiej chronią przed zakażeniem COVID-19 niż restrykcje.
    COVID-19: Trzecia dawka szczepionki wcześniej niż po pół roku
    Trzecia dawka szczepionki - kiedy, gdzie i dla kogo?
    Whistleblowing – regulamin przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych
    Whistleblowing - regulamin. Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Pojawił się projekt ustawy. Coraz częściej pojawiają się zapytania ofertowe dotyczące regulaminu zgłoszeń wewnętrznych.
    Wyniki rekrutacji na studia w roku akademickim 2021/2022
    Wyniki rekrutacji na studia w roku akademickim 2021/2022 w uczelniach nadzorowanych przez Ministra Edukacji i Nauki.
    „Laboratoria Przyszłości” – termin składania wniosków przedłużony
    „Laboratoria Przyszłości” – termin składania wniosków przedłużony do 30 listopada!
    Wzmocnienie roli kuratora oświaty – projekt
    Wzmocnienie roli kuratora oświaty – projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów.
    Umowa o pracę to informacja publiczna
    Umowa o pracę - informacja publiczna. Treść umowy o pracę osoby pełniącej funkcję publiczną stanowi informację publiczną. Z takiej umowy mogą wynikać kwestie dotyczące dysponowania majątkiem publicznym oraz zasady działania danej jednostki, a te podlegają upublicznieniu. Nie oznacza to jednak wyłączenia ochrony prywatności. Organ zobowiązany jest do ustalenia, czy informacja nie narusza godności i intymności osoby, której dotyczy. Takie stanowisko wynika z orzeczenia NSA.
    Rekrutacja pracownika samorządowego
    Rekrutacja pracownika samorządowego stanowi spore wyzwanie dla współczesnych samorządów z uwagi na dużą konkurencję podmiotów prywatnych. Konkurencja na rynku pracy nie jest jednak jedynym problemem w procesie rekrutacji. Ciągle aktualna jest kwestia prawidłowości stosowania obowiązujących przepisów warunkujących proces zatrudnienia w jednostkach samorządowych.
    Budżet samorządu 2022 - planowanie krok po kroku
    Budżet samorządu 2022. W samorządach trwają prace nad projektem przyszłorocznych budżetów. Jak prawidłowo procedować budżet na 2022 rok, który będzie uwzględniał wskazówki resortu finansów oraz wszelkie zmiany w przepisach mające wpływ na kształtowanie budżetu w jednostkach sektora finansów publicznych - przedstawiamy krok po kroku.
    Sejm przyjął poprawki Senatu do noweli Prawo o ruchu drogowym
    Sejm wprowadził poprawki do Prawa o ruchu drogowym, w tym zmianę zwiększającą limit na wsparcie budowy obwodnic miast w ciągach dróg wojewódzkich.
    Sejm przyjął część poprawek do noweli przepisów o opiece zdrowotnej po brexicie
    Sejm opowiedział się za częścią poprawek Senatu do noweli ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, zakładającej m.in. możliwość korzystania z nich w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na podobnych zasadach, jak przed wyjściem tych krajów z UE.
    Wnioski dla Rudy Śląskiej z oceny wykonania Gminnego Programu Rewitalizacji
    Rozwój systemu komunikacji oraz sieci funkcjonalnych połączeń w mieście, rozwijanie miejsc spotkań mieszkańców czy działania na rzecz zatrzymania młodych ludzi – to wnioski z ewaluacji Gminnego Programu Rewitalizacji obowiązującego w Rudzie Śląskiej od 2018 r.