REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań (cz.2)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań
Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań

REKLAMA

REKLAMA

Systemy dla sygnalistów - gminy. Jakie wnioski płyną z raportu z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”? Kto odpowiada za skuteczność systemów dla sygnalistów w gminach?

W dniu 14 kwietnia br. został opublikowany raport z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”, opracowany na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o. W poprzednim artykule omówiłem jaki jest stan wiedzy gmin o dyrektywie o sygnalistach i dlaczego jeszcze nie wdrażają systemów do przyjmowania zgłoszeń.

REKLAMA

Wdrożenie elementów systemów dla sygnalistów przez gminy

Tylko 12 gmin wdrożyło 6 lub 7 elementów systemów dla sygnalistów (czyli 2%), ale 542 gmin zadeklarowało, że zgłosiło co najmniej 1 element systemu.

474 gminy zadeklarowało, że zapewnia przetwarzanie danych osobowych zgodnie z RODO.

210 gmin przyjmuje zgłoszenia o naruszeniach na piśmie lub ustnie.

54 gmin prowadzi rejestry zgłoszeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 44 gminach zgłoszenia przyjmuje bezstronna osoba lub komórka do obsługi zgłoszeń.

38 gmin wdrożyło bezpieczne kanały przyjmowania zgłoszeń.

29 gmin wysyła informację zwrotną o przyjęciu zgłoszenia.

28 gmin wysyła informację zwrotną o rozstrzygnięciu zgłoszenia.

28 gmin opublikowało zrozumiałe i łatwo dostępne zasady dokonywania zgłoszeń

27 gmin posiada wewnętrzne procedury przyjmowania zgłoszeń.

Kto odpowiada za skuteczność systemów dla sygnalistów w gminach?

W gminach, w których wdrożono lub rozpoczęto wdrażać systemy dla sygnalistów za skuteczność systemów odpowiada według badań:

  1. w 191 przypadkach kierownik jednostki
  2. w 141 przypadkach sekretarz
  3. w 17 przypadkach inna osoba, zastępca kierownik jednostki, inspektor ochrony danych osobowych, wyznaczony pracownik, dedykowana komórka lub podmiot zewnętrzny.

Co ciekawe tylko w 20 gminach, w których wdrożono system dla sygnalistów, dokonuje się okresowej oceny jego skuteczności.

Dlaczego w tych nielicznych gminach wdrożono system dla sygnalistów lub jego elementy?

Z badania wynika, że:

  1. w 53 gminach wdrożono w związku dyrektywą o sygnalistach,
  2. w 15 gminach w związku z zaleceniami instytucji publicznej,
  3. w 45 gminach ponieważ jest to najskuteczniejszy system zgłaszania nieprawidłowości
  4. w 15 gminach bo jest to element kontroli zarządczej

Podawano w ankietach również następujące powody:

  1. ze względu na inne przepisy, np. RODO,
  2. w związku z obowiązkiem wynikającym z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu,
  3. Ponieważ to dobry projekt, który może przyczynić się do lepszego funkcjonowania organizacji,
  4. w związku z wprowadzeniem systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015.

Komu pracownicy urzędów zgłaszają nieprawidłowości?

W 1604 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do kierownika jednostki i robią to w 1313 przypadkach.

W 1479 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do bezpośredniego przełożonego i robią to w 1291 przypadkach.

W 442 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości bezpośrednio organom ścigania i robią to w 30 przypadkach.

W 251 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości audytorowi wewnętrznemu i robią to w 61 przypadkach.

W 123 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do wyznaczonej w urzędzie osobie lub komórce i robią to w 74 przypadkach.

W 34 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do podmiotu zewnętrznego i robią to w 9 przypadkach.

W 21 gminach pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości do sekretarza jednostki i robią to w 19 przypadkach.

W kolejnych artykułach postaram się szerzej omówić przedmiotowy raport, między innymi w zakresie kanałów przyjmowania zgłoszeń, możliwości anonimowego zgłoszenia itd. oraz swoje wnioski i spostrzeżenia.

Przypominam, że na wdrożenie systemów dla sygnalistów zostało już mniej niż 8 miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

REKLAMA

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - na wzór tego w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Jest porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA

Nowy system raportowania już dostępny dla miast [Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu (MPA)]

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy uruchomił system mMPA, umożliwiający miastom przekazywanie uchwalonych Miejskich Planów Adaptacji do zmian klimatu (MPA). Od przyszłego roku dostępny będzie także moduł do raportowania postępów w realizacji działań przewidzianych w tych planach. Celem systemu jest nie tylko wzmacnianie odporności miast na zmiany klimatu, ale także ułatwienie samorządom monitorowania efektów podjętych działań.

Uposażenie zasadnicze funkcjonariuszy Służby Więziennej. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

Do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Więziennej. Chodzi o nowe stawki uposażenia zasadniczego wyrażonego w postaci mnożników kwoty bazowej.

REKLAMA