REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poradnik Samorządowca - Zarządzanie drogami

REKLAMA

Wśród licznych zadań, których obowiązek wykonywania nałożono na  jednostki samorządu terytorialnego, są sprawy dróg publicznych: wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Zadania te realizują samorządy wszystkich szczebli.

Wśród licznych zadań, których obowiązek wykonywania nałożono na  jednostki samorządu terytorialnego, są sprawy dróg publicznych: wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Zadania te realizują samorządy wszystkich szczebli.

REKLAMA

REKLAMA

Rezerwowanie gruntów pod przyszłe drogi, wykup potrzebnych na te cele nieruchomości, realizacja inwestycji drogowej oraz zarządzanie drogami odbywa się na podstawie wielu aktów prawnych. Podstawowy trzon regulacji w tym zakresie stanowi ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, która wraz z aktami wykonawczymi oraz przepisami innych aktów normatywnych ustala ramy prawne działania administracji publicznej, w tym organów samorządu terytorialnego.

Ze względu na swe funkcje budowla drogi i nieruchomość pod nią zajęta – nazywana pasem drogowym – podlegają szczególnej ochronie. Wykorzystanie drogi na inne cele, jak np.  umieszczanie urządzeń technicznych i obiektów niezwiązanych z drogą i obsługą ruchu, w tym reklam, są  ściśle reglamentowane. Na straży ochrony drogi stoją zarządcy dróg, którymi są w samorządach zarząd województwa, zarząd powiatu oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Prezydent miasta na prawach powiatu pełni ponadto funkcję zarządcy wszystkich dróg publicznych znajdujących się na terenie miasta, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Do wykonywania zadań zarządcy drogi zazwyczaj powoływana jest jednostka organizacyjna zwana zarządem drogi.

REKLAMA

Jak stanowi ustawa o drogach publicznych, do zarządcy drogi należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. W celu ich  realizacji zarządca drogi został wyposażony w szereg władczych kompetencji, które uruchamiają się w przewidzianych przepisami sytuacjach, na styku zarządca drogi – obywatel. Poza tym prawo nakłada na zarządcę drogi wiele zadań o charakterze techniczno-organizatorskim. 

W Poradniku przedstawiono w głównej mierze zadania samorządowego zarządcy drogi, dotyczące zwłaszcza zarządzania drogą, w tym spoczywające na nim obowiązki, postępowanie przy ustalaniu opłat drogowych, a także tryb prowadzenia poszczególnych postępowań administracyjnych, które muszą być stosowane przez zarządcę drogi. Główny nacisk położony został na omówienie zagadnień realizowanych na co dzień przez pracowników zarządów dróg, jak wydawane zezwolenia, czy też podejmowane przez organy stanowiące JST uchwały z zakresu dróg publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieodzownym stało się też omówienie procesu inwestycyjnego przy budowie drogi lub wykonywaniu innych robót budowlanych na drodze, a także zasad pozyskiwania gruntów potrzebnych do przeprowadzenia inwestycji drogowej. Zwrócono uwagę na odmienność szczególnych trybów przedsięwzięć inwestycyjnych, a także na sprawy sposobów regulacji stanów prawnych nieruchomości zajętych pod drogi publiczne. Omówione zostały także pokrótce aspekty ochrony środowiska w zarządzaniu drogą oraz odpowiedzialność cywilna zarządcy drogi publicznej. Ostatni z rozdziałów poświęcony został drogom wewnętrznym, które niekiedy są także zarządzane przez samorząd.

Poradnik jest adresowany do pracowników zarządów drogowych wszystkich szczebli samorządu terytorialnego oraz innych pracowników administracji publicznej, zajmujących się w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych oraz urzędach miast i gmin sprawami z zakresu szeroko rozumianego drogownictwa.


Źródło: Poradnik Samorządowca

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA