Użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych CUW
REKLAMA
REKLAMA
Przyjęcie rozwiązań w opisanym zakresie będzie zależało od warunków, na jakich poszczególne szkoły zawarły umowy licencji na użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz poziomu wydatków, jakie mogą zostać poniesione z budżetu JST na organizację i funkcjonowanie CUW.
REKLAMA
Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa
Organizacja CUW nie zmienia nic, jeśli chodzi o obowiązki z zakresu prowadzenia ksiąg rachunkowych - co oznacza, że każda szkoła czy inna jednostka oświatowa objęta wspólną obsługą musi mieć założone odrębne księgi rachunkowe. Jedynie prowadzenie tych ksiąg jest powierzone innej jednostce organizacyjnej. Księgi te - w zależności od zasad sprawowania wspólnej obsługi - mogą być prowadzone techniką ręczną lub komputerową, w tym drugim przypadku za pomocą oprogramowania:
- - używanego dotąd przez poszczególne jednostki obsługiwane (stanowiącego ich wartość niematerialną i prawną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 14 uor),
- - którego licencja zostanie nabyta przez jednostkę obsługującą, w celu prowadzenia własnych ksiąg rachunkowych oraz ksiąg rachunkowych jednostek obsługiwanych (będzie stanowiła wartość niematerialną i prawną jednostki obsługującej, natomiast licencje jednostek obsługiwanych zostaną zlikwidowane, a ich wartość zdjęta z ich ksiąg rachunkowych).
Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.
Rozwiązanie 1
Jest możliwe do zastosowania, pod warunkiem że poszczególne jednostki, dla których ma być zorganizowana wspólna obsługa, użytkowały takie samo oprogramowanie, licencje na to oprogramowanie były nabyte na czas nieokreślony, a umowy licencyjne zawierają odpowiednie postanowienia dotyczące zasad użytkowania oprogramowania przez nabywcę licencji, w przypadku gdy prowadzenie jego ksiąg rachunkowych jest powierzane innej jednostce. W tej sytuacji poszczególne jednostki powierzałyby prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostce obsługującej na podstawie dostarczonego przez nie oprogramowania, natomiast jednostka obsługująca dla prowadzenia własnych ksiąg rachunkowych powinna nabyć odrębną licencję na oprogramowanie, które może być takie samo lub inne niż oprogramowanie służące do prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek obsługiwanych. Okolicznością, jaka może być brana pod uwagę przy wyborze tego rozwiązania, może być oszczędność, wynikająca z tego, że nowo tworzona jednostka obsługi wraz z przyjęciem prowadzenia ksiąg rachunkowych mogłaby otrzymać nieodpłatnie od jednostek obsługiwanych sprzęt komputerowy do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rozwiązanie to, chociaż możliwe do zastosowania, może być jednak nieopłacalne. Zależy to od warunków, na jakich poszczególne jednostki dotąd użytkowały oprogramowanie, a w szczególności od wysokości:
- - stałych opłat licencyjnych,
- - kosztów nadzoru informatycznego sprawowanego przez autora lub dostawcę oprogramowania,
- - kosztów ujednolicenia oprogramowania, które przez poszczególne jednostki mogło być rozbudowywane modułowo,
- - kosztów zakupu oprogramowania dodatkowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych, które w poszczególnych małych jednostkach mogły być nadal prowadzone techniką ręczną (np. jest tak nadal w przypadku ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych).
Ponadto należy wziąć pod uwagę konieczność zakupu nowych licencji, w przypadku licencji, które były nabyte przez poszczególne jednostki na czas określony i mogą wygasać w różnym czasie, a także nabycia nowego sprzętu komputerowego, jeśli sprzęt użytkowany dotąd przez poszczególne szkoły byłby przestarzały i niekompatybilny.
Rozwiązanie 2
REKLAMA
W tym przypadku z chwilą utworzenia jednostki sprawującej wspólną obsługę zapewnienie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych zarówno jednostki obsługującej, jak i jednostek obsługiwanych będzie należało do jednostki obsługującej. Nabycie jednego oprogramowania (wielostanowiskowej licencji na użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych kilku - kilkunastu jednostek) może być korzystniejsze ze względu na to, że zazwyczaj koszty opłat licencyjnych i nadzoru informatycznego są niższe niż w przypadku umów licencyjnych zawieranych pojedynczo. Ponadto w takim przypadku może być opłacalne także zakupienie dodatkowych modułów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, które dotąd w pojedynczych jednostkach były prowadzone techniką ręczną. Osobną kwestią jest pozyskanie sprzętu komputerowego - może być on przyjęty nieodpłatnie od poszczególnych jednostek obejmowanych wspólną obsługą, w których stanie się on zbędny, a w razie gdyby nie nadawał się do nowego zastosowania - zakupiony nowy, od razu z uwzględnieniem potrzeb nowej jednostki CUW.
Podane rozwiązania dotyczą organizacji wspólnej obsługi jednostek budżetowych należących do systemu oświaty, a więc dla których możliwe jest użytkowanie jednego i tego samego oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W sytuacji gdy CUW będzie obejmowało nie tylko jednostki oświatowe, ale też inne jednostki budżetowe (np. pomocy społecznej), a także samorządowe zakłady budżetowe czy samorządowe instytucje kultury, prowadzenie ich ksiąg rachunkowych za pomocą jednego oprogramowania może nie być możliwe (m.in. ze względu na odmienne zasady księgowania operacji gospodarczych w jednostkach budżetowych, samorządowych zakładach budżetowych i u osób prawnych). W takiej sytuacji CUW albo będzie musiało prowadzić księgi rachunkowe różnych jednostek za pomocą różnego oprogramowania (np. dostarczonego przez poszczególne jednostki) albo też pojawią się na rynku nowe propozycje oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych przez CUW, uwzględniające konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych różnego typu jednostek sektora finansów publicznych.
Podstawa prawna:
Art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330)
Oprac. Izabela Motowilczuk
Polecamy serwis: Finanse
REKLAMA
REKLAMA