REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych CUW

Subskrybuj nas na Youtube
Rachunkowość, system informatyczny/Fot. Fotolia
Rachunkowość, system informatyczny/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. w gminie będzie działało Centrum Usług Wspólnych (CUW) obejmujące jednostki oświatowe (do tej pory księgowość była prowadzona w poszczególnych szkołach) i w związku z tym nasunęła się wątpliwość odnośnie do programu księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wszystkie szkoły używają tego samego programu, na podstawie zakupionych przez nie licencji, z tym że użytkują różne wersje tego oprogramowania. Czy po zorganizowaniu wspólnej obsługi księgi rachunkowe każdej szkoły muszą być nadal prowadzone w osobnym programie, czy można je scalić i prowadzić za pomocą jednego oprogramowania?

Przyjęcie rozwiązań w opisanym zakresie będzie zależało od warunków, na jakich poszczególne szkoły zawarły umowy licencji na użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz poziomu wydatków, jakie mogą zostać poniesione z budżetu JST na organizację i funkcjonowanie CUW.

REKLAMA

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa

Organizacja CUW nie zmienia nic, jeśli chodzi o obowiązki z zakresu prowadzenia ksiąg rachunkowych - co oznacza, że każda szkoła czy inna jednostka oświatowa objęta wspólną obsługą musi mieć założone odrębne księgi rachunkowe. Jedynie prowadzenie tych ksiąg jest powierzone innej jednostce organizacyjnej. Księgi te - w zależności od zasad sprawowania wspólnej obsługi - mogą być prowadzone techniką ręczną lub komputerową, w tym drugim przypadku za pomocą oprogramowania:

  • - używanego dotąd przez poszczególne jednostki obsługiwane (stanowiącego ich wartość niematerialną i prawną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 14 uor),
  • - którego licencja zostanie nabyta przez jednostkę obsługującą, w celu prowadzenia własnych ksiąg rachunkowych oraz ksiąg rachunkowych jednostek obsługiwanych (będzie stanowiła wartość niematerialną i prawną jednostki obsługującej, natomiast licencje jednostek obsługiwanych zostaną zlikwidowane, a ich wartość zdjęta z ich ksiąg rachunkowych).

Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.

Rozwiązanie 1

Jest możliwe do zastosowania, pod warunkiem że poszczególne jednostki, dla których ma być zorganizowana wspólna obsługa, użytkowały takie samo oprogramowanie, licencje na to oprogramowanie były nabyte na czas nieokreślony, a umowy licencyjne zawierają odpowiednie postanowienia dotyczące zasad użytkowania oprogramowania przez nabywcę licencji, w przypadku gdy prowadzenie jego ksiąg rachunkowych jest powierzane innej jednostce. W tej sytuacji poszczególne jednostki powierzałyby prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostce obsługującej na podstawie dostarczonego przez nie oprogramowania, natomiast jednostka obsługująca dla prowadzenia własnych ksiąg rachunkowych powinna nabyć odrębną licencję na oprogramowanie, które może być takie samo lub inne niż oprogramowanie służące do prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek obsługiwanych. Okolicznością, jaka może być brana pod uwagę przy wyborze tego rozwiązania, może być oszczędność, wynikająca z tego, że nowo tworzona jednostka obsługi wraz z przyjęciem prowadzenia ksiąg rachunkowych mogłaby otrzymać nieodpłatnie od jednostek obsługiwanych sprzęt komputerowy do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rozwiązanie to, chociaż możliwe do zastosowania, może być jednak nieopłacalne. Zależy to od warunków, na jakich poszczególne jednostki dotąd użytkowały oprogramowanie, a w szczególności od wysokości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • - stałych opłat licencyjnych,
  • - kosztów nadzoru informatycznego sprawowanego przez autora lub dostawcę oprogramowania,
  • - kosztów ujednolicenia oprogramowania, które przez poszczególne jednostki mogło być rozbudowywane modułowo,
  • - kosztów zakupu oprogramowania dodatkowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych, które w poszczególnych małych jednostkach mogły być nadal prowadzone techniką ręczną (np. jest tak nadal w przypadku ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych).

Ponadto należy wziąć pod uwagę konieczność zakupu nowych licencji, w przypadku licencji, które były nabyte przez poszczególne jednostki na czas określony i mogą wygasać w różnym czasie, a także nabycia nowego sprzętu komputerowego, jeśli sprzęt użytkowany dotąd przez poszczególne szkoły byłby przestarzały i niekompatybilny.


Rozwiązanie 2

REKLAMA

W tym przypadku z chwilą utworzenia jednostki sprawującej wspólną obsługę zapewnienie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych zarówno jednostki obsługującej, jak i jednostek obsługiwanych będzie należało do jednostki obsługującej. Nabycie jednego oprogramowania (wielostanowiskowej licencji na użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych kilku - kilkunastu jednostek) może być korzystniejsze ze względu na to, że zazwyczaj koszty opłat licencyjnych i nadzoru informatycznego są niższe niż w przypadku umów licencyjnych zawieranych pojedynczo. Ponadto w takim przypadku może być opłacalne także zakupienie dodatkowych modułów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, które dotąd w pojedynczych jednostkach były prowadzone techniką ręczną. Osobną kwestią jest pozyskanie sprzętu komputerowego - może być on przyjęty nieodpłatnie od poszczególnych jednostek obejmowanych wspólną obsługą, w których stanie się on zbędny, a w razie gdyby nie nadawał się do nowego zastosowania - zakupiony nowy, od razu z uwzględnieniem potrzeb nowej jednostki CUW.

Podane rozwiązania dotyczą organizacji wspólnej obsługi jednostek budżetowych należących do systemu oświaty, a więc dla których możliwe jest użytkowanie jednego i tego samego oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W sytuacji gdy CUW będzie obejmowało nie tylko jednostki oświatowe, ale też inne jednostki budżetowe (np. pomocy społecznej), a także samorządowe zakłady budżetowe czy samorządowe instytucje kultury, prowadzenie ich ksiąg rachunkowych za pomocą jednego oprogramowania może nie być możliwe (m.in. ze względu na odmienne zasady księgowania operacji gospodarczych w jednostkach budżetowych, samorządowych zakładach budżetowych i u osób prawnych). W takiej sytuacji CUW albo będzie musiało prowadzić księgi rachunkowe różnych jednostek za pomocą różnego oprogramowania (np. dostarczonego przez poszczególne jednostki) albo też pojawią się na rynku nowe propozycje oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych przez CUW, uwzględniające konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych różnego typu jednostek sektora finansów publicznych.

Podstawa prawna:

Art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Finanse

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

REKLAMA

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

REKLAMA

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości w 2026 r. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA