REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych bez ograniczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Michalska

REKLAMA

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Rozporządzenie w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa (Dz.U. z 2010 r. Nr 250, poz. 1678), ma swą podstawę prawną w art. 93 ust. 2 ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, ze zm., dalej FinPublU).

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotowe rozporządzenie zanim weszło w życie w dniu 1.1.2011 r. było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 27.6.2006 r. o takim samym tytule (DZ.U. z 2006 Nr 112, poz. 757). Rozporządzenie poprzedzające straciło moc zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z 27.8.2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Celem rozporządzenia jest określenie przypadków, w których nie mają zastosowania ograniczenia w zakresie zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych określone w art. 93 ust. 1 FinPublU.

Zgodnie z powyższą regulacją jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa, nie mogą zaciągać pożyczek lub kredytów, emitować papierów wartościowych oraz udzielać poręczeń lub gwarancji, których wartość nominalna należna do zapłaty w dniu wymagalności, wyrażona w złotych, nie została ustalona w dniu zawierania transakcji. W praktyce ogranicza to możliwości jednostek sektora finansów publicznych odnośnie zaciągania zobowiązań w walutach obcych, czy to w formie kredytów i pożyczek, czy też w drodze emisji obligacji.

REKLAMA

Przypadki, w których nie mają zastosowania ww. ograniczenia zostały podzielone ze względu na rodzaj tytułu dłużnego, tj. kredyty i pożyczki oraz dłużne papiery wartościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami zawartymi w przedmiotowym rozporządzeniu, jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać kredyty lub pożyczki w walutach obcych pod warunkiem, że środki finansowe pochodzić będą:

1)    z międzynarodowych instytucji finansowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub z którymi podpisała umowę o współpracę (Takimi Instytucjami sdla przykładu są Europejski Bank Inwestycyjny, Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, tj. Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Rozwoju Rady Europy),

2)    z linii kredytowych banków, którym zostały udostępnione środki finansowe przez ww. instytucje,

3)    od osób prawnych, które zostały utworzone w drodze ustawy, ze środków pochodzących z linii kredytowych, które zostały udostępnione przez ww. instytucje,

4)    od rządów lub instytucji rządowych państw obcych, na mocy porozumień zawieranych przez Radę Ministrów z właściwym rządem lub instytucją rządową.

Czytaj także: Klasyfikacja tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego>>

Ograniczenia nie dotyczą również pożyczek lub kredytów, które zostały:

1)    objęte poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa lub podmiotów wymienionych w punktach 1 i 4,

2)    zaciągnięte w celu współfinansowania przedsięwzięcia, którego jednym ze źródeł finansowania są środki uzyskane w wyniku zaciągnięcia zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa, lub podmiotów wymienionych w punktach 1 i 4,

3)    przeznaczone na pokrycie zobowiązań powstałych w wyniku obowiązku zwrotu środków w związku z niewypełnieniem warunków zawartych w umowie, na podstawie której zostały otrzymane od podmiotów, wymienionych w punktach 1 i 4, oraz instytucji, których organem założycielskim jest Unia Europejska, w szczególności ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

W zakresie emisji obligacji, których nie dotyczą ograniczenia, ustawodawca stawia następujące warunki:

1. Emisja obligacji na międzynarodowych rynkach kapitałowych musi mieć okres do wykupu dłuższy niż rok.

2. Tak jak w akcie wykonawczym z roku 2006, emitent jest zobowiązany do uzyskania oceny wiarygodności kredytowej (ratingu) na poziomie inwestycyjnym. Rating musi być przyznany przez agencję ratingową uznaną na rynku kapitałowym, na którym ma być realizowana emisja, tj. agencję spełniającą w szczególności wysokie standardy jakościowe oraz stosującej powszechnie obowiązujące praktyki w zakresie tego rodzaju działalności.

Do takich agencji mogą być zaliczane m.in. Fitch Ratings Ltd., Moody’s Investors Service Inc., Standard and Poor’s Co., bądź inne uznane agencje funkcjonujące na rynku europejskim lub międzynarodowym. Oznacza to, odstąpienie od dotychczasowej zasady, że to minister właściwy do spraw finansów publicznych (obecnie Minister Finansów) wskazuje jednostce sektora finansów publicznych agencję ratingową, której wysoka ocena zwalniałaby z ograniczeń ustawowych.

Na tym niestety nie kończą się warunki. Zobowiązania finansowe, którym będzie przysługiwać zwolnienie muszą być zaciągane na określone w rozporządzeniu cele. Przede wszystkim na finansowanie wydatków inwestycyjnych nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach jednostki samorządu terytorialnego lub przychodach innych jednostek sektora finansów publicznych. Ale również, co jest nową jakością tego rozporządzenia, umożliwiono zastosowanie zwolnienia do zobowiązań, zaciąganych na spłatę uprzednio zaciągniętych zobowiązań w walutach obcych z tytułu emisji papierów wartościowych lub zaciągniętych pożyczek i kredytów. Jest to zmiana bardzo istotna z punktu widzenia zarządzającego długiem. Możliwość refinansowania zapadających zobowiązań walutowych, nowymi daje możliwość elastycznego podejścia do zaciągania zobowiązań i racjonalnego kształtowania się relacji koszt-ryzyko.

Niestety przedmiotowym zwolnieniem, w dalszym ciągu, nie będą objęte zobowiązania finansowe nominowane w walutach obcych, które jednostka sektora finansów publicznych zaciągnęłaby na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetowego.

Czytaj także: Zmiany w klasyfikacji budżetowej>>

Małgorzata Michalska

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA