REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze wpływy z podatku od nieruchomości

Paweł Górski

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozszerzające obowiązek stosowania przez gminy preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości na dodatkowe obiekty.

Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach lokalnych) normuje m.in. podatek od nieruchomości, który stanowi dochód budżetu gminy. Opodatkowaniu nim podlegają nieruchomości oraz obiekty budowlane, m.in. budynki lub ich części oraz budowle lub ich części. Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

REKLAMA

REKLAMA

● właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

● użytkownikami wieczystymi gruntów,

● posiadaczami nieruchomości albo obiektów budowlanych, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy lub innego tytułu prawnego lub nawet jest posiadaniem bez tytułu prawnego.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Uchwalane przez gminy wadliwe zwolnienia z podatku od nieruchomości>>

Podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi powierzchnia użytkowa. Do określania, w drodze uchwały, wysokości stawek podatku od nieruchomości jest uprawniona rada gminy. Jednak dla niektórych rodzajów nieruchomości stawki te muszą mieć preferencyjnych charakter.

Do końca 2010 r., zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach lokalnych, preferencyjna stawka podatku obowiązywała m.in. w odniesieniu do budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych (na rok podatkowy 2010 wynosiła ona maksymalnie 4,16 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej). Takie określenie przedmiotu opodatkowania powodowało, zgodnie z obowiązującą w prawie podatkowym zasadą ścisłej interpretacji wyjątków, konieczność stosowania stawek obniżonych w odniesieniu tylko do budynków lub ich części (pomieszczeń) wykorzystywanych stricte do działalności polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Tym samym, dla ustalenia podatku od pomieszczeń pomocniczych w szpitalach, przychodniach czy też sanatoriach – jak np. kuchnie, stołówki czy baza noclegowa – musiała być stosowana stawka podstawowa.

Ustawą z 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych znowelizowano wspomniany przepis ustawy o podatkach lokalnych w ten sposób, że obniżone stawki podatku od nieruchomości dotyczą budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń. W roku 2011 stawki te nie mogą przekroczyć 4,27 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej.

Intencją ustawodawcy było objęcie obniżoną stawką tych pomieszczeń, bez których nie jest możliwe funkcjonowanie podstawowej działalności medycznej czy uzdrowiskowej. Szpitale muszą wszak zapewnić hospitalizowanym pacjentom zakwaterowanie czy wyżywienie. Ponadto prowadzenie działalności w zakresie opieki zdrowotnej uwarunkowane jest spełnieniem określonych wymogów, jak posiadanie odpowiednich pomieszczeń przeznaczonych na recepcję, poczekalnię, śluzy sanitarne czy też szatnie dla personelu.

Obniżone stawki w odniesieniu do wszystkich podlegających opodatkowaniu pomieszczeń wchodzących w skład obiektów lecznictwa, muszą być stosowane od początku tego roku. W przypadku jednak, gdy w uchwałach rad gmin określających stawki podatku od nieruchomości na rok 2011 znalazło się powtórzenie wyrażenia zawartego w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach lokalnych, w brzmieniu sprzed nowelizacji, organ stanowiący gminy powinien dokonać odpowiedniej korekty, podejmując stosowną uchwałę.

Czytaj także: Podatek od nieruchomości>>

Podstawy prawne

•  Ustawa z 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 225, poz. 1461)

•  Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 95, poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 225, poz. 1461)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

REKLAMA

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA