REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance: Sygnaliści – obecna praktyka w Polsce na przykładzie z życia

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance: Sygnaliści – obecna praktyka w Polsce na przykładzie z życia./ Fot. Fotolia
Compliance: Sygnaliści – obecna praktyka w Polsce na przykładzie z życia./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego twierdzę, że wdrożenie w Polsce Dyrektywy Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii będzie musiało oznaczać rewolucyjną zmianę kultury w Polsce?

Dlatego, że niestety Polska rzeczywistość non-stop pokazuje jak nie traktować Sygnalistów i jak nie prowadzić działań następczych.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolę sobie pokrótce omówić kazus (przypadek) sprzed paru dni.

W dniu 6 listopada 2019 r. w TVN 24 pojawił się materiał „Kobiety oskarżają dyrektora znanego teatru o mobbing i molestowanie”. Z materiału wynika (w dużym uproszczeniu) następujący stan faktyczny:

  1. pismem z dnia 25 października 2019 r. grupa pracowniczek Teatru zawiadomiła prezydenta miasta K., któremu podlega Teatr, o tym, że Dyrektor Teatru, od wielu lat, wykorzystując swoją pozycję pracodawcy wielokrotnie przekraczał granice nietykalności osobistej i godności  pracownic (molestował i mobbingował). Zawiadomienie zaniosła jedna z pracownic/sygnalistek, będąca jednocześnie m.in. radną Dzielnicy w mieście K.,
  2. w dniu 29 października 2019 r. doszło do spotkania sygnalistek z prezydentem miasta K. w jego gabinecie. Sygnalistki, miały być zapewniane przez Prezydenta, że Dyrektor zostanie poproszony o rezygnację. Sygnalistki były proszone o nienagłaśnianie sprawy w mediach. Z kolei sygnalistki prosiły o nieujawnianie ich danych Dyrektorowi,
  3. Prezydent Miasta K. spotkał się z Dyrektor Teatru. Przedstawił mu zarzuty i poprosił by się do nich ustosunkował. Ponadto pomimo próśb pracownic, ujawnił ich dane Dyrektorowi,
  4. w następnym dniu Dyrektor zaczął zapraszać sygnalistki na rozmowy. Z relacji wynika, że przeprosił pracownice, tłumaczył, że był tylko serdeczny ale nie zamierza zmieniać swego zachowania. Jednej z pracownic zapowiedział, że zaprosi ją do grona, które będzie tworzyć antymobbingowe procedury. Do opracowania przedmiotowych procedur, które miały uzupełnić Kodeks Etyki Teatru, miał go zobowiązać Prezydent, po to by „żadna ze spraw z listu nie miała możliwości się powtórzyć”,
  5. Prezydent Miasta K. zdecydował o zawiadomieniu prokuratury i przekazaniu prokuraturze pisma, które otrzymał od pracownic teatru. W dniu 5 listopada 2019 r. do prokuratury rejonowej dotarło zawiadomienie z urzędu Miasta. Sprawa została przejęta przez prokuraturę okręgową i śledczy rozpoczęli czynności sprawdzające,
  6. Pełnomocnik Dyrektora, oświadczył prasie, że zarzuty są bezpodstawne i wezwał do „do powstrzymania się od jakiejkolwiek publikacji, które naruszą lub zagrożą Jego dobrom osobistym w postaci dobrego imienia do czasu wyjaśnienia sprawy przez Prezydenta miasta K., w przeciwnym razie będziemy zmuszeni podjąć stosowne kroki na drodze sądowej"
  7. w dniu 4 listopada 2019 r. sygnalistki skierowały do Prezydenta kolejne pismo o treści „Zwracamy się z pytaniem, jak długo będziemy bały się przyjść do pracy. Będziemy wdzięczne za szybką informację od Pana Prezydenta, co mamy robić, żeby nie czuć się dyskryminowane i poniżane, co wpływa negatywnie na nasz stan psychiczny, utrudniając nam funkcjonowanie w życiu i pracy”.
  8. Sygnalistek jest bodajże osiem.

Na podstawie powyższego stanu faktycznego (załóżmy, że tak było) można by napisać pracę doktorską „jak nie  prowadzić działań następczych”. Z uwagi na formę artykułu chciałbym tylko podzielić się z Państwem garstką swoich spostrzeżeń. Zastrzegam, że nie oceniam ani ewentualnej winy Dyrektora, ewentualnej winy Prezydenta, ani prawdziwości stanu faktycznego – zakładam, że wygląda on tak jak napisałem powyżej.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, można z wysokim prawdopodobieństwem, założyć, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. w Teatrze mimo, że funkcjonował Kodeks Etyki to nie był on częścią Kultury tej organizacji. Możemy sobie zapisać w organizacji najbardziej szczytne zasady. Jeżeli jednak Kodeks Etyki nie stanie się częścią DNA organizacji, nie będzie obowiązywał wszystkich od najniższego po najwyższy szczebel to jest on nic niewartym kawałkiem papieru. Aby dać pozytywny przykład niedawno odwołano Prezesa McDonalds za złamanie Kodeksu Etycznego korporacji. I to nie za dyskryminację, czy molestowanie ale za romans w pracy.
  2. w Teatrze i w mieście, brak jest (lub nie funkcjonują) kanały zgłaszania nieprawidłowości i procedury podejmowania działań następczych. Moje wątpliwości budzi też prawidłowość nadzoru przez Miasta nad podległymi podmiotami. Z mojego doświadczenia wynika, że nie surowość kary ale jej nieuchronność najlepiej powstrzymuje przestępców. I nic tak szybko i nieuchronnie nie pozwala nam wykryć naruszeń prawa jak dobrze funkcjonujący system zgłaszania nieprawidłowości.
  3. Prezydent miasta K. podejmując działania następcze popełnił cały szereg błędów:
  1. poza wysłuchaniem sygnalistek i podejrzanego Dyrektora  nie podjął żadnych działań w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu, nie wszczął np. dochodzenia wewnętrznego. Prezydent złożył tylko zawiadomienie do Prokuratury. Tym samym na samym wstępie pozbawił się sam możliwości choćby częściowego zarządzania kryzysem. Oczywiście o podejrzeniach popełnienia przestępstwa należy zawiadamiać. Ale wtedy jak mamy uzasadnione i sprawdzone podejrzenia a nie na tzw. „wszelki wypadek”.
  2. nie podjął żadnych działań w celu zaradzenia ewentualnym następnym naruszeniom (nakazanie napisania podejrzanemu o mobbing i molestowanie Dyrektorowi procedury antymobbingowej to trochę jak kazać podejrzanemu o podpalania napisanie procedury przeciwpożarowej), ani nie podjął żadnych działań zapobiegających odwetowi wobec sygnalistek np. nie zawiesił Dyrektora,
  3. ujawnił tożsamość Sygnalistek pomimo braku ich zgody. Powiem więcej pomimo ich sprzeciwu w tym zakresie. Czym naruszył ewidentnie obowiązek zachowania poufności. Dla mnie to jeden z największych błędów jakie można popełnić.
  1. powyższe błędy Prezydenta Miasta doprowadziły do:
  1. ujawnienia publicznego,
  2. narażenia sygnalistek na działania odwetowe,
  3. zwiększenia kryzysu i utraty choćby cząstkowej kontroli nad nim,
  4. zwiększenia strat wizerunkowych miasta i Teatru,
  5. zwiększeniu ryzyka poniesienia innych szkód i strat przez Miasto i Teatr,
  6. utrudnienia wdrożenia prawidłowego systemu zgłaszania naruszeń (który sygnalista zaufa teraz Miastu, że nie zdradzi jego tożsamości),
  7. itd.

Oczywiście może się okazać, że w rzeczywistości wszystko wyglądało inaczej. Ale na razie, z wysokim prawdopodobieństwem, wygląda tak jak opisałem powyżej. Jak napisał jeden z moich kolegów, notabene też specjalista od Compliance: „ten kazus trafi do podręczników o Sygnalistach”.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA