REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA./ fot. Shutterstock
Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA./ fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od czego zależy udane wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance, systemów przyjmowania i reagowania na zgłoszenia Sygnalistów, systemów antykorupcyjnych lub  systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Danych Osobowych (dalej będę pisał tylko o systemach Compliance ale poniższe zasady należy stosować też analogicznie do pozostałych systemów)?

Według mnie, w przepisie na sukces jest pięć składników.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy z nich to jest PRZYWÓDZTWO omówiłem w artykule Compliance: Przywództwo - rola i odpowiedzialność organu nadzoru i najwyższego kierownictwa.

Drugi z nich to jest PRACOWNIKÓW omówiłem w artykule Compliance: Pracownicy, w tym kierownictwo średniego i niższego szczebla – czyli najważniejsi są ludzie

Trzeci z nich to jest OFICERA COMPLIANCE omówiłem w artykule Compliance – przepis na sukces – trzeci składnik – oficer Compliance

REKLAMA

Czwartym z nich to jest KOMUNIKCJĘ omówiłem w artykule Compliance – przepis na sukces – czwarty składnik – Komunikacja   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pracownicy

Piątym składnikiem jest KULTURA ORGANIZACYJNA.

Wdrożenie systemu Compliance oznacza zmianę kultury organizacyjnej danego podmiotu. Jak napisał Peter Drucker: „Kultura zjada strategię na śniadanie”. Oznacza to, że aby wdrożenie system Compliance było udane musi się on stać integralną częścią kultury organizacyjnej. W każdym innym przypadku wdrożenie systemu Compliance zakończy się porażką.

Co to jest Kultura organizacyjna? Najkrótsza odpowiedź brzmi: Kultura organizacyjna to realny system wartości, zbiór norm społecznych, w tym wymogów zachowania łączących wszystkich pracowników danego podmiotu.

Co oznacza, że Compliance ma być integralną częścią kultury organizacyjnej?

  1. System Compliance musi przenikać i obejmować całą organizacją. Każdy, od szeregowego pracownika, przez kierownictwo średniego szczebla po najwyższe kierownictwo ma mieć świadomość, że ma obowiązek być Compliance (dlatego Komunikacja jest jednym ze składników na sukces). Każdy w organizacji musi być odpowiedzialnym za system Compliance. 
  2. Bycie Compliance, tj. bycie zgodnym z prawem i zasadami etyki obowiązującymi w spółce musi być REALNIE obowiązującą wartością w Spółce, na której straży stoją wszyscy pracownicy. Zawsze, każde zachowanie incompliance musi się spotkać z niezwłoczną reakcją. 
  3. System Compliance to tylko część układanki. Wdrożenie systemy Compliance wymaga odpowiednich (mniejszych lub większych) zmian praktycznie we wszystkich procesach Spółki. Ponadto trzeba jeszcze pamiętać, że system Compliance to tylko jeden z wielu systemów, często organizacje muszą też wdrożyć np.. o: system kontroli, system audytu, w tym audytu śledczego, system antyfraudowy, system zarządzania ryzykiem, ład korporacyjny, AML itd. itp. Te wszystkie systemu i procesy muszą tworzyć harmonijną i funkcjonalną całość.

W związku z powyższym według mnie są trzy poziomy wdrożenia Systemy Compliance.

Pierwszy poziom to formalne wdrożenie systemu Compliance. Tworzymy Politykę, procedury i pozostałą dokumentację, powołujemy oficera Compliance, ale wartości Compliance nie stają się integralną częścią kultury organizacji, oficer Compliance nie ma wystarczających zasobów, ma zbyt słabe umocowanie itp. itd. Formalnie system jest ale nie ma prawa działać, bo nie stał się integralną częścią kultury organizacyjnej.

Drugi poziom to realne wdrożenie systemu i zaszczepienie Kultury Compliance w Kulturze organizacyjnej ale nie podjęcie dalszych kroków. Niestety poza powołaniem oficera Compliance, odpowiednim go umocowanie i zapewnieniem mu zasobów, utworzeniem Polityki i procedur, przeszkoleniem pracowników itd. systemem zarządzania Compliance trzeba cały czas zarządzać i go udoskonalać. Jeżeli nie podejmiemy dalszych kroków, to pomimo udanego wdrożenia, system Compliance nie stanie są stałym elementem Kultury organizacyjnej i wcześniej lub później zdegraduje się do poziomu pierwszego.

Trzeci poziom to realne wdrożenie a następnie zarządzanie systemem Compliance. System Compliance powinien funkcjonować w cyklu Deminga.

Cykl Deminga polega na tym, że najpierw planujemy, potem wykonujemy, potem sprawdzamy czy działa, potem poprawiamy i od nowa. Taki niekończący się cykl doskonalenia się systemu jest niezbędny. Podmioty i organizacje funkcjonują bowiem w otoczeniu które się charakteryzuje:

  1. zmiennością,
  2. niepewnością,
  3. złożonością,
  4. niejednoznacznością.

Dlatego:

  1. możemy tylko dążyć do tego by system Compliance był jak najlepszy,
  2. system Compliance adekwatny do obecnych ryzyk najpewniej nie będzie adekwatny w przyszłości.

Na zakończenie zacytuję pewne zdanie usłyszane na jednej z konferencji: „Nie ma firm, które nie mają problemów Compliance, są tylko takie które o tym nie wiedzą.”.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA