REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkańcy dobrze oceniają e-administrację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Gawłowski
E-urząd/ Fot. Fotolia
E-urząd/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. To dobre wiadomości dla wielu urzędów, gdzie przyspieszenia nabiera informatyzacja, zwłaszcza w zakresie usług dla mieszkańców.

Jak co roku, na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przeprowadzono badanie „E-administracja w oczach internautów”. Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i opinie i jego celem było zbadanie opinii internautów na temat e-administracji w Polsce i potrzeb związanych z załatwianiem spraw urzędowych drogą elektroniczną. Zakres badań dotyczył aż siedmiu obszarów, a do najważniejszych z nich należało: preferowane załatwianie spraw urzędowych, znajomość platformy i profilu zaufanego ePUAP, wpływ internetu na dziedziny życia czy określenie barier ograniczających korzystanie z e-usług.

REKLAMA

Zakres analizy

Badania przeprowadzono w listopadzie 2014 r. metodą CAWI (wywiad wspomagany komputerowy za pomocą strony internetu). W badaniu wzięło udział 4848 osób, przy czym w każdym województwie badanie zrealizowano na podobnej próbie internautów. Na końcu badania każda osoba mogła dodać własne opinie i postulaty, które zostały przeanalizowane metodą jakościową i część z nich stanowi załącznik do raportu. Co istotne, taką samą metodologię zastosowano w przypadku badań w poprzednich latach, tj. 2008, 2010, 2012 i 2013.

Zobacz również: Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Wnioski z badania

REKLAMA

Zadowalającą informacją z punktu widzenia administracji publicznej jest wyraźny wzrost znajomości platformy ePUAP oraz profilu zaufanego. Biorąc pod uwagę fakt, że docelowo Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ma stanowić „wrota” do e-administracji, a profil zaufany ma stanowić uniwersalny sposób weryfikowania tożsamości użytkownika, wskazany wynik należy ocenić bardzo pozytywnie. Dominującym sposobem załatwienia sprawy urzędowej nadal jest osobista wizyta w odpowiednim urzędzie. Taki sposób kontaktu wskazuje aż 53% respondentów. Internet jako droga kontaktu z urzędem najczęściej wybierana jest w regionie pomorskim (45%) oraz dolnośląskim (44%).

Użytkownicy odwiedzający strony internetowe instytucji publicznych robią to przede wszystkim w celu zdobycia praktycznej wiedzy polegającej na sprawdzeniu danych kontaktowych (78%), informacji, jak załatwić daną sprawę (68%) czy też informacji prawnych (58%). Pozytywne doświadczenia z pewnością wynikają z lepszej oceny instrukcji dotyczących sposobu załatwiania spraw. Większość badanych (84%) twierdzi, że wspomniana instrukcja dotycząca ostatniej sprawy, którą załatwiali przez internet, była całkowicie bądź niemal całkowicie zrozumiała. Wskazana odpowiedź skutkowała ostatecznie pozytywnym rezultatem w załatwieniu sprawy w ponad połowie przypadków. Przytoczone wyniki zawierają także cenną wskazówkę. Otóż największy odsetek badanych, którzy pozytywnie załatwili swoją sprawę urzędową przez internet, odnotowano wśród osób w wieku 35–44 lat, z kolei największe problemy miały osoby niepełnosprawne. Oznacza to, że konieczne jest podjęcie działań, które uwzględniłyby potrzeby tej grupy osób, tak aby narzędzia internetowe nie wykluczały tych użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto także przyjrzeć się opiniom negatywnym wśród osób, które korzystały z e-usług. Podstawowym sposobem niezadowolenia były: brak możliwości załatwienia całej sprawy przez internet (56%), zbyt duże skomplikowanie procedury (33%) i niezrozumiały formularz sprawy (24%).

REKLAMA

Na zbliżonym poziomie utrzymuje się ocena stron internetowych instytucji publicznych. Respondenci najczęściej oceniają je jako neutralne, co może wynikać z regularnego korzystania z nich. Najważniejszymi kryteriami, które rzutują na kwestię oceny strony internetowej, jest łatwość znalezienia informacji, ich zrozumiałość i użyteczność. Dosyć jednoznaczny jest także profil socjologiczny użytkowników internetu w kontaktach z urzędem. Najczęściej są to mężczyźni z dużych miast, którzy mają wykształcenie wyższe.

Ponad połowa użytkowników internetu ma doświadczenia związane z załatwieniem spraw przez internet, co więcej – można w tej sprawie zanotować ponad 18% wzrost. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników e-usług towarzyszy im poczucie wysokiego bezpieczeństwa. Co istotne, ponad połowa użytkowników korzystająca z internetu na ogół czyta informacje o polityce prywatności. Przy czym najczęściej zapoznają się z nią osoby starsze niż młodsze. W grupie respondentów powyżej 55 lat wskaźnik ten wyniósł aż 65%.

W kontekście debaty na temat otwierania domeny publicznej i udostępniania informacji sektora publicznego ciekawy element przeprowadzonych badań dotyczył częstotliwości odwiedzania stron internetowych instytucji kultury. Respondenci odpowiedzieli, że odwiedzają strony internetowe co najmniej kilka razy w roku (66%), a 21% stwierdziło, że odwiedza je kilka razy w miesiącu. Podobnie jak w przypadku odwiedzania stron internetowych instytucji publicznych, tak samo w przypadku instytucji kultury – praktyczne informacje były najważniejszym powodem ich odwiedzania – 70%. Jednak już na drugim miejscu powodem była chęć zakupu biletów (57%). Większość badanych wykazała także zainteresowanie korzystaniem z cyfrowych wersji dzieł kultury. Było to aż 73%.

Polecamy serwis: Klienci

Rekomendacje

Wyniki badań w wielu obszarach mogą cieszyć. Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. Można jednak zauważyć pewne powtarzające się co roku tendencje. Grupą, która charakteryzuje się największą wiedzę oraz korzystaniem z dostępnych narzędzi, są osoby w wieku 24–35 lat. Wykazują się one największą aktywnością oraz procentem pozytywnie załatwionych spraw. Z kolei najwięcej kłopotów mają osoby starsze bądź niepełnosprawne. Oznacza to, że konieczne jest wsparcie rozwoju kompetencji cyfrowych właśnie wśród tej grupy osób.

Z pewnością zastanawiające są informacje na temat zapoznawania się z polityką prywatności przez osoby korzystające z internetu. Uwzględniając istotność informacji, które pozostawiamy na nasz temat w sieci, konieczne wydaje się promowanie informacji czy też kampanii społecznej na ten temat. W szczególności należy to robić wśród osób młodych, które najrzadziej zapoznają się z zasadami polityki prywatności.

Znajomość ePUAP

Źródło: E-administracja w oczach internautów, s. 37.

Poszukiwanie informacji na stronach internetowych urzędów/instytucji publicznych

Źródło: E-administracja w oczach internautów, s. 12.

ROBERT GAWŁOWSKI

Autor jest specjalistą w dziedzinie administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem ustroju metropolitalnego w Europie Zachodniej

Polecamy serwis: Organizacja

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy modernizacja linii średnicowej w Warszawie? Minister infrastruktury podał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA

Renta wdowia. 320 tys. osób już otrzymało świadczenia. Sprawdź, czy też możesz dostać

Już 320 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej z ZUS. Wnioski nadal można składać. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 358,27 zł.

Próg zaostrzony z 50 proc. do 25 proc. Nowe przepisy MEN zmieniają wszystko w szkołach

Istotne zmiany przepisów dla uczniów zakłada nowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, który został już skierowany do konsultacji. Będą surowsze zasady w szkołach. Projekt zakłada m.in., że uczeń nie będzie klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich przedmiotów, gdy przekroczy próg 25 proc. nieobecności nieusprawiedliwionej.

Od marzeń do nauki – po co naprawdę Sławosz Uznański – Wiśniewski poleciał w kosmos?

Śledzimy media społecznościowe, zdjęcia Ziemi z orbity i codzienne relacje Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale za tą medialną euforią kryje się znacznie więcej niż symboliczny gest. Co z tego lotu wynika dla Polski? Jakie są realne, wymierne korzyści dla gospodarki, nauki i przemysłu?

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

REKLAMA

Stacje hydrologiczne odnotowują rekordy dobowego opadu deszczu. Ulewy w całym kraju

Aż jedenaście stacji hydrologicznych zanotowało opad dobowy wyższy niż dotychczasowa maksymalna suma dobowa - wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Dwukrotnie wyższy poziom odnotowano na trzech stacjach, na jednej - trzykrotnie wyższy.

„Jak mogliśmy do tego dopuścić?” – dramatyczny stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów

W ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów świata. Z najnowszego raportu wynika, że najmłodsi chorują i umierają tam częściej niż ich rówieśnicy w innych wysoko rozwiniętych państwach. Główne przyczyny to wypadki, przemoc i choroby cywilizacyjne, ale nie tylko.

REKLAMA