REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Struktura organizacyjna powiatu

Andrzej Szczerbowski
Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

REKLAMA

Struktura organizacyjna powiatu wynika z przepisów prawa, jak również, z jego indywidualnych właściwości.

REKLAMA

Zgodnie z art. 35 ustawy o samorządzie powiatowym, organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu powiatu. Przy czym, w znaczący sposób strukturę organizacyjną powiatu determinuje również szereg ustaw szczegółowych, które nakładają na powiaty ściśle określone zadania.

REKLAMA

Niemniej jednak, to regulaminy organizacyjne określają podziały powiatów na odpowiednie  wydziały, oddziały, biura, inspektoraty, referaty, itp. Analizując struktury powiatów można stwierdzić, iż ich organizacja nie jest jednolita, i w pełni usystematyzowana. Chociaż pewne wydziały (pod różnym nazewnictwem), istnieją w każdym powiecie i z faktem tym, nie sposób polemizować. Takim przykładem mogą być wydziały: organizacyjny, finansowy, transportu i komunikacji, pomocy społecznej, nieruchomości, itp. Powyższe komórki realizują szczegółowe i ściśle określone zadania – a bez ich istnienia prawidłowe funkcjonowanie powiatu, nie byłoby możliwe.

W odczuciu społecznym działalność powiatu w największym stopniu przejawia się, w takich dziedzinach, jak:

- edukacja;

- ochrona zdrowia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pomoc społeczna;

- gospodarka nieruchomościami,

- kultura i sport;

- bezpieczeństwo publiczne;

- inwestycje;

- transport oraz infrastruktura.

Czytaj także: Powiat to klucz do samorządu regionalnego>>

REKLAMA

Z powyższego wynika, iż obowiązkowym wydaje się posiadanie w strukturze organizacyjnej powiatu wyżej wymienionych komórek, odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań. Oczywiście w zależności od indywidualnych właściwości danego powiatu, zadania te mogą się skupiać w ramach oddzielnych wydziałów lub też być łączone w ramach jednego wydziału np.  edukacji, kultury i sportu.

Analizują strukturę organizacyjną powiatu, nierzadko można odnieść wrażenie, że aktywność danego powiatu, w głównej mierze ukierunkowana jest utrzymanie administracji powiatowej. Zazwyczaj jest to wrażenie mylne i oparte na pochopnie wyciągniętych wnioskach. Jednak wrażenie to, jakkolwiek mylne może przyćmiewać faktycznie realizowane zadania przez powiat. W celu uniknięcia takim sytuacjom organizacja i funkcjonowanie urzędu powinno być oparte o:

1.    Właściwie zorganizowaną strukturę organizacyjno-formalną - czyli układ wzajemnie powiązanych ze sobą komórek, które działają w ramach zhierarchizowanej struktury realizującej odpowiednie zadania na danym szczeblu.

2.    Procedury administracyjno-biurowe z zachowaniem, których wiąże się prawidłowe, rzetelne a zarazem sprawne oraz szybkie realizowanie nałożonych zadań.

3.    Komunikację wewnętrzną w urzędzie, która powinna przejawiać się w skutecznym przepływie informacji, decydujących o podjętych rozstrzygnięciach na danym etapie postępowania decyzyjnego. Komunikacja ta lub jej nieodpowiednie ukształtowanie, nie może powodować nakładania się na siebie odpowiednich obowiązków danych wydziałów. Nie zmienia to jednak tego, iż powiat nie może sobie pozwolić na wadliwe gospodarowanie obiegiem informacji w samym urzędzie oraz organami urzędu.           

Wciąż niezwykle trudną do obalenia jest teza mówiąca o tym, iż struktura organizacyjna urzędu powiatu jest m.in.:

- sztywna;

- zbyt scentralizowana;

- nie poddająca się procesom zarządzania;

- nienastawiona na realizację zadań strategicznych.

Czytaj także: Struktura organizacyjna gminy>>

Przy czym, nie można zapomnieć o tym, że powiat jest wciąż jednostką samorządową, która realizuje zadania publiczne. Co za tym idzie jego działań nie da się bezpośrednio odnieść do potocznie rozumianych procesów (zarządzania, realizacji zadań strategicznych), które na co dzień  wdrażają i realizują podmioty prywatne. W tym aspekcie usprawnienie pewnych zadań szczegółowo unormowanych w ustawach i rozporządzeniach (w oparciu np. o odpowiednie procesy zarządzania, ułatwienie procedur), wydaje się prawie niemożliwe, gdyż wszelkie odchylenia od przepisów prawa precyzyjnie określających realizację danego zadania – stanowiłoby złamanie prawa przez organ.

Powyższe nie stoi na przeszkodzie temu aby powiat niezależnie od swojej struktury świadczył zadania mając na uwadze:

- dążenie do jak najwyższych standardów świadczonych usług (zadań);

- odpowiednie planowanie tych zadań;

- doskonalenie procesów realizacji zadań.

Andrzej Szczerbowski

samorzad.infor.pl

Czy struktura powiatów jest według Państwa dostosowana do potrzeb wynikających z realizowanych przez te jednostki zadań? Zapraszamy do dyskusji na forum.

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA