REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Struktura organizacyjna powiatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Szczerbowski
Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

REKLAMA

Struktura organizacyjna powiatu wynika z przepisów prawa, jak również, z jego indywidualnych właściwości.

REKLAMA

Zgodnie z art. 35 ustawy o samorządzie powiatowym, organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu powiatu. Przy czym, w znaczący sposób strukturę organizacyjną powiatu determinuje również szereg ustaw szczegółowych, które nakładają na powiaty ściśle określone zadania.

REKLAMA

Niemniej jednak, to regulaminy organizacyjne określają podziały powiatów na odpowiednie  wydziały, oddziały, biura, inspektoraty, referaty, itp. Analizując struktury powiatów można stwierdzić, iż ich organizacja nie jest jednolita, i w pełni usystematyzowana. Chociaż pewne wydziały (pod różnym nazewnictwem), istnieją w każdym powiecie i z faktem tym, nie sposób polemizować. Takim przykładem mogą być wydziały: organizacyjny, finansowy, transportu i komunikacji, pomocy społecznej, nieruchomości, itp. Powyższe komórki realizują szczegółowe i ściśle określone zadania – a bez ich istnienia prawidłowe funkcjonowanie powiatu, nie byłoby możliwe.

W odczuciu społecznym działalność powiatu w największym stopniu przejawia się, w takich dziedzinach, jak:

- edukacja;

- ochrona zdrowia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pomoc społeczna;

- gospodarka nieruchomościami,

- kultura i sport;

- bezpieczeństwo publiczne;

- inwestycje;

- transport oraz infrastruktura.

Czytaj także: Powiat to klucz do samorządu regionalnego>>

REKLAMA

Z powyższego wynika, iż obowiązkowym wydaje się posiadanie w strukturze organizacyjnej powiatu wyżej wymienionych komórek, odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań. Oczywiście w zależności od indywidualnych właściwości danego powiatu, zadania te mogą się skupiać w ramach oddzielnych wydziałów lub też być łączone w ramach jednego wydziału np.  edukacji, kultury i sportu.

Analizują strukturę organizacyjną powiatu, nierzadko można odnieść wrażenie, że aktywność danego powiatu, w głównej mierze ukierunkowana jest utrzymanie administracji powiatowej. Zazwyczaj jest to wrażenie mylne i oparte na pochopnie wyciągniętych wnioskach. Jednak wrażenie to, jakkolwiek mylne może przyćmiewać faktycznie realizowane zadania przez powiat. W celu uniknięcia takim sytuacjom organizacja i funkcjonowanie urzędu powinno być oparte o:

1.    Właściwie zorganizowaną strukturę organizacyjno-formalną - czyli układ wzajemnie powiązanych ze sobą komórek, które działają w ramach zhierarchizowanej struktury realizującej odpowiednie zadania na danym szczeblu.

2.    Procedury administracyjno-biurowe z zachowaniem, których wiąże się prawidłowe, rzetelne a zarazem sprawne oraz szybkie realizowanie nałożonych zadań.

3.    Komunikację wewnętrzną w urzędzie, która powinna przejawiać się w skutecznym przepływie informacji, decydujących o podjętych rozstrzygnięciach na danym etapie postępowania decyzyjnego. Komunikacja ta lub jej nieodpowiednie ukształtowanie, nie może powodować nakładania się na siebie odpowiednich obowiązków danych wydziałów. Nie zmienia to jednak tego, iż powiat nie może sobie pozwolić na wadliwe gospodarowanie obiegiem informacji w samym urzędzie oraz organami urzędu.           

Wciąż niezwykle trudną do obalenia jest teza mówiąca o tym, iż struktura organizacyjna urzędu powiatu jest m.in.:

- sztywna;

- zbyt scentralizowana;

- nie poddająca się procesom zarządzania;

- nienastawiona na realizację zadań strategicznych.

Czytaj także: Struktura organizacyjna gminy>>

Przy czym, nie można zapomnieć o tym, że powiat jest wciąż jednostką samorządową, która realizuje zadania publiczne. Co za tym idzie jego działań nie da się bezpośrednio odnieść do potocznie rozumianych procesów (zarządzania, realizacji zadań strategicznych), które na co dzień  wdrażają i realizują podmioty prywatne. W tym aspekcie usprawnienie pewnych zadań szczegółowo unormowanych w ustawach i rozporządzeniach (w oparciu np. o odpowiednie procesy zarządzania, ułatwienie procedur), wydaje się prawie niemożliwe, gdyż wszelkie odchylenia od przepisów prawa precyzyjnie określających realizację danego zadania – stanowiłoby złamanie prawa przez organ.

Powyższe nie stoi na przeszkodzie temu aby powiat niezależnie od swojej struktury świadczył zadania mając na uwadze:

- dążenie do jak najwyższych standardów świadczonych usług (zadań);

- odpowiednie planowanie tych zadań;

- doskonalenie procesów realizacji zadań.

Andrzej Szczerbowski

samorzad.infor.pl

Czy struktura powiatów jest według Państwa dostosowana do potrzeb wynikających z realizowanych przez te jednostki zadań? Zapraszamy do dyskusji na forum.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA