REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinny zawierać statut i rejestr związków międzygminnych

Maciej J. Nowak
Prawo administracyjne Fot. Fotolia
Prawo administracyjne Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najważniejszych problemów związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem związków międzygminnych są ich statuty. Dotyczy to zarówno podziału kompetencji związanych z przyjmowaniem i zmianą tych dokumentów, jak i samej ich zawartości. Natomiast obowiązki związane z rejestrem związków międzygminnych dotyczą administracji rządowej.

Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy (art. 67 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Jednak już zmiana statutu wymaga uchwały zgromadzenia związku (art. 67a ust. 1 u.s.g.). Uchwała ta jest przekazywana przez przewodniczącego zgromadzenia związku w ciągu siedmiu dni od dnia jej podjęcia uczestnikom związku, a gdy uchwała dotyczy przystąpienia do związku nowej gminy – to również organom tej gminy (art. 67a ust. 2 u.s.g.). Zmiana statutu związku podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (art. 67a ust. 4 u.s.g.).

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca zastrzega, że rada gminy może wnieść w formie uchwały sprzeciw do uchwały zmieniającej statut związku. Aby było to skuteczne, musi mieć miejsce w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały (art. 67a ust. 3 u.s.g.).

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

W statucie związku powinny znaleźć się m.in. następujące elementy:

REKLAMA

1) nazwa i siedziba związku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) uczestnicy i czas trwania związku,

3) zadania związku,

4) organy związku,

5) zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,

6) zasady udziału w kosztach wspólnej działalności związku, zyskach i stratach,

7) zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych,

8) zasady i tryb likwidacji związku

– art. 67 ust. 2 u.s.g.

Warto zwrócić uwagę, jak orzecznictwo odnosi się do wybranych zagadnień związanych ze statutem. Można tutaj zaznaczyć obowiązek określania w statucie związku zasad występowania jego członków. NSA uznał, że można to rozumieć tylko w jeden sposób – statut związku nie może pozbawić gminy prawa do wystąpienia ze związku. Pozbawienie gminy tego prawa będzie niedopuszczalne zarówno w ten sposób, że statut wprost wprowadza zasadę, że gmina nie może wystąpić ze związku, jak też w ten sposób, że statut nie zawiera jakichkolwiek postanowień określających wystąpienie gminy ze związku.

Projekt statutu związku międzygminnego podlega uzgodnieniu z wojewodą.

Sąd stwierdził również, że rada gminy ma prawo podjęcia uchwały o wystąpieniu ze związku i sprawa ta należy do tych z zakresu współdziałania z innymi gminami – nie można więc w konsekwencji tego traktować jako oświadczenia woli o rozwiązaniu stosunku cywilnoprawnego (wyrok NSA z 27 arca 2012 r., sygn. akt II OSK 48/12). Z kolei WSA wskazał, że przepisy określające materię statutową związku nie stwarzają i nie stanowią podstawy prawnej do przyznawania przez radę gminy dla zgromadzenia związku gmin kompetencji ustalania wysokości diet dla członków zgromadzenia (wyrok WSA we Wrocławiu z 15 maja 2013 r., sygn. akt III SA/Wr 137/13).

Natomiast rejestr związków międzygminnych jest prowadzony przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 68 ust. 1 u.s.g.). Wpis w rejestrze związków będzie dokonywany na podstawie zgłoszenia wojewody i może dotyczyć rejestracji związków, zmiany ich statutu oraz ich wykreślenia (art. 68 ust. 1a i 1b u.s.g.).

MACIEJ J. NOWAK

radca prawny, ekspert w zakresie prawa administracyjnego

PODSTAWA PRAWNA

● art. 67 ust. 1, 1a i 2, art. 67a, art. 68 ust. 1, 1a i 1b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 446)

Polecamy serwis: Prawo administracyjne

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA