reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Porady ekspertów INFORLEX.pl > Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Zamawiający dokonał szacowania wartości na dostawę na wartość np. 780.000 zł. Czy w sytuacji kiedy cena z ofertą najkorzystniejszą przewyższa kwotę jaką zamawiający przeznacza na sfinansowanie zamówienia, ale zamawiający jest w stanie zwiększyć kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty, to może to uczynić również w sytuacji gdy wartość tej oferty netto to kwota 900.000 zł (a więc wartość wskazująca na przetarg unijny)?

Kolejne moje pytanie dotyczy ustalania wartości szacunkowej na usługę polegającą na odbieraniu i zagospodarowaniu odpadów komunalnych. Czy podstawą do ustalenia tej wartości (pierwsza usługa była/jest wykonywana od 01.07.2013 r. do 31.12.2014 r. jest art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy łącznie z art. 32 ustawy PZp czy tylko art. 34 ust. 1 pkt 1 Pzp?

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4) ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty. Skoro zamawiający może przeznaczyć większą kwotę, formalnie rzecz biorąc jest to możliwe. W takiej sytuacji jednak mogą się pojawić dwojakie wątpliwości. Po pierwsze powstaje pytanie czy poprawnie była oszacowana wartość zamówienia. Skoro wszystkie złożone oferty zawierały ceny powyżej progu unijnego to być może zamawiający szacując tą wartość nie uczynił tego wystarczająco precyzyjnie i przez to znalazł się poniżej progu unijnego, pomimo tego, że realna wartość zamówienia wynosiła więcej. W takim wypadku podpisanie umowy na kwotę 900 tys. złotych może być podstawą do stwierdzenia jej nieważności z powodu nie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia według właściwego progu.

Po drugie, przyjmując nawet, że wartość została oszacowana poprawnie, a dopiero potem zaszły nieprzewidywalne okoliczności, które spowodowały wzrost cen rynkowych, wówczas należy zastanowić się czy podpisanie umowy będzie zgodne z wytycznymi ustawy o finansach publicznych czyli czy środki publiczne będzie można uznać za wydane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Art. 34 ustawy Pzp jest artykułem szczególnym w stosunku do art. 32 i dotyczącym sposobu szacowania wartości zamówień na usługi i dostawy powtarzające się okresowo. Szacujemy więc według art. 34 ust. 1 pkt 1), ale również oczywiście z uwzględnieniem ogólnych przepisów art. 32, mówiących np. o zakazie dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy lub doliczania wartości zamówień uzupełniających.

Podstawa prawna:

Art. 93, art. 34 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907)

Piotr Wiśniewski, specjalista prawa zamówień publicznych

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Patentowa "LECH"

.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama