Kiedy można rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem samorządowym
REKLAMA
REKLAMA
Tak, naruszenie obowiązku informacji o prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi stanowi przyczynę uzasadniającą dyscyplinarne zwolnienie z pracy.
REKLAMA
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych . Oznacza to, że:
REKLAMA
ustawa nie ustanawia generalnego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć przez urzędników samorządowych,
nie wymaga zgody przełożonego na ich podejmowanie,
zabrania podejmowania tylko takich zajęć, które są sprzeczne bądź związane z obowiązkami służbowymi pracownika samorządowego lub z jego obowiązkami wynikającymi z ustawy.
Pracownicy samorządowi nie mają całkowitego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. Mogą ją prowadzić, pod warunkiem że nie narusza ona obowiązków pracownika wynikających z przepisów ustawy. Pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym) jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej.
Zobacz również: Ocena okresowa dla pracowników samorządowych – warunki przeprowadzania
Oświadczenie takie powinno zostać złożone kierownikowi jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru. Należy pamiętać, że prowadzenie przez pracownika samorządowego działalności gospodarczej obejmującej czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi stanowi przyczynę uzasadniającą dyscyplinarne zwolnienie z pracy. Pracodawca samorządowy gdy stwierdzi, że pracownik naruszyło zakaz określony w art. 30 ustawy samorządowej ma obowiązek rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia z pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym albo odwołać go ze stanowiska. W świetle art. 30 ust. 2 ustawy w przypadku stwierdzenia naruszenia przez pracownika samorządowego zakazu z art. 30 ustawy i samorządowej niezwłocznie rozwiązuje się z nim, bez wypowiedzenia, stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy lub odwołuje się go ze stanowiska. Mamy tu do czynienia z obowiązkiem danej jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnego rozwiązania stosunku pracy.
Podstawa prawna:
Art. 30, art. 31, art. 33, art. 34 ustawy o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.)
Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Polecamy: serwis: Pracownicy
REKLAMA
REKLAMA