reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Porady ekspertów INFORLEX.pl > Kiedy można rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem samorządowym

Kiedy można rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem samorządowym

Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku Pośrednik pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy jest wiceprezesem w spółce prowadzonej wraz ze swoim mężem. Działalność jest prowadzona od 2012 roku. Z wyciągu KRS wynika, że w PKD firmy znajduje się m.in. działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników oraz działalność agencji pracy tymczasowej. Pracodawca nie został poinformowany o prowadzonej działalności gospodarczej ani jej zakresie. Czy w tej sytuacji należy rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia w związku z naruszeniem art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych?

Tak, naruszenie obowiązku informacji o prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi stanowi przyczynę uzasadniającą dyscyplinarne zwolnienie z pracy.

Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych . Oznacza to, że:

ustawa nie ustanawia generalnego zakazu podejmowania dodatkowych zajęć przez urzędników samorządowych,
nie wymaga zgody przełożonego na ich podejmowanie,
zabrania podejmowania tylko takich zajęć, które są sprzeczne bądź związane z obowiązkami służbowymi pracownika samorządowego lub z jego obowiązkami wynikającymi z ustawy.

Pracownicy samorządowi nie mają całkowitego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. Mogą ją prowadzić, pod warunkiem że nie narusza ona obowiązków pracownika wynikających z przepisów ustawy. Pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym) jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zobacz również: Ocena okresowa dla pracowników samorządowych – warunki przeprowadzania

Oświadczenie takie powinno zostać złożone kierownikowi jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru. Należy pamiętać, że prowadzenie przez pracownika samorządowego działalności gospodarczej obejmującej czynności ściśle związane z jego obowiązkami pracowniczymi stanowi przyczynę uzasadniającą dyscyplinarne zwolnienie z pracy. Pracodawca samorządowy gdy stwierdzi, że pracownik naruszyło zakaz określony w art. 30 ustawy samorządowej ma obowiązek rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia z pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym albo odwołać go ze stanowiska. W świetle art. 30 ust. 2 ustawy w przypadku stwierdzenia naruszenia przez pracownika samorządowego zakazu z art. 30 ustawy i samorządowej niezwłocznie rozwiązuje się z nim, bez wypowiedzenia, stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy lub odwołuje się go ze stanowiska. Mamy tu do czynienia z obowiązkiem danej jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnego rozwiązania stosunku pracy.

Podstawa prawna:

Art. 30, art. 31, art. 33, art. 34 ustawy o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy: serwis: Pracownicy

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Dawid Tomaszewski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama