REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden system, by wszystkimi rządzić

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost populacji o 34 proc. do 2050 roku, powiększanie się stref zurbanizowanych oraz wzrastające koszty społeczne i ekonomiczne zatorów drogowych to tylko niektóre z wyzwań stojących przed obecnym pokoleniem i przyszłymi

Zjawisko przenoszenia się społeczeństw do miast i coraz większy rozwój aglomeracji w połączeniu ze zwiększającą się mobilnością ludzi powodują, że miasta muszą coraz szybciej reagować na zmiany i adaptować się do nowych sytuacji. Niestety, w przypadku metropolii nie jest to takie proste, gdyż takie procesy w skostniałej i ograniczonej tkance miejskiej następują niezwykle wolno. Dlaczego ograniczonej? Dlatego że budujemy coraz więcej i coraz gęściej. Zasoby przestrzeni kurczą się w tempie do tej pory nienotowanym.

REKLAMA

Zintegrowane zarządzanie

REKLAMA

Funkcjonowanie aglomeracji w dużej mierze zależy od sprawnego systemu transportowego, stanowiącego swego rodzaju krwioobieg gwarantujący dynamiczny rozwój gospodarczy, a także zaspokajający najważniejsze potrzeby społeczności lokalnych, takie jak transport, dostawy czy chociażby funkcjonowanie służb ratowniczych. Współczesne problemy komunikacyjne metropolii wymagają wdrożenia przemyślanych strategii i rozwiązań, które mimo ograniczeń infrastrukturalnych są w stanie zwiększyć efektywność istniejących systemów transportowych m.in. przez regulację dostępu do obszarów miejskich.

– Kapsch od wielu lat rozwija i dostarcza na rynek różnego rodzaju systemy oparte na inteligentnych technologiach transportowych – mówi Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services. – Wychodząc od prostych rozwiązań, będących odpowiedzią na konkretne potrzeby, np. systemy parkingowe, kontrola przejazdu na czerwonym świetle czy strefy ograniczonego dostępu, zauważyliśmy duże zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania łączące ze sobą różne funkcjonalności – dodaje.

Przykładem tego typu rozwiązań, przeznaczonym do zarządzania drogami na poziomie krajowym, jest Dynac ATMS. To kompleksowe narzędzie z portfolio Kapsch wdrożone między innymi w Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. Łączy ono w sobie między innymi takie funkcjonalności, jak: zarządzanie ruchem oraz nadzór techniczny w czasie rzeczywistym, zarządzanie zdarzeniami na drogach, monitoring warunków oraz pobór opłat.

REKLAMA

– Dynac to kompleksowe narzędzie, którego adresatami są przede wszystkim instytucje odpowiedzialne za zarządzanie ruchem na poziomie krajowym – tłumaczy Przemysław Staśkowiak z Kapsch Telematic Services. – W naszej ofercie mamy również linię produktową Ecotrafix, która powstała z połączenia dotychczasowych doświadczeń firmy Kapsch oraz know-how, który posiedliśmy dzięki akwizycji części biznesu Schneider Electric oraz firmy Telvent – dodaje Staśkowiak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ecotrafix to produkt, który łączy w sobie wiele różnych funkcjonalności wcześniej dostępnych jako autonomiczne podsystemy. W ramach rozwiązania funkcjonują między innymi: systemy sterowania światłami, kamery bezpieczeństwa, kontrola prędkości oraz przejazdu na czerwonym świetle, kamery odczytujące tablice rejestracyjne, znaki zmiennej treści oraz stacje pogodowe. Dodatkowo Ecotrafix może również zawierać moduł zarządzania zasobami, kontrolę przejazdu tunelami, systemy kontroli jakości powietrza, opłaty za wjazd, automatyczną lokalizację pojazdów oraz informację parkingową.

– Modułowa architektura naszego rozwiązania pozwala na włączanie do systemu dodatkowych funkcjonalności, które z jednej strony pozwolą na zautomatyzowanie wszystkich procesów, a z drugiej umożliwią skupienie całości wszystkich kwestii decyzyjnych w jednym miejscu. Mam tu na myśli np. zintegrowanie informacji o transporcie publicznym (tramwaje, autobusy, metro), zarządzanie przestrzenią parkingową, automatyczną informację o lokalizacji pojazdów służb ratowniczych czy punktów ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Przemysław Staśkowiak.


Pogodzić interesy

Każdy miejski system transportowy to obszar, na którym ścierają się interesy przedsiębiorców, mieszkańców, turystów oraz służb miejskich. Na samym końcu zawsze jest jednak potrzeba zagwarantowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, płynności ruchu, dostępności miejsc parkingowych oraz kwestie związane z ochroną środowiska. Dążąc do poprawy sytuacji na drogach miejskich, przedstawiciele władz samorządowych mają do dyspozycji wiele narzędzi, począwszy od reorganizacji ruchu, po nowe inwestycje drogowe. Europejskie samorządy już dawno nauczyły się, że dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii mogą w efektywny sposób kreować miejską politykę transportową, zarządzać miejscami postojowymi i dostępem do określonych stref, przy okazji gwarantując sobie dodatkowe źródło dochodów.

Systemy miejskie Kapsch funkcjonują już w wielu miastach europejskich. Są to rozwiązania z zakresu kontroli dostępu do wybranych stref, np. Zone Access oparte na technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz łączności mikrofalowej, a także rozwiązania służące zarządzaniu miejscami parkingowymi – udostępniające informację o wolnych miejscach oraz umożliwiające naliczanie opłat od chwili wjazdu do strefy do momentu jej opuszczenia.

– Ciągła poprawa jakości życia, a także wzmacnianie konkurencyjności gospodarczej, społecznej, kulturalnej i turystycznej to główne cele władz miejskich. Aby je osiągnąć, należy stworzyć takie warunki, które pozwolą na realizację podstawowych potrzeb społeczności lokalnych. Nasz najnowszy produkt, system Ecotrafix, umożliwia połączenie wielu funkcjonalności i osiągnięcie wymiernych korzyści z automatyzacji procesów zarządczych i koncentracji w jednym ośrodku decyzyjnym – podsumowuje Ewa Wolniewicz-Warska.

Ruch mniejszy nie będzie

Systematyczne zwiększanie się liczby mieszkańców oraz pojazdów, przy jednoczesnym braku możliwości dalszego rozwoju infrastruktury transportowej, stanowi jedno z największych wyzwań stojących przed właściwie każdą większą metropolią. Dlatego właśnie segment inteligentnych systemów transportowych przeżywa obecnie bardzo dynamiczny rozwój, co przekłada się na bardzo duże zainteresowanie samorządów zarówno w Polsce, Europie, jak i na świecie.

PARTNER

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r.

W 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego otrzymają 10 mld zł, w celu wsparcia realizacji zadań. Ponad 8,2 mld zł otrzymają z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała kwota w wysokości prawie 1,8 mld zł zostanie rozdzielona miedzy gminy o najniższych dochodach.

Śmierć pilota samolotu wkrótce po starcie. Maszyna wylądowała awaryjnie

Na pokładzie samolotu  linii Turkish Airlines lecącego z amerykańskiego Seattle do Stambułu zmarł pilot. Maszyna wylądowała awaryjnie w Nowym Jorku. 

Seniorzy poszli na grzyby, zgubili się w lesie, błądzili przez dwie godziny

Dwóch grzybiarzy zgubiło się w nieznanym im terenie, błądzili przed dwie godziny. Odnaleziono ich dzięki akcji policji. 

QUIZ Rozpoznasz piosenkę po pierwszych słowach? Dla ułatwienia podajemy wykonawców
Te hity znasz na pewno. Rozpoznasz tytuł piosenki po pierwszych kilku wersach? 10/10 zdobędą mistrzowie.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024 - zgłoszenia w konkursie do 5 listopada

To już dziewiąta edycja konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku. Propozycje słów konkursowych wraz z wyjaśnieniem, co znaczą można składać od 8 października do 5 listopada. W ubiegłym roku zwyciężyło słowo "rel".

Czy jedna godzina lekcji religii w tygodniu będzie obowiązkowa? Komentarz MEN

Zdaniem kardynała Tadeusza Nycza jedna godzina lekcji religii w tygodniu powinna być obowiązkowa dla wszystkich uczniów. Rzecznik prasowy resortu edukacji Piotr Otrębski odniósł się do tej wypowiedzi i poinformował o stanowisku MEN.

SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu (w 2023 r.) nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. W dominującej (chyba) opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

REKLAMA

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

REKLAMA