REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden system, by wszystkimi rządzić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost populacji o 34 proc. do 2050 roku, powiększanie się stref zurbanizowanych oraz wzrastające koszty społeczne i ekonomiczne zatorów drogowych to tylko niektóre z wyzwań stojących przed obecnym pokoleniem i przyszłymi

Zjawisko przenoszenia się społeczeństw do miast i coraz większy rozwój aglomeracji w połączeniu ze zwiększającą się mobilnością ludzi powodują, że miasta muszą coraz szybciej reagować na zmiany i adaptować się do nowych sytuacji. Niestety, w przypadku metropolii nie jest to takie proste, gdyż takie procesy w skostniałej i ograniczonej tkance miejskiej następują niezwykle wolno. Dlaczego ograniczonej? Dlatego że budujemy coraz więcej i coraz gęściej. Zasoby przestrzeni kurczą się w tempie do tej pory nienotowanym.

REKLAMA

Zintegrowane zarządzanie

REKLAMA

Funkcjonowanie aglomeracji w dużej mierze zależy od sprawnego systemu transportowego, stanowiącego swego rodzaju krwioobieg gwarantujący dynamiczny rozwój gospodarczy, a także zaspokajający najważniejsze potrzeby społeczności lokalnych, takie jak transport, dostawy czy chociażby funkcjonowanie służb ratowniczych. Współczesne problemy komunikacyjne metropolii wymagają wdrożenia przemyślanych strategii i rozwiązań, które mimo ograniczeń infrastrukturalnych są w stanie zwiększyć efektywność istniejących systemów transportowych m.in. przez regulację dostępu do obszarów miejskich.

– Kapsch od wielu lat rozwija i dostarcza na rynek różnego rodzaju systemy oparte na inteligentnych technologiach transportowych – mówi Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services. – Wychodząc od prostych rozwiązań, będących odpowiedzią na konkretne potrzeby, np. systemy parkingowe, kontrola przejazdu na czerwonym świetle czy strefy ograniczonego dostępu, zauważyliśmy duże zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania łączące ze sobą różne funkcjonalności – dodaje.

Przykładem tego typu rozwiązań, przeznaczonym do zarządzania drogami na poziomie krajowym, jest Dynac ATMS. To kompleksowe narzędzie z portfolio Kapsch wdrożone między innymi w Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. Łączy ono w sobie między innymi takie funkcjonalności, jak: zarządzanie ruchem oraz nadzór techniczny w czasie rzeczywistym, zarządzanie zdarzeniami na drogach, monitoring warunków oraz pobór opłat.

REKLAMA

– Dynac to kompleksowe narzędzie, którego adresatami są przede wszystkim instytucje odpowiedzialne za zarządzanie ruchem na poziomie krajowym – tłumaczy Przemysław Staśkowiak z Kapsch Telematic Services. – W naszej ofercie mamy również linię produktową Ecotrafix, która powstała z połączenia dotychczasowych doświadczeń firmy Kapsch oraz know-how, który posiedliśmy dzięki akwizycji części biznesu Schneider Electric oraz firmy Telvent – dodaje Staśkowiak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ecotrafix to produkt, który łączy w sobie wiele różnych funkcjonalności wcześniej dostępnych jako autonomiczne podsystemy. W ramach rozwiązania funkcjonują między innymi: systemy sterowania światłami, kamery bezpieczeństwa, kontrola prędkości oraz przejazdu na czerwonym świetle, kamery odczytujące tablice rejestracyjne, znaki zmiennej treści oraz stacje pogodowe. Dodatkowo Ecotrafix może również zawierać moduł zarządzania zasobami, kontrolę przejazdu tunelami, systemy kontroli jakości powietrza, opłaty za wjazd, automatyczną lokalizację pojazdów oraz informację parkingową.

– Modułowa architektura naszego rozwiązania pozwala na włączanie do systemu dodatkowych funkcjonalności, które z jednej strony pozwolą na zautomatyzowanie wszystkich procesów, a z drugiej umożliwią skupienie całości wszystkich kwestii decyzyjnych w jednym miejscu. Mam tu na myśli np. zintegrowanie informacji o transporcie publicznym (tramwaje, autobusy, metro), zarządzanie przestrzenią parkingową, automatyczną informację o lokalizacji pojazdów służb ratowniczych czy punktów ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Przemysław Staśkowiak.


Pogodzić interesy

Każdy miejski system transportowy to obszar, na którym ścierają się interesy przedsiębiorców, mieszkańców, turystów oraz służb miejskich. Na samym końcu zawsze jest jednak potrzeba zagwarantowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, płynności ruchu, dostępności miejsc parkingowych oraz kwestie związane z ochroną środowiska. Dążąc do poprawy sytuacji na drogach miejskich, przedstawiciele władz samorządowych mają do dyspozycji wiele narzędzi, począwszy od reorganizacji ruchu, po nowe inwestycje drogowe. Europejskie samorządy już dawno nauczyły się, że dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii mogą w efektywny sposób kreować miejską politykę transportową, zarządzać miejscami postojowymi i dostępem do określonych stref, przy okazji gwarantując sobie dodatkowe źródło dochodów.

Systemy miejskie Kapsch funkcjonują już w wielu miastach europejskich. Są to rozwiązania z zakresu kontroli dostępu do wybranych stref, np. Zone Access oparte na technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz łączności mikrofalowej, a także rozwiązania służące zarządzaniu miejscami parkingowymi – udostępniające informację o wolnych miejscach oraz umożliwiające naliczanie opłat od chwili wjazdu do strefy do momentu jej opuszczenia.

– Ciągła poprawa jakości życia, a także wzmacnianie konkurencyjności gospodarczej, społecznej, kulturalnej i turystycznej to główne cele władz miejskich. Aby je osiągnąć, należy stworzyć takie warunki, które pozwolą na realizację podstawowych potrzeb społeczności lokalnych. Nasz najnowszy produkt, system Ecotrafix, umożliwia połączenie wielu funkcjonalności i osiągnięcie wymiernych korzyści z automatyzacji procesów zarządczych i koncentracji w jednym ośrodku decyzyjnym – podsumowuje Ewa Wolniewicz-Warska.

Ruch mniejszy nie będzie

Systematyczne zwiększanie się liczby mieszkańców oraz pojazdów, przy jednoczesnym braku możliwości dalszego rozwoju infrastruktury transportowej, stanowi jedno z największych wyzwań stojących przed właściwie każdą większą metropolią. Dlatego właśnie segment inteligentnych systemów transportowych przeżywa obecnie bardzo dynamiczny rozwój, co przekłada się na bardzo duże zainteresowanie samorządów zarówno w Polsce, Europie, jak i na świecie.

PARTNER

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA