REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa obwodnicy powinna uwzględniać sytuację mieszkańców

Agata Dąmbska
 Forum Od-nowa
Organizacja non-profit
Doga, miasto/ Fot. Fotolia
Doga, miasto/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obwodnice z jednej strony uwalniają mieszkańców od ruchu tranzytowego, zmniejszają korki, smog i hałas w mieście. Z drugiej jednak strony planowane inwestycje często wzbudzają protesty mieszkańców. Z czego to wynika?

Jak pokazują liczne przypadki (Wesoła, Augustów, Tarnów, Wieluń, Olkusz), plany budowy obwodnicy wiążą się często z protestami mieszkańców. Wynika to na ogół z faktu późnego informowania społeczności lokalnej o szykowanej inwestycji, przeprowadzania fasadowych konsultacji czy nieliczenia się z głosem bezpośrednich interesariuszy w imię realizacji centralnie zamierzonych koncepcji. I choć jest oczywiste, że obwodnice są potrzebne dla rozładowania ruchu w danych miejscowościach, można je projektować z większym lub mniejszym rozsądkiem.

REKLAMA

O czym należy pamiętać?

Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę sytuację demograficzną oraz finansową gminy. Nieodpowiednio zaprojektowana inwestycja może bowiem doprowadzić do pogłębienia problemów finansowych oraz wyludniania się danej miejscowości. Nie bez znaczenia jest trasa obwodnicy. Trudno wyobrazić sobie, by przebiegała ona przez tereny chronione czy w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Takie projekty często wzbudzają opór mieszkańców. Bardzo ostrożnie należy projektować trasy szybkiego ruchu na obszarach, często odwiedzanych przez turystów. Pomimo ułatwionego dojazdu, wczasowiczów może przestraszyć nadmierny hałas czy zanieczyszczenie powietrza.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Przykład Łochowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na powyższe problemy natknęli się mieszkańcy Łochowa, położonego ok. 70 km na północny-wschód od Warszawy, pomiędzy rzeką Liwiec i Bug. Gmina ta liczy ponad 17 tys. mieszkańców; składa się z miasta, kilkunastu wsi oraz części letniskowej. Według danych Ministerstwa Finansów za 2017 r. jej zadłużenie plasuje się na 310. pozycji z 2478 JST i wynosi aż 28 mln zł, czyli ponad 1500 zł na jednego mieszkańca. Dochód Łochowa (źródło j.w.) to 980 zł na mieszkańca (1565. miejsce w skali Polski), przy średniej w wysokości 1514 zł. Saldo migracji było ujemne i w 2016 r. wyniosło -33, zaś liczba ludności systematycznie spada: 17 956 osób w 2014 r., 17 926 – 2015 r., 17 893 – 2016 r. Jest to więc gmina z dużymi problemami finansowymi i wyludniająca się. Budowa obwodnicy doprowadzi do pogłębienia tych negatywnych tendencji.

9 lutego br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała dwa warianty odcinka północnego i pięć – południowego obwodnicy. Te ostatnie przechodzą przez środek starej części miasta, grożąc wysiedleniami mieszkańców domów jednorodzinnych, ingerując w nowo budowane osiedle mieszkaniowe oraz ogródki działkowe ze 150 domami. Te pierwsze przecinają obszary chronione (Natura 2000, Dolina Liwca, Ostoja Nadliwiecka, otulina Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego) i tereny rekreacyjno-wypoczynkowe nad rzeką Liwiec, generując wzmożony hałas i smog, a w wielu wypadkach przebiegając ok. 100 metrów od zabudowań. Takie poprowadzenie drogi wzbudziło protesty, które zaowocowały złożeniem na ręce inwestora, burmistrza gminy i starosty powiatu węgrowskiego kilkudziesięciu petycji, domagających się zmiany projektowanej trasy, a nawet zaniechania projektu w obecnym kształcie.

REKLAMA

Nikt nie neguje potrzeby odbarczenia Łochowa, znajdującego się na przecięciu DK62 i DK50, z ruchu tranzytowego, zmniejszenia korków, smogu i hałasu w mieście, jak również uwlonienia mieszkańców wsi Budziska i Gwizdały z uciążliwości DK62. Postulaty innej organizacji ronda przy przejeździe kolejowym, budowy tunelu pod torami czy wreszcie skierowania ciężarówek na S8 były podnoszone od dawna. W 2008 r. powstał projekt ominięcia DK62 poprzez budowę drogi o zbliżonych parametrach na południe od już istniejącej; po akceptacji mieszkańców trafił... do szuflady. Pojawiały się też korzystne dla gminy Łochów koncepcje poprowadzenia objazdu od miejscowości Ogrodniki, przez Twarogi, aż do Zawiszyna, które omijały szerokim łukiem zarówno samo miasto, jak i okoliczne wsie czy chronione tereny przyrodnicze.

Obecne warianty nie odpowiadają na żadną potrzebę mieszkańców, a wręcz generują nowe problemy. Usytuowanie części północnej oznacza spadek liczby turystów i letników, przyjeżdżających nad rzekę Liwiec, z kórych w dużej mierze utrzymuje się cała gmina. Działki w tej okolicy ma kilkaset osób, rokrocznie odprowadzających do jej kasy parotysięczne podatki od nieruchomości. W 90-milionowym budżecie Łochowa stanowią one 3 proc. wpływów (blisko 3 mln zł). Ich brak, zwłaszcza przy nieistniejącym przemyśle, oznacza zatem destabilizację finansów samorządu. W okresie od kwietnia do października działkowicze dają również zatrudnienie osobom pracującym w lokalnym handlu (sklepy spożywcze, targ, składy budowlane) i usługach (jazda konna, spływy kajakowe, agroturystyka, poprzez gastronomię, aż po firmy dekarsko-remontowe).

Głośna i zanieczyszczająca powietrze inwestycja skłoni wiele lokalnych młodych rodzin z dziećmi do poszukania innego miejsca zamieszkania, przez co jeszcze bardziej zmniejszy się liczba osób w gminie. Warto pamiętać, że już teraz Łochów boryka się z problemem smogu (na początku lutego normy zostały przekroczone kilkaset razy!) oraz nadmierną liczbą decybeli, co w dużej mierze spowodowane jest bliskością modernizowanej międzynarodowej linii kolejowej RAIL BALTICA oraz DK50.

Gmina potrzebuje też bardziej podstawowych inwestycji: jedynie 38 proc. mieszkańców podłączonych jest do sieci kanalizacyjnej, a gazyfikacja obejmuje tylko centrum miasta Łochów i jego najbliższe okolice. Władze scedowały zresztą tę ostatnią kwestię na firmę prywatną, której interes w przyłączaniu rozproszonych wsi do sieci jest znikomy. Większość mieszkańców może więc nie doczekać się gazu ziemnego, przez co wymiana kotłów węglowych na bardziej ekologiczne paliwo staje się coraz mniej realna. Kolejną kwestią jest katastrofalny stan dróg lokalnych, ujawniający się zwłaszcza na przedwiośniu, przy roztapiającym się śniegu. Wobec tych wyzwań budowa obwodnicy nie jest pierwszoplanową koniecznością.

Drugie dno całej sprawy stanowi fakt, że planowana inwestycja stanowi po prostu część tzw. „dużej obwodnicy Warszawy”. W pierwotnej wersji miała ona zostać poprowadzona dużo bliżej stolicy, na odcinku Wołomin-Tłuszcz, jednak GDDKiA zmieniła plany ze względu na projektowaną budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego/Lotniczego w Baranowie. Wmawianie więc mieszkańcom, że obwodnica ma służyć ich interesowi jest mijaniem się z prawdą.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

REKLAMA

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł.

REKLAMA

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

REKLAMA