REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odrzucona aplikacja o środki unijne - jakie środki odwoławcze przysługują gminie?

Odrzucona aplikacja o środki unijne - jakie środki odwoławcze przysługują gminie?
Odrzucona aplikacja o środki unijne - jakie środki odwoławcze przysługują gminie?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Środki unijne stanowią istotne źródło finansowania gminnych inwestycji. Niestety, nie zawsze aplikowanie o zewnętrzne wsparcie kończy się powodzeniem i zawarciem umowy o dofinansowanie. Niekiedy projekt zostaje odrzucony w trakcie jego procedowania. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia przysługują gminie w zakresie procedury odwoławczej.

Odrzucenie wniosku o środki unijne - odwołanie

Zgodnie z ustawą z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (dalej: ustawa) podstawowy środek odwoławczy stanowi protest, który składany jest w celu ponownego sprawdzenia wniosku pod kątem spełniania kryteriów obowiązujących w danym naborze.

REKLAMA

Protest może zostać wniesiony w przypadku negatywnej oceny złożonego wniosku o dofinansowanie. Ocena negatywna nastąpi w sytuacji, w której projekt wnioskodawcy:

  • nie spełnił kryteriów wyboru projektów,
  • nie uzyskał minimalnej, wymaganej liczby punktów,
  • uzyskał wymaganą liczbę punktów oraz spełnił kryteria wyboru projektów, jednak ze względu na ograniczoną alokację środków kwota dofinansowania okazała się niewystarczająca do objęcia nią projektu.

Pomimo iż wszystkie trzy sytuacje będą powodowały odrzucenie aplikacji, to jednak tylko w dwóch pierwszych przypadkach będzie przysługiwało wnioskodawcy uprawnienie do wniesienia protestu. Wyłączną podstawą nie będzie mógł być natomiast brak środków z alokacji w ramach danego naboru, o czym ustawodawca przesądził wprost w art. 53 ust. 3 ustawy. Wydaje się to zasadne z uwagi na punktację stosowaną w odniesieniu do wniosków, która ma gwarantować przyznanie wsparcia tylko najwyżej ocenionym projektom.

Protest - wymagania formalne

O możliwości wniesienia protestu wnioskodawca informowany jest niezwłocznie przez instytucję dokonującą oceny wniosku. Zgodnie z art. 45 ust. 5 w formie pouczenia, które będzie wskazywało termin na wniesienie odwołania, instytucją właściwą do rozpatrzenia sprawy oraz wymogi formalne, które protest musi spełniać, tj.:

  1. dochowanie 14-dniowego terminu wniesienia odwołania, liczonego od dnia doręczenia informacji o uzyskaniu przez projekt negatywnej oceny,
  2. zachowanie formy pisemnej,
  3. wskazanie instytucji uprawnionej do rozpatrzenia protestu, którą będzie instytucja zarządzająca lub pośrednicząca, o czym przesądza regulamin naboru wniosków,
  4. zawarcie danych identyfikujących wnioskodawcę,
  5. podanie numeru wniosku o dofinansowanie,
  6. wskazanie kwestionowanych elementów oceny wniosku, wraz z uzasadnieniem,
  7. wskazanie uchybień proceduralnych w trakcie trwania oceny, wraz z uzasadnieniem,
  8. podpisanie protestu przez wnioskodawcę lub podmiot przez niego upoważniony, wraz z załączeniem dokumentu potwierdzającego to umocowanie.

REKLAMA

Co do zasady wskazane uchybienia w zakresie warunków formalnych oraz zidentyfikowane oczywiste omyłki mogą podlegać uzupełnieniu oraz korekcie. Odbywa się to na wezwanie instytucji rozpatrującej protest, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania korespondencji w tej sprawie. Należy jednak pamiętać, iż uzupełnieniu nie może podlegać zakwestionowana ocena w zakresie kryteriów wyboru projektu oraz podniesione zarzuty proceduralne wraz z ich uzasadnieniami. Wydaje się, że podobnie będzie w przypadku braku zachowania formy pisemnej. Niedokonanie przez wnioskodawcę stosownych uzupełnień i poprawek będzie skutkowało pozostawieniem protestu bez rozpatrzenia. Taka sama sankcja grozi za niedochowanie 14-dniowego terminu do wniesienia odwołania oraz w przypadku skorzystania z tego prawa przez podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania. W takiej sytuacji przysługuje prawo do złożenia skargi w sądzie administracyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż uchybienie obowiązkowi pouczenia wnioskodawcy o przysługującym mu prawie do protestu lub też błędy w tym zakresie po stronie właściwej instytucji nie będą miały wpływu na możliwość skorzystania z tego uprawnienia.

Rozpatrzenie protestu

Istnieją dwa tryby postępowania w przypadku wnoszenia protestu w zależności od tego, czy instytucja organizująca nabór wniosków jest podmiotem tożsamym z instytucją rozpatrującą odwołanie, czy też mamy do czynienia z podziałem kompetencji pomiędzy dwa podmioty.

W pierwszym przypadku odwołanie wnoszone jest za pośrednictwem podmiotu organizującego nabór i rozpatrywane w terminie 14 dni od dnia jego złożenia, poprzez ponowną weryfikację dokonanej oceny projektu oraz poprawności proceduralnej, zgodnie z przedstawionymi w proteście zarzutami. Efektem tego może być:

  • zmiana podjętego rozstrzygnięcia, co będzie skutkowało przywróceniem wniosku do dalszego procedowania w ramach konkursu lub umieszczeniem go na liście rankingowej projektów,
  • utrzymanie negatywnej oceny wniosku wraz z przekazaniem tego stanowiska do instytucji zarządzającej lub pośredniczącej, która dokona rozpatrzenia protestu zgodnie z opisaną niżej procedurą.

W drugim przypadku protest wnoszony jest bezpośrednio do instytucji zarządzającej lub pośredniczącej i podlega rozpatrzeniu w terminie do 21 dni (lub 45 dni w przypadku konsultacji odwołania z ekspertami) od dnia jego wniesienia. Może to skutkować:

  • brakiem uwzględnienia protestu, na co przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego,
  • uwzględnieniem protestu wraz z przywróceniem wniosku do dalszego procedowania w ramach naboru lub aktualizacją wyników naboru. Możliwym jest także skierowanie sprawy do instytucji organizującej nabór w celu ponownej oceny projektu, co może skutkować jego przywróceniem do oceny, ujęciem na liście rankingowej lub negatywną oceną wraz z możliwością zaskarżenia takiego rozstrzygnięcia do sądu administracyjnego.

Pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia

Opisana procedura wyczerpuje postępowanie pozasądowe na gruncie omawianej ustawy, pozostawiając jedynie możliwość wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Może się jednak zdarzyć, iż złożony w ramach naboru wniosek nie uzyska negatywnej oceny, ale zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, chociażby w przypadku uchybienia terminowi na dokonanie poprawek formalnych we wniosku podczas jego oceny. Co ciekawe, w takiej sytuacji ustawa nie przewiduje środka odwoławczego, co może być problematyczne w sytuacji, w której niedotrzymanie terminu nie nastąpiło z winy wnioskodawcy. Z pomocą przychodzi w tej sytuacji orzecznictwo i stosowana przez niektórych wnioskodawców praktyka polegająca na składaniu protestu do instytucji uprawnionej do jego rozpatrzenia. Co prawda ustawa nie daje podstaw do skorzystania z tego środka odwoławczego, jednak metoda ta może okazać się skuteczna. Protest taki najpewniej zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, na co już, zgodnie z obowiązującą regulacją, można wnieść skargę do sądu administracyjnego. Możliwość taka znajduje potwierdzenie w orzecznictwie (por. wyrok WSA w Szczecinie z 26 kwietnia 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 167/18).

Z ORZECZNICTWA

Skoro skarga została złożona na rozstrzygnięcie w przedmiocie pozostawienia protestu bez rozpatrzenia, to na takie rozstrzygnięcie zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy wdrożeniowej przysługuje skarga do sądu.

Wyrok NSA z 8 lutego 2017 r., sygn. akt II GSK 143/17

Rafał Frankiewicz

doświadczony pracownik samorządowy, specjalista z zakresu prawa i administracji, ekspert w dziedzinie prawa podatkowego oraz prawa zamówień publicznych

Podstawa prawna

  • art. 45 ust. 5, art. 53 ust. 3, art. 54a ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 818)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA