REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje odpadowe a obowiązki spółdzielni mieszkaniowych

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Przemysław Naworol
Adwokat
spółdzielnie mieszkaniowe, deklaracje śmieciowe
spółdzielnie mieszkaniowe, deklaracje śmieciowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółdzielnia mieszkaniowa jest podmiotem, który winien wypełniać zamiast właścicieli nieruchomości znajdujących się w zabudowanym budynku wielorodzinnym, których ustanowiono odrębną własność lokali, deklaracje o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Wynika to wprost z przepisów.

Czy spółdzielnie mieszkaniowe winny wypełniać deklarację o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi?

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2012 poz. 391 z poz. zm.) jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.

REKLAMA

REKLAMA

Uznać należy, iż spółdzielnia mieszkaniowa jest podmiotem, który winien wypełniać zamiast właścicieli nieruchomości znajdujących się w zabudowanym budynku wielorodzinnym, których ustanowiono odrębną własność lokali, deklaracje o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Wynika to wprost z wyżej cytowanego przepisu.

Jednocześnie nie można zgodzić się z twierdzeniem spółdzielni, mającym dowodzić, iż adresatami w/w deklaracji są właściciele nieruchomości, iż art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. 2003 Nr 119 poz. 1116 z poz. zm.), w oparciu o który wykonywany jest przez nią zarząd powierzony nieruchomości wspólną, nie stanowi zarządu w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali. A co za tym idzie wyłącza zastosowanie art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jak wynika to wprost z art. 27 ust. 2 zd. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi współwłasność spółdzielni jest wykonywany przez spółdzielnię jak zarząd powierzony, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, choćby właściciele lokali nie byli członkami spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 241 i art. 26. Zatem zarząd wykonywany przez spółdzielnie mieszkaniową jest zarządem tożsamym z zarządem nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. A co za tym idzie do spółdzielni mieszkaniowej ma zastosowanie art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, bowiem z przepisu tego wprost wynika, iż stosuje się go do osoby, która wykonuje zarząd jak w ustawie o własności lokali.

Bardzo często spółdzielnie mieszkaniowe, aby dowieść racji swojej tezy, iż brak jest podstaw do wypełnienia przez nich w/w deklaracji, przytaczają uzasadnienie uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. akt II OPS 2/12. Zważyć należy, iż powoływanie się na tą uchwałę przez spółdzielnie mieszkaniowe jest nietrafne, albowiem uchwała ta rozróżnia czynności zwykłego zarządu oraz czynności przekraczające zwykły zarządu spółdzielni mieszkaniowej, przy założeniu, że do zarządu sprawowanego przez spółdzielnię ma zastosowanie wprost wyłącznie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

REKLAMA

Polecamy serwis: Gospodarka komunalna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada wprost obowiązek m.in. wypełnienia w/w delegacji, na osobę, która wykonuje zarząd jak w ustawie o własności lokali. Obowiązek ten wynika wprost z przepisów ustawy. Natomiast w/w uchwała ma zastosowanie, kiedy brak jest regulacji szczególnej, która nakładałaby jakiekolwiek obowiązki na spółdzielnię, wykonującą zarząd. Przepis art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie określa wszelkich czynności, jakie spółdzielnia sprawująca zarząd nieruchomościami, winna wykonać w imieniu ich właścicieli, jako czynności przekraczające zwykły zarząd. Zatem należy uznać, iż m.in. wypełnienie w/w deklaracji, jest czynnością, którą winna wykonać spółdzielnia mieszkaniowa, albowiem obowiązek ten wynika wprost z ustawy.

Ponadto brak wypełnienia przez spółdzielnie mieszkaniowej w/w deklaracji może skutkować poniesieniem przez nią odpowiedzialności karnoskarbowej wynikającej z art. 54 § 1 kks, tj. podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie przewiduje żadnych sankcji wobec podmiotu, który uchyla się od wypełnienia w/w deklaracji. Przepis art. 6o ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przewiduje jedynie, że w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. Zatem należy rozważyć możliwość zawiadomienia właściwego organu skarbowego o możliwości popełnienia przez spółdzielnię mieszkaniową przestępstwa opisanego w art. 54 § 1 kks, pod warunkiem że spółdzielnia będzie w sposób uporczywy uchylać się od wypełnienia w/w deklaracji.

Zobacz również: Deklaracje śmieciowe - dane osobowe żądane niezgodnie z prawem

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA