REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GIODO: ustawa 500 plus próbuje zmodyfikować podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych

Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Dane osobowe, 500 plus/ fot. Fotolia
Dane osobowe, 500 plus/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

We wtorek 9 lutego GIODO skierował pismo do Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu, w którym zasygnalizował zaniepokojenie próbą wprowadzenia istotnych zmian w ustawie o ochronie danych osobowych poprzez, tzw. ustawę 500+. O co chodzi?

Bez konsultacji społecznych oraz z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych wprowadzono do projektu ustawy pomocy państwa w wychowywaniu dzieci art. 38 pkt 1, który ma umożliwić wszystkim organom publicznym wymianę danych o obywatelach bez ograniczeń narzucanych przez ochronę danych osobowych. Jak to możliwe? Zaproponowano wprowadzenie nowego tworu zbiorowego administratora danych, który działałby na zasadach ustawowego administratora danych.

REKLAMA

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

GIODO napisał:

Wprowadzanie zmian o charakterze systemowym, które w zasadniczy sposób modyfikują podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych, do tego w trybie uniemożliwiającym jakąkolwiek realną dyskusję, jest przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych nie do przyjęcia. Zaproponowane przez projektodawcę nowe przepisy ustawy o ochronie danych osobowych w praktyce oznaczałyby całkowitą przebudowę modelu przetwarzania danych osobowych przez podmioty publiczne. Spowodowałoby to chaos i uniemożliwiło realizację ustawowych zadań zarówno przez administratorów danych, jak i przez organ do spraw ochrony danych osobowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tej pory administrator danych musiał być jednoznacznie określony, ciążyły na nim określone obowiązki i odpowiedzialność. W jaki sposób egzekwować kary albo kontrolować „zbiorowego administratora danych”, na którego będzie się składało wiele instytucji?

Co ciekawe tak istotne zmiany w zakresie ochrony danych osobowych zostały wprowadzone „za plecami” organu, który odpowiada za ochronę danych w Polsce:

(…) uprzejmie informuję, że – w pierwszej kolejności – zasadnicze wątpliwości organu do spraw ochrony danych osobowych budzi – zawarta w art. 38 projektu – propozycja zmiany ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135, z późn. zm.), która nie była konsultowana z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych. Z analizy dokumentów dostępnych na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny) wynika, iż zmiana ta wprowadzona została do projektu podczas obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów, co uniemożliwiło organowi do spraw ochrony danych osobowych wyrażenie opinii w tym zakresie.
 

Redakcja poleca: Rodzina 500+ (PDF)

Taki sposób procedowania projektu jest nie do zaakceptowania przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych tym bardziej, że projektowane regulacje zmieniające ustawę o ochronie danych osobowych odnosić się będą do praw podstawowych jednostek, a ostateczny kształt przepisów w sposób bezpośredni dotyczył będzie podstawowych zasad ochrony danych osobowych. Co więcej – wprowadzenie zmian do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, czyli aktu prawnego o charakterze ogólnym, niejako „przy okazji” procedowania regulacji dotyczącej świadczenia wychowawczego uznać należy za niebezpieczny precedens, który nie powinien mieć miejsca.

W ustawie cały czas funkcjonują zapisy, do których zastrzeżenia były zgłaszane już wcześniej, nie tylko przez GIODO:

  1. Sposób kontroli przez organy państwowe tego, czy środki przyznane z programu nie są „marnotrawione”.
  2. Samo użyte w ustawie określenie „marnotrawione” nie jest zdefiniowane i daje szeroki zakres interpretacji.
  3. Przepisy wskazują, że organ odpowiedzialny za przekazywanie środków z programu może upoważnić inny organ do realizacji swoich zadań, nie jest jednakże jasno określone, jakie to mogą być organy. Jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności za dane.
  4. Ustawa nie określa precyzyjnie jaki zakres danych będzie zawierał wniosek o dofinansowanie, co może dawać w kolejnych latach możliwość rozszerzenia zakresu danych, o takie które niekoniecznie są potrzebne do realizacji programu, ale mogą być istotne z punktu widzenia interesu „zbiorowego administratora danych”.
  5. GIODO wyraził zastrzeżenia do pomysłu stworzenia centralnego rejestru danych osób pobierających świadczenia oraz ich rodzin, w sytuacji gdy te dane są przetwarzane na poziomie lokalnym (gminnym). Nie widzi zasadności w takim działaniu.
  6. Wątpliwości budzi nieprecyzyjny zapis udostępniania danych z centralnego rejestru innym podmiotom.
  7. Zastrzeżenia budzi nieuzasadniony okres przechowywania danych osobowych osób, które otrzymały świadczenia – 10 lat na poziomie systemu centralnego. Nie ma jednocześnie informacji ile wynosiłby ten okres na poziomie lokalnym (gminnym).
  8. Art. 24 ust. 1 jest nieprecyzyjny i stwarza możliwość do nadużyć w zakresie przetwarzania danych.
  9. Weryfikacja faktu samotnego wychowywania dziecka w formie pełnego wywiadu środowiskowego stanowić mogłaby nadmierną, nieproporcjonalną ingerencję w prywatność jednostek.
  10. Art. 23 ust. 4a ustawy o świadczeniach rodzinnych – obejmuje m.in. stan zdrowia, niepełnosprawność, karalność, wysokość dochodu, itp. . Zachodzi wątpliwość, czy tak szeroki katalog danych jest rzeczywiście niezbędny (a tym samym zgodny z – powołanymi wyżej – art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych oraz art. 51 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) z punktu widzenia celu, jakim jest ustalenie, czy osoba ubiegająca się o świadczenie rodzinne rzeczywiście samotnie wychowuje dziecko.

Pełny tekst pisma Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych: http://giodo.gov.pl/259/id_art/9052/j/pl/

Zobacz również: Świadczenie wychowawcze (500 zł na dziecko) - sprawozdania w 2016 i 2017 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA