REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 – pytania i odpowiedzi

Subskrybuj nas na Youtube
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 – pytania i odpowiedzi
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 – pytania i odpowiedzi

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało odpowiedzi na pytania związane z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025

Czy kwota, o którą będzie wnioskować szkoła, ma być powiększona o 20% wkładu własnego, czy dofinansowanie zawiera już wkład własny?

REKLAMA

Do wnioskowanej przez szkołę kwoty organ prowadzący zapewnia wkład własny. Zakupy są więc dokonywane za kwotę: dotacja + wkład własny. 20% wkładu własnego jest liczone od kwoty zakupów, a nie od kwoty dotacji. Przykład: szkoła o liczbie uczniów 240 wnioskuje o kwotę 12000 zł. Kwota ta stanowi 80% kosztów zadania. Kwotę zadania wylicza się jako 12000 zł : 0,8 = 15000 zł. Wkład własny wylicza się jako: 15000 zł – 12000 zł = 3000 zł

Czy w programie można kupować książki w postaci elektronicznej?

Tak. Zapisy programu nie narzucają postaci książki. Kupowane książki mogą być więc w postaci papierowej jak i elektronicznej. W ramach NPRCz możliwy jest zakup zarówno książek papierowych, jak i audio-i ebooków.

Czy szkoła, która otrzyma wsparcie w ramach NPRC 2.0.  może w wyposażeniu biblioteki kupić telewizor?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cel przeznaczenia części środków elementów wyposażenia do biblioteki szkolnej został określony w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Zgodnie z założeniami Priorytetu 3, dokonujemy zakupów,  by zmienić aranżację wnętrza biblioteki oraz stworzyć nauczycielowi bibliotekarzowi warsztat pracy (komputer z oprogramowaniem bibliotecznym). Zakup telewizora w te cele się nie wpisuje.

Nasza szkoła brała udział i uzyskała dofinansowanie z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w roku 2020. Czy możemy wziąć udział powtórnie w programie?

Szkoły, które brały udział w poprzedniej edycji NPRCz na lata 2016-2020, mogą także uczestniczyć w NPRCz 2.0. na lata 2021-2025.

Czy w ramach nagród dla dzieci biorących udział w konkursach promujących czytelnictwo należy kupować tylko książki, czy mogą to być np. wydatki na wydruk dyplomów dla dzieci albo inne drobne nagrody jak przybory szkolne, piórniki?

Oczywiście w NPRCz stawiamy przede wszystkim na książki, ale inne drobne przedmioty – w tym przybory szkolne - z wykorzystaniem na nagrody też mogą być kupowane.

Czy w ramach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego dyrektor tego zespołu może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego z tego programu zarówno dla przedszkola jak i szkoły podstawowej?

Dyrektor szkoły podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny/przedszkole, może składać wniosek z Kierunku interwencji 3.1 Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” na wsparcie oddziału przedszkolnego/przedszkola i z Kierunki interwencji 3.2. na wsparcie szkoły.

Chcę zorganizować spotkanie z pisarzem, ale pisarz nie wystawia faktury, może wystawić umowę o dzieło. Czy taka forma rozliczenia w ramach programu jest dopuszczalna?

Priorytetem jest zakup książek. Na ten cel szkoła nie może przeznaczyć mniej niż 50 % kosztów realizacji zadania. Pozostałą kwotę szkoła może w dowolnych proporcjach przeznaczyć na zakup elementów wyposażenia biblioteki i realizacje działań promujących czytelnictwo. W ramach promocji czytelnictwa szkoła organizuje spotkania autorskie i może zapraszać do szkoły literatów, ale nie może przeznaczać środków na wynagrodzenie dla gości. Obowiązuje zasada non-profit. W czasie spotkania może być natomiast zorganizowany punkt sprzedaży książek danego autora.

Co oznacza określenie „szkoła polska”?

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe - art. 4 pkt 29d) ilekroć w przepisach jest mowa o szkole polskiej - należy przez to rozumieć szkołę przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, która umożliwia uczniom uczęszczającym do szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw uzupełnianie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego i planami nauczania dla szkół polskich.

Czy można zakupić materiały malarskie i piśmiennicze do realizacji działań promocyjnych?

Tak, jeśli biblioteka zorganizuje konkurs plastyczny dla najmłodszych czytelników Narysuj postać ze swojej ulubionej bajki, to oczywiście może przeznaczyć środki z puli, które szkoła zarezerwowała na działania promocyjne, na zakup materiałów do wykorzystania w konkursie.

Jesteśmy szkołą, która ma oddział przedszkolny. Czy we wniosku, w rubryce, gdzie należy podać liczbę uczniów musimy ująć dzieci z „zerówki”?

Jeśli dyrektor szkoły wnioskuje w ramach Kierunku interwencji 3.2 Priorytetu 3 NPRCz 2.0., we wniosku podaje liczbę uczniów uczęszczających do szkoły podstawowej (tj. uczniów z kl. I – VIII).

Czy Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa dla przedszkola wiąże się z 20% wkładem własnym?

REKLAMA

Wsparcia finansowego udziela się organowi prowadzącemu placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną pod warunkiem zapewnienia przez ten organ prowadzący finansowego wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem finansowym.

Czy w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa można zakupić książki, które są podręcznikami, jednak w naszej bibliotece byłyby udostępniane uczniom i nauczycielom jako materiały pomocnicze?

Nie, w ramach otrzymanych środków można kupić do biblioteki szkolnej książki niebędące podręcznikami.

Czy można przeznaczyć na zakup książek więcej niż 50% środków finansowych?

Tak, zgodnie za założeniami Priorytetu 3 NPRCz 2.0. szkoła przeznacza co najmniej 50 % wsparcia na zakup książek. Może oczywiście przeznaczyć więcej. Decyzja należy do szkoły.

Gdzie w rozporządzeniu znaleźć informacje dotyczącą celów programu związanych z działaniami promującymi i wspierającymi rozwój czytelnictwa?

Cele zostały określone w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

REKLAMA

Czy możliwy jest zakup drobnych pomocy na realizację działań promujących czytelnictwo, np. kapelusz magika dla nauczyciela organizującego czytanie bajek dla najmłodszych dzieci w bibliotece albo w przedszkolu, strojów wykorzystywanych do przedstawień w ramach działań zachęcających do czytania bajek, artykułów spożywczych lub np. kwiatów na organizowane imprezy czytelnicze?

Minister Edukacji i Nauki - jako Operator Priorytetu 3 Programu – nie określa katalogu zakupów ani narzędzi, jakie można stosować realizując działania proczytelnicze. Szkoły organizując konkursy, wystawy czy spotkania powinny mieć na względzie cel programu, jakim jest wzmocnienie czytelnictwa. Istotna jest odpowiedź na pytania, w jakim stopniu zastosowanie takich narzędzi przyczyni się w danej szkole do podniesienia poziomu czytelnictwa i czy wzrośnie liczba wypożyczeń z biblioteki szkolnej.

Czy niepubliczne przedszkole również kwalifikuje się do dofinansowania projektu w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.” na lata 2021-2025?

Tak, Priorytet 3 NPRCz 2.0. jest adresowany zarówno do placówek publicznych, jak i niepublicznych.

Zwracam się z zapytaniem o możliwość udziału szkół policealnych w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Czy te szkoły mogą składać wnioski?

Z Priorytetu 3 mogą skorzystać szkoły policealne prowadzące kształcenie w formie dziennej, szkoły policealne prowadzące kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej są wyłączone z programu. W Priorytecie 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 szczególny nacisk został położony na budowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz wzmocnienie aktywności czytelniczej uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Stąd decyzja o objęciu po raz pierwszy wsparciem placówek wychowania przedszkolnego.

Czy działania promujące czytelnictwo w edycji NPRCz na rok 2021 mają się zakończyć do 31 grudnia 2021?

Zgodnie z przepisami dotyczącymi NPRCz 2.0 wszystkie wydatki związane z NPRCz muszą być zamknięte do końca roku kalendarzowego, w którym placówka otrzymała wsparcie. Natomiast zadania promujące czytelnictwo mogą być realizowane dłużej, czyli do końca roku szkolnego. Jeśli wsparcie finansowe zostanie przyznane na 2021 rok, zakupy muszą zostać dokonane do 31 grudnia 2021 roku. Działania proczytelnicze szkoła rozpoczyna po otrzymaniu wsparcia, realizuje do 31 grudnia 2021 r. i kontynuuje do końca roku szkolnego 2021/2022. W sprawozdaniu, które szkoła przekaże organowi prowadzącemu na początku 2022 r., wykaże zrealizowane działania i te, które będzie kontynuować w kolejnych miesiącach (w tym kontynuacja rozpoczętego projektu edukacyjnego czy cyklu spotkań).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

Renta wdowia. 320 tys. osób już otrzymało świadczenia. Sprawdź, czy też możesz dostać

Już 320 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej z ZUS. Wnioski nadal można składać. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 358,27 zł.

Próg zaostrzony z 50 proc. do 25 proc. Nowe przepisy MEN zmieniają wszystko w szkołach

Istotne zmiany przepisów dla uczniów zakłada nowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, który został już skierowany do konsultacji. Będą surowsze zasady w szkołach. Projekt zakłada m.in., że uczeń nie będzie klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich przedmiotów, gdy przekroczy próg 25 proc. nieobecności nieusprawiedliwionej.

REKLAMA

Od marzeń do nauki – po co naprawdę Sławosz Uznański – Wiśniewski poleciał w kosmos?

Śledzimy media społecznościowe, zdjęcia Ziemi z orbity i codzienne relacje Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale za tą medialną euforią kryje się znacznie więcej niż symboliczny gest. Co z tego lotu wynika dla Polski? Jakie są realne, wymierne korzyści dla gospodarki, nauki i przemysłu?

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Stacje hydrologiczne odnotowują rekordy dobowego opadu deszczu. Ulewy w całym kraju

Aż jedenaście stacji hydrologicznych zanotowało opad dobowy wyższy niż dotychczasowa maksymalna suma dobowa - wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Dwukrotnie wyższy poziom odnotowano na trzech stacjach, na jednej - trzykrotnie wyższy.

„Jak mogliśmy do tego dopuścić?” – dramatyczny stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów

W ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów świata. Z najnowszego raportu wynika, że najmłodsi chorują i umierają tam częściej niż ich rówieśnicy w innych wysoko rozwiniętych państwach. Główne przyczyny to wypadki, przemoc i choroby cywilizacyjne, ale nie tylko.

REKLAMA

Patrz na skład! Ogólnopolska kampania o świadomej suplementacji

Jak często poświęcamy chwilę, by sprawdzić skład na etykiecie? Kampania „Patrz na skład” zachęca do zastanowienia się nad naszymi codziennymi decyzjami i promuje świadome podejście do suplementacji.

Segregacja odpadów to za mało. Ekspert: "Najlepsze śmieci to te, które nigdy nie powstały"

Dlaczego recykling nie wystarczy? Jakie błędy popełniamy w gospodarowaniu bioodpadami? I co musi się zmienić, by Polska była gotowa na gospodarkę obiegu zamkniętego? O tym wszystkim opowiada Michał Paca – ekspert ds. gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA