REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - wyjaśnienia MEN

Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - wyjaśnienia MEN./ fot. Fotolia
Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - wyjaśnienia MEN./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekształcanie szkół specjalnych oraz integracyjnych będzie przebiegać tak jak w szkołach ogólnodostępnych. Wszelkie dotychczasowe formy edukacyjne zostaną zachowane.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnia zmiany związane z reformą systemu edukacji dotyczące dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

REKLAMA

Edukacja dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania Ministra Edukacji Narodowej.

W ustawach związanych z reformą systemu oświaty (ustawa Prawo oświatowe oraz ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe) uwzględniono dotychczasowe rozwiązania prawne dotyczące dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności – niezależnie od typu szkoły, w której będą kontynuowali naukę.

Zmiany związane z reformą systemu edukacji przebiegać będą analogicznie we wszystkich typach i rodzajach szkół, tj. ogólnodostępnych, integracyjnych, specjalnych.

Najważniejsze założenia koncepcji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Zachowanie wszystkich dotychczasowych form/ścieżek edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, jak również zachowanie prawa rodzica do wyboru drogi edukacyjnej swojego dziecka.

2. Przedłużenie okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu.

Zaprojektowane przepisy nie przewidują skrócenia okresu kształcenia uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezależnie od typu szkoły, w której się uczą.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

REKLAMA

W projektowanych przepisach dotyczących ramowych planów nauczania zaproponowano, iż uczeń niepełnosprawny, tj. posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uczeń szkoły w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich – będzie miał możliwość przedłużenia okresu nauki w szkołach nowego typu:

a) w szkole podstawowej: o 1 rok na pierwszym etapie edukacyjnym i 2 lata na drugim etapie edukacyjnym;
b) w szkole ponadpodstawowej o 1 rok – przy zwiększeniu proporcjonalnie wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Decyzje dotyczące przedłużenia okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu oraz uczniowi szkoły w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich, będą podejmowane:

1) w przypadku szkoły podstawowej:
a) nie później niż do końca roku szkolnego w klasie III;
b) nie później niż do końca roku szkolnego w klasie VIII;

2) w przypadku szkoły ponadpodstawowej – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki w szkole ponadpodstawowej.

Zastosowanie powyższego rozwiązania uwzględnia długość cyklu kształcenia w szkołach nowego typu, w tym w których będą funkcjonowały klasy obecnego gimnazjum.

REKLAMA

Pozwala to również na zachowanie możliwości przedłużenia okresu nauki m. in. uczniowi niepełnosprawnemu, jako jednej z form indywidualizacji procesu kształcenia tej grupy uczniów, obok m. in. możliwości odroczenia do 9. roku życia realizacji obowiązku szkolnego, czyli o rok lub dwa lata dłużej w stosunku do ich rówieśników, dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego, zapewnienia zajęć rewalidacyjnych i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb w tym zakresie.

3. Przekształcanie szkół specjalnych i integracyjnych. Zaprojektowane przepisy zakładają, iż przekształcanie szkół specjalnych i integracyjnych będzie przebiegać analogicznie jak w przypadku szkół ogólnodostępnych, niezależnie od typu.

Absolwent gimnazjum, w zależności od rodzaju niepełnosprawności, będzie mógł od 1 września 2017 r. kontynuować naukę w:

1. 3-letnim liceum ogólnokształcącym,
2. 4-letnim technikum dla młodzieży,
3. 3-letniej branżowej szkole I stopnia dla młodzieży (w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej),
4. 3-letniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

Od 1 września 2019 r. rozpocznie kształcenie 5-letnie technikum dla młodzieży.

Od 1 września 2020 r. rozpocznie działalność branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.

4. Zawody pomocnicze dedykowane uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Obecnie trwają prace dotyczące opracowania podstaw programowych w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także w konsekwencji wprowadzenia nowych zawodów pomocniczych do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Proponowane zawody pomocnicze to:

  • Pracownik pomocniczy ślusarza;
  • Pracownik pomocniczy stolarza;
  • Pracownik pomocniczy mechanika;
  • Pracownik pomocniczy kucharza;
  • Pracownik pomocniczy krawca;
  • Pracownik pomocniczy fryzjera.

Powyższe rozwiązanie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną umożliwi uzyskanie zawodu, który w przyszłości mogliby wykonywać zyskując samodzielność zawodową na rynku pracy i niezależność finansową.

5. Diagnoza funkcjonalna z wykorzystaniem klasyfikacji ICF jako podstawa wsparcia.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem nowych rozwiązań mających na celu podniesienie jakości wsparcia udzielanego uczniom w procesie kształcenia i wychowania. Ma to się odbyć w oparciu o rzetelną i trafną diagnozę potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, opartą także o model biopsychospołeczny, uwzględniający kontekst funkcjonowania dziecka w środowisku nauczania i wychowania.

Celem zmiany jest przejście od modelu medycznego opartego na rozpoznaniu medycznym (np. przyporządkowaniu do określonej grupy/rodzaju niepełnosprawności na podstawie rozpoznania lekarskiego i/lub diagnozy psychologicznej i na tej podstawie wnioskowania o potrzebach) na rzecz modelu społecznego, opartego na analizie funkcjonowania dziecka i wynikających z tego potrzeb w zakresie zarówno wsparcia dziecka, jak dostosowania środowiska zewnętrznego (dostosowanie warunków nauczania – likwidacja barier architektonicznych, dostosowane miejsce pracy, odpowiednie pomoce dydaktyczne, metody pracy dydaktycznej i wychowawczej itp.).

Ten model diagnozy oparty jest o analizę nie tylko danych o indywidualnych cechach dziecka, ale również barierach i zasobach w jego środowisku, z uwzględnieniem informacji z różnych źródeł (np. lekarz, szkoła, opieka społeczna).

W nowym modelu planuje się wykorzystanie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – wersji dla dzieci i młodzieży (ICF-CY). MEN współpracuje w tym zakresie z Radą ds. ICF. Do współpracy zostali zaproszeni również przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Procesje Bożego Ciała 2024 r. – utrudnienia w ruchu

Już w ten czwartek 30 maja obchodzimy Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, czyli potocznie Boże Ciało. W związku z tym świętem w Polsce będą odbywały się liczne procesje a wraz z nimi utrudnienia w ruchu. 

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2023 rok przyjęte

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2023 rok zostało przyjęte przez rząd. Dochody budżetu państwa wyniosły 574, 0 mld zł, przy wydatkach na poziomie 659,6 mld zł. Natomiast deficyt budżetu państwa zamknął się w kwocie 85,6 mld zł.

Nowy program dla szkół. Chodzi o wycieczki. Zgłoszenia od 19 czerwca. Im szybciej tym lepiej

Barbara Nowacka, Minister Edukacji, ogłosiła start programu "Podróż z klasą", skierowanego do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Program ten umożliwi szkołom uzyskanie pełnego dofinansowania na wycieczki szkolne. Zgłoszenia będą przyjmowane od 19 czerwca.

Min. edukacji Barbara Nowacka: 100% dofinansowania do wycieczek szkolnych. Kto pierwszy ten lepszy [Wnioski od 19 VI]

Podróż z klasą to nowy program dofinansowania 100% wycieczek szkolnych "Podróż z klasą". Zapowiedziała go min. edukacji Barbara Nowacka.

REKLAMA

Świadczenie kompensacyjne 2024 r. – ile wynosi, wniosek, dla kogo?

Świadczenie kompensacyjne w 2024 r. Kompensówki są odpowiednikiem emerytur pomostowych, w marcu tego roku pobierało je 40,2 tys. osób, przeciętna wysokość świadczenia wynosiła 5518,13 zł. Dla kogo jest to świadczenie? Jak wnioskować o przyznanie świadczenia kompensacyjnego?

Andrzej Domański: Zamierzamy oprzeć zasilanie finansowane samorządów na ich dochodach własnych – z PIT i CIT

Minister finansów Andrzej Domański powiedział: "Zamierzamy oprzeć zasilanie finansowane samorządów na ich dochodach własnych – z PIT i CIT; będą one naliczane na podstawie precyzyjnego algorytmu".  Reforma finansów samorządów ma wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

Szwajcaria w Pigułce: czerwona kolejka, sery i szwajcarska precyzja

Szwajcaria, położona w sercu Europy, to kraj, który fascynuje swoją różnorodnością i pięknem. Znana z malowniczych krajobrazów, wysokiej jakości życia oraz stabilności politycznej i ekonomicznej, Szwajcaria przyciąga turystów z całego świata. W artykule przyjrzymy się bliżej temu niezwykłemu krajowi, jego charakterystycznym cechom, językom, walucie, najpiękniejszym miejscom oraz jednej z najbardziej spektakularnych tras kolejowych na świecie – Bernina Express.

4100 zł do 7700 zł (dotychczas 2400– 4200 zł), maksymalne w wysokości od 6100 zł do 10 300 zł (dotychczas 3900–8600 zł). Podwyżki dla tej grupy pracowników jednostek budżetowych

4100 zł do 7700 zł (dotychczas 2400– 4200 zł), maksymalne w wysokości od 6100 zł do 10 300 zł (dotychczas 3900–8600 zł). Chodzi o podwyżki wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych działających w zakresie rolnictwa (Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Warszawie i okręgowych stacjach chemiczno-rolniczych oraz Krajowym Centrum Hodowli Zwierząt).

REKLAMA

Bon energetyczny 300-1200 zł. Jakie są progi dochodowe? Kiedy złożyć wniosek?

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od progu dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego należy złożyć w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r.

Susza rolnicza na terenie 14 województw

Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa opracował raport Klimatyczny Bilans Wodny od 21 marca do 20 maja 2024. Wynika z niego, że na terenie 14 województw występuje susza rolnicza. 

REKLAMA