REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych a zamówienie podobne

Umowa na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych a zamówienie podobne./ fot. Shutterstock
Umowa na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych a zamówienie podobne./ fot. Shutterstock
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wybór operatora odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych musi nastąpić w trybie przetargowym, nawet jeżeli przedmiotem zamówienia objęto wskazane nieruchomości wraz z nieruchomościami zamieszkałymi. Kwestią rodzącą wątpliwości jest to jak wskazana reguła wpływa na możliwość udzielenia zamówienia podobnego, przy zastosowaniu trybu z wolnej ręki.

Tryb udzielenia zamówienia na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych

Zgodnie z dodanym nowelizacją z dnia 19 lipca 2019 r., art. 6d ust. 1a u.c.p.g. wójt (burmistrz, prezydent miasta) może udzielić zamówienia publicznego w trybie przetargu łącznie na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych. Przywołany przepis wprost wskazuje, że konsekwencją objęcia jednym zamówieniem zarówno nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych, jest ograniczenie możliwych do zastosowania przez zamawiającego trybów.

REKLAMA

REKLAMA

Warunki udzielenie zamówienia podobnego

Przepis art. 67 ust. 1 pkt 6 P.z.p., uprawnia do udzielenia zamówienia podobnego, tj. polegającego na powtórzeniu podobnych usług, wykonawcy realizującemu zamówienie podstawowe w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego. Warunkiem dopuszczalności udzielenia takiego zamówienia jest przewidzenie stosownego uprawnienia w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego; zgodność przedmiotowa zamówień: podstawowego i podobnego; uwzględnienie wartości zamówienia podobnego przy obliczaniu wartości zamówienia podstawowego.

Polecamy serwis: Sektor publiczny

Pomimo istnienia związku pomiędzy zamówieniem podobnym a zamówieniem podstawowym, są to odrębne zamówienia. W konsekwencji art. 6d ust. 1a u.c.p.g. będzie stał na przeszkodzie udzieleniu zamówienia podobnego, jeżeli jego przedmiotem jest odbiór odpadów zarówno z nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych. Jeżeli zamówienie podobne obejmować będzie wyłącznie nieruchomości zamieszkałe, zastosowanie znajdzie reguła wyrażona w art. 6d ust. 1 u.c.p.g., dozwalająca m.in. na zastosowanie trybu z wolnej ręki.

REKLAMA

Podobieństwo usług

Kwestią wymagającą dodatkowego ustalenia jest to czy zamówienie obejmujące wyłącznie odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych będzie spełniało przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 6 P.z.p. wymogi zamówienia podobnego, tj. czy pomiędzy zamówieniem podstawowym a udzielanym w trybie z wolnej ręki, będzie występowała zgodność przedmiotowa. Wyłącznie z zakresu zamówienia, odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych wpływa na ilości realizowanych usług, może zmieniać sposób ich wykonania, jednakże, samo przez się, nie modyfikuje istotny przedmiotu zamówienia tj. świadczenia usługi polegającej na odbieraniu i transporcie odpadów komunalnych. Należy zatem opowiedzieć się za tym, że pomiędzy zamówieniem na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych a zamówieniem na odbiór odpadów z wskazanej kategorii nieruchomości oraz nieruchomości zamieszkałych, występują podobieństwo, w tym zgodność przedmiotowa. W rezultacie nie istnieją przeszkody prawne, ku temu by na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 P.z.p. udzielić zamówienia wyłącznie na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych. W kontekście powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 67 ust. 1a P.z.p. zastrzegając uprawnienie do udzielenia zamówienia podobnego, należy w opisie przedmiotu zamówienia podstawowego, wskazać ewentualny zakres tych usług oraz warunki na jakich zostaną one udzielone. Uwzględniając wskazaną dyspozycję warto wyraźnie zastrzec, że wariantem przedmiotowym zamówienia podobnego jest odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem z nieruchomościami niezamieszkałymi

Problematyczne może okazać się jednak zapewnienie by również nieruchomości niezamieszkałe były obsługiwane. Jeżeli trudności wywołuje udzielenie zamówienia w trybie przetargu niezbędne może okazać się zmodyfikowanie umowy zawartej w oparciu o postępowanie o udzielenie zamówienia pierwotnego. Pewien zakres „krzyżowania” się sytuacji w których znaleźć może zastosowanie instrument modyfikacji umów oraz udzielania zamówień z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy, ukazuje m.in. reguła intertemporalna wyrażona w art. 19 ust. 2 lit b) ustawy nowelizującej P.z.p. z dnia 22 czerwca 2016 r., dozwalająca na modyfikację umowy w zapewnienia sobie przez zamawiającego uprawnienia do udzielenia zamówienia uzupełniającego. Zalecane jest zatem konstruowanie w umowach na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, odpowiednich klauzul adaptacyjnych.

Kwestie dotyczące zamówień publicznych w gospodarce odpadami komunalnymi, zostaną zaprezentowane w trakcie konferencji Zamówienia Publiczne w Gospodarce Odpadami, która odbędzie się 7 kwietnia 2020 r. w Warszawie i do udziału w której serdecznie zachęcamy (https://go.przetargipubliczne.pl/).

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA